‘Stel jezelf de vraag waarom je rent, dat is cruciaal. Is het je puur en ­alleen om die ­marathon te doen?’ Beeld SOPA Images/LightRocket via Gett
‘Stel jezelf de vraag waarom je rent, dat is cruciaal. Is het je puur en ­alleen om die ­marathon te doen?’Beeld SOPA Images/LightRocket via Gett

gezondheidhardlopen

Alle loopwedstrijden afgelast: hoe houd je jezelf gemotiveerd zonder doel?

Nu de meeste hardloopwedstrijden zijn afgelast of verplaatst naar het einde van het jaar, dolen veel hardlopers maar wat rond in de stad. Hoe houd je jezelf gemotiveerd zonder doel?

Het startbewijs was binnen. Evenals twee paar nieuwe hardloopschoenen, sportpakjes, trainingsschema’s, een enorme dosis intrinsieke motivatie én enthousiasme. ­Begin vorig jaar was ik in vorm – al zeg ik het zelf – en het kon alleen maar beter worden. Niets stond me in de weg om eindelijk eens een marathon onder de vier uur te ­rennen. Behalve een pandemie.

De marathon van Rotterdam werd verplaatst van 5 april naar 25 oktober. Prima. Ik bleef rennen. Dat is in de lente- en zomermaanden sowieso geen straf en met een wedstrijd op de planning nog minder. Of ik nu van de Ruysdaelkade naar Ouderkerk aan de Amstel rende of voor een paar kortere rondjes in het Vondelpark ging, en of het nu vroeg in de ochtend of ’s avonds moest gebeuren: al die ­kilometers dienden een hoger doel. ‘Nog een paar maanden volhouden, presteren tijdens de marathon en daarna ontspannen,’ was mijn mantra.

De marathon in Rotterdam werd uiteindelijk helemaal ­afgelast voor 2020 en verschoven naar 11 april 2021. Zelfs die datum bleek te optimistisch; inmiddels staat het evenement gepland op 24 oktober 2021. Ook de marathon van Amsterdam werd verplaatst van 18 oktober naar 17 oktober 2021. De kortere lopen, voor velen eveneens een stip aan de horizon, gingen eveneens niet door.

Hardloopdip

Laat er geen misverstand over bestaan: het feit dat we een jaartje niet met ruim 45.000 anderen 42 kilometer en 195 meter kunnen rennen voor de lol, is een futiliteit, helemaal in deze tijd. Toch frustreerde het me dat ik ineens doelloos langs de Amstel aan het hardlopen was. Ik ken mezelf lang genoeg om te weten dat ik het trainingstempo niet een jaar lang zou volhouden. Helemaal niet toen ook de wintermaanden aanbraken en er soms niet om de ­regenbuien heen te plannen viel.

Op de dag dat de marathon zou worden gelopen, rende ik voor het idee in m’n uppie nog een halve marathon. Daarna belandde ik in een regelrechte hardloopdip. En ik was lang niet de enige, bleek uit een rondgang onder medehardlopers. Sterker: het is logisch dat je motivatie verliest, stelt sport- en prestatiepsycholoog Bram Meurs. ‘Dat ­betekent echter niet dat je het nooit meer terugkrijgt. Zo zwart-wit is het gelukkig niet.’

Volgens de psycholoog, die ook topