'All Nerve': The Breeders zijn klaar voor hun tweede jeugd

The Breeders hebben eindelijk een opvolger klaar voor ‘Last Splash’ hun ‘pièce de résistance’ uit 1993. ‘All Nerve’ is de naam, en ze klinkt van begin tot eind alsof ze ook in de jaren 90 is opgenomen – niet per se een slechte zaak.

'Ik wil het hier over álles hebben, behalve over glutenintolerantie. Jézus, zeg!''

Het Lloyd Hotel, Amsterdam. Tegenover ons zitten Kim en Kelley Deal, Josephine Wiggs en Jim MacPherson, oftwel The Breeders in de bezetting die 25 jaar geleden hun meest succesvolle plaat tot op heden uitbracht: ‘Last Splash’, het album waarvoor Humo’s (mxp) indertijd zijn geilste adjectieven veil had, en dat hen met indieklassieker ‘Cannonball’ hun enige echte hit schonk.

Voor de goeie orde: Josephine is de flegmatieke Britse, Jim de goedlachse allemansvriend, Kim de luidruchtige aandachtmagneet en Kelley diens licht verdwaasde tweelingzus.

HUMO Strikt genomen is ‘All Nerve’ niet de opvolger van ‘Last Splash’, want in de tussenliggende 25 jaar verschenen ook nog ‘Title TK’ en ‘Mountain Ba...

Kim Deal (onderbreekt) «Vond jij dat goeie platen?»

HUMO Vooral ‘Title TK’, ja: die heb ik zo grijsgedraaid dat ik een nieuw exemplaar heb moeten kopen.

Kim «O, fantastisch! Zo’n fans moeten we meer hebben. Hoor je wat hij zegt, Kelley?»

Kelley Deal (vanachter het zoemende ventilatortje op haar smartphone) «Huh?»

Kim (duimen omhoog) «‘Title TK’: goeie plaat!»

Josephine Wiggs «Je weet toch dat Jim en ik er op ‘Title TK’ en ‘Mountain Battles’ niet bij waren?»

HUMO Ik weet het, daar wilde ik nu net naartoe.

Kim «Shhht, stil jongens: hij wil ergens naartoe.»

HUMO Waarom heeft het zo lang geduurd voor jullie nog eens een plaat hebben gemaakt in jullie meest succesvolle bezetting?

Kim «Omdat we ruzie hadden. Jim en ik, vooral.»

Jim MacPherson (grijnst zwijgend)

Kim «Maar toen de twintigste verjaardag van ‘Last Splash’ in zicht kwam – inmiddels ook alweer een hele tijd geleden – heb ik Jim nog eens opgebeld, om te vragen of hij zin had in een jubileumtournee voor ‘Last Splash’.»

Jim «Ik had daar zin in.»

Kim «Dus dachten we: ‘Waarom maken we ook niet meteen een nieuwe plaat?’»

Josephine «In de zomer van 2014, net na die jubileumtournee, zijn we voorzichtig aan nieuwe songs beginnen te werken.»

Kim «Zie je, Josephine: dit is dus waar jij en ik van mening verschillen.»

Josephine (rollende ogen) «O jee, hier gaan we weer.»

Kim «Jij beweert altijd dat het allemaal begonnen is in 2014, terwijl ik er zeker van ben dat we al in 2013 onze nieuwe songs aan het instuderen waren.»

Josephine «Nee. Nee. Nee.»

Kim «Ja! Ja! Ja!»

HUMO Niet ruziën, dames.

Kelley (zet haar ventilatortje af) «Josephine heeft gelijk: we zijn in 2014 begonnen.»

Kim «Oké, weet je wat? Vergeet het. Sorry, Josephine.»

Josephine (maakt wegwuivend gebaar)

Kim (tegen Humo) «Wilde jij nog een vraag stellen?»

HUMO Graag. Ten tijde van ‘Last Splash’ repeteerden jullie in de kelder van huize Deal. Ik vroeg me af o...

Kim (onderbreekt) «Nu nog altijd! We hebben zelfs precies dezelfde versterkers gebruikt als toen, en Kelley dezelfde gitaar.»

Jim «En ik heb hetzelfde drumstel gebruikt. Het heeft altijd dienst gedaan, dus ik dacht: waarom veranderen?»

HUMO Het was, kortom, alsof de tijd had stilgestaan?

Kelley «Niet helemaal, Josephine liep er nu een stuk beter gekleed bij (hilariteit)

Josephine «Dat was dan ook niet moeilijk. Ik schaam me kapot als ik nu beelden terugzie van optredens uit de jaren 90. What was I thinking?»

Jim «Er was nog een verschil: we hebben langer dan toen geprutst en gepeuterd aan de songs.»

Kelley «Aan ‘Launched’ zelfs een heel jaar, en dat nummer is uiteindelijk niet eens op de plaat beland.»

Kim «Ik geef die song nog altijd niet helemaal op. Wie weet kan ik ooit nog een deel ervan ergens anders gebruiken.»

HUMO Wél op de plaat beland: ‘Archangel’s Thunderbird’, een cover van de obscure Duitse krautrockband Amon Düül II.

Kim «Mijn idee: ik ben al decennialang geobsedeerd door dat nummer.»

HUMO Jullie speelden het in oktober vorig jaar ook al live in Antwerpen.

Kim «Klopt ja, één van de eerste keren dat we het live speelden. (Op fluistertoon) Waren we eigenlijk een beetje oké, daar in Antwerpen?»

HUMO Zeer oké zelfs. Grappig ook dat jullie de gitaren nog moesten stemmen toen jullie opkwamen.

Kim «Oh God, je hebt gelijk. Wil iemand dit even opschrijven, alsjeblieft? Dringend tijd dat we daar iets aan doen.»

HUMO Vind ik niet: het maakt deel uit van jullie charme.

Kim (grote ogen) «Serieus? Oké, goed dan.»

'De zussen Deal in 1993. Kim (rechts) over Kelley (links): 'Ze kon nog geen gitaar spelen toen ze The Breeders vervoegde'

HUMO Ik was ook blij dat jullie een paar nummers uit het onvolprezen ‘Pacer’ speelden, de enige plaat van jouw oude zijproject The Amps.

Kim «Ha! Blij dat je het vermeldt.»

Jim «‘Last Splash’ waren we door die jubileumtournee zo’n beetje beu gespeeld, en van de nieuwe plaat mochten we van 4AD (de platenfirma, red.) enkel ‘Archangel’s Thunderbird’ en ‘Wait in the Car’ live brengen. Daarom hebben we wat gegrasduind in de andere drie Breedersplaten, en dus ook in de, euhm, semi-Breedersplaat van The Amps

HUMO Roepen die nummers slechte herinneringen op? ‘Pacer’ markeerde het einde van The Breeders in de bezetting van ‘Last Splash’.

Jim (haalt de schouders op) «Mij deert het niet.»

Kelley «Mij ook niet: het zijn leuke nummers.»

Josephine «De opnames van ‘Pacer’ dateren van net na Lollapalooza ’94, het laatste concert in een reeks die twee jaar geduurd had. Jim, Kelley en ik wilden een paar maandjes vrijaf, ook al omdat Jim net een tweede kind had gekregen.»

Jim «Dat kind is inmiddels 23.»

Josephine «Maar Kim had geen zin om vrijaf te nemen. Ze wilde een soloplaat opnemen. Ik vond dat een geweldig idee, omdat ze dan niet aan de hoge verwachtingen hoefde te voldoen die de opvolger van onze Grote Succesplaat met zich zou meebrengen. ‘Pacer’ werd uiteindelijk geen soloplaat, maar in mijn oren klonken The Amps helemaal niet als The Breeders: ’t was allemaal wat vuiler, wat rauwer, wat meer punk.»

HUMO Ik vind het nog steeds een uitstekende plaat.

Kim (diepe zucht) «Dank je. (Tegen Josephine) Hoor je dat? Hij vindt het een uitstekende plaat. Uit-ste-kend!»

Josephine (haalt de schouders op) «Ik heb nooit gezegd dat ik het een slechte plaat vind.»

HUMO Met titels als ‘Tipp City’, ‘Mom’s Drunk’ en ‘Empty Glasses’ lijken het me wel niet meteen nuchtere opnames te zijn geweest.

Kim (lacht) «What gave it away? Echt waar, het was vreselijk: ik was er wel, maar tegelijk ook niet. Aan het einde van de opnames zag ik dat Jim zijn drumstel uit de kelder had weggehaald. ‘Mijn God,’ dacht ik, ‘wat heb ik gezegd om hem zo kwaad te krijgen?’ Als echte volwassen mensen hebben we vervolgens besloten om nooit nog met elkaar te praten. Dat was dus het begin van de ruzie die uiteindelijk geduurd heeft tot aan de jubileumtournee voor ‘Last Splash’.»

Jim «Alles is vergeven en vergeten, nu.»

Kim «Ik heb dan ook al in geen vijftien jaar meer een glas aangeraakt.»

HUMO Geen énkel glas?

Kim (knikt driftig) «Uhu. Na de opnames van ‘Title TK’ ben ik wel een tijdlang met medicatie tegen rugpijn in de weer geweest, omdat ik pijn aan mijn rug had.»

Jim (lacht net iets te luid)

Kim «Maar daar ben ik inmiddels ook alweer vijf jaar vanaf, gelukkig.»

HUMO The Breeders anno 2018 zijn een nuchtere band? Iedereen kijkt naar jou, Kelley.

Kelley (schiet wakker) «Huh, wat? Jongens, alsjeblieft, ik heb al sinds 1995 niks meer gedronken. De enige hier die nog graag een biertje drinkt, is Josephine. Al kan ook zij het sinds een tijdje niet meer.»

Josephine (ernstig) «Een vriend moest gluten opgeven, en uit solidariteit heb ik een paar maanden meegedaan. Toen ik daarna opnieuw gluten begon te eten, kreeg ik problemen. Ik heb mezelf dus per ongeluk met een glutenintolerantie opgezadeld.»

Kim (legt haar hoofd ostentatief in haar handen) «Oh. Mijn. God. (Tegen Humo) Alsjeblieft, zou je een andere vraag willen stellen? Ik wil het hier over álles hebben, behalve over haar glutenintolerantie. Jézus, zeg!»

HUMO Mag ik een vraag over de Pixies stellen?

Kim «Natúúrlijk mag je dat!»

HUMO Driehonderd journalisten vóór mij hebben het al geprobeerd, maar omdat nog niemand een echt antwoord heeft gekregen, waag ik nog een poging: waarom ben jij net voor de opnames van ‘Indie Cindy’ uit de Pixies gestapt?

Kim «Ik had... andere plannen. Josephine en Jim kwamen langs, en ik had meer zin om met hen te werken. Dat is alles.»

HUMO Het had niks te maken met de povere kwaliteit van ‘Indie Cindy’?

Kim «Nee.»

HUMO Wat vond je van ‘All I Think About Now’, op de laatste plaat van de Pixies?

Kim «Oh, ik ben er zeker van dat het een fantastische song is.»

HUMO Je gaat me niet vertellen dat je het nog niet gehoord hebt.

Kim «Ach, weet je (mompelt iets onverstaanbaars).»

HUMO Voor de duidelijkheid: het is het nummer waarin Black Francis zich via jouw opvolgster Paz Lenchantin excuseert bij jou. ‘If I could go to the beginning / I would be another way’.

Kim «O, echt? Ik vind alles best, hoor: er zouden meer mensen songs over mij moeten schrijven.»

Kelley «Hahaha! Slim antwoord.»

HUMO Vraagje over ‘All Nerve’ dan maar?

Kim «Goed idee!»

HUMO Waar gaat ‘Blues at the Acropolis’ over?

Kim «Over het merkwaardige feit dat, in welke stad je ook komt in de wereld, er altijd wel een monument is ter ere van één of andere vrijheidsstrijder, waar junkies zich verzamelen en dronkaards in de wind staan te pissen. Zo ben ik een paar jaar geleden voor het eerst op de Akropolis geweest: een absolute tegenvaller. Het was verschroeiend heet die dag, en ik was nog niet halverwege de lange, stoffige weg naar boven of mijn water was al op. En toen ik dan eindelijk boven was, rook het er naar de urine van dronken venten. En het ergst van alles: iemand had een gitaar in een kleine versterker geplugd en was van die vreselijke blues-licks aan het spelen. Ik had dus the blues op de Akropolis, omdát iemand blues op de Akropolis aan het spelen was.»

Kelley «Foute blues-licks zijn het ergste wat er is.»

HUMO Doet me eraan denken, Kelley: eind vorig jaar won jij de Gibson Les Paul Award, een prijs voor leadgitaristen die eerder al aan The Edge, Johnny Marr en Tony Iommi werd uitgereikt. Ik vond dat verrassend.

Kelley «Ik ook (lacht). Zelfs Kim en Jo hier spelen beter gitaar dan ik, om nog maar te zwijgen over de wereldsterren die jij net opnoemt.»

Kim «Ik speel niet beter dan jij, Kelley. Misschien kan ik mijn vingers sneller bewegen, maar ik denk dat gitaarspelen daar weinig of niks mee te maken heeft. Het gaat om weten wanneer je wat moet spelen, en daar ben jij de beste in.»

HUMO Hebben ze je verteld waarom ze voor jou gekozen hadden?

Kelley «Ze zeiden dat ik als gitarist altijd het geluid van The Breeders heb beïnvloed. Ik heb daar achteraf over zitten nadenken, en volgens mij klopt het wel: in nummers als ‘Don’t Call Home’ of ‘Cannonball’ heb ik het geluid inderdaad beïnvloed, met name door mijn beperkingen. Soms ga ik met mijn vinger weleens snel heen en weer op het einde van een noot, om die zoals ‘echte’ gitaristen wat vibrato te geven. Maar dan denk ik meteen: ‘Stop daarmee, dit is bullshit!’ Ik heb liever dat mijn gitaarspel naïef blijft klinken.»

HUMO Klopt het eigenlijk dat jij nog nooit een gitaar had vastgehad toen Kim je in ’92 vroeg of je leadgitariste van The Breeders wilde worden?

Kelley «Zo ongeveer, ja.»

Kim «Ik weet nog dat Jo lichtjes bezorgd was: ‘Die tweelingzus van jou, kan die eigenlijk wel gitaar spelen?’»

Josephine «Waarop Kim: ‘Waarom vraag je me dát nu weer?’ (hilariteit) Ik drong aan, tot ze uiteindelijk zei: ‘Oké, ze kan geen gitaar spelen. Maar ze zal het wel leren.’»

Kim «Heb ik gelijk gekregen of heb ik gelijk gekregen? Lúíster naar ‘All Nerve’: Kelley is fantastisch.»

‘All Nerve’ van The Breeders is uit bij 4AD. The Breeders staat op 1 juli op Down The Rabbit Hole.

Info & tickets: downtherabbithole.nl

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234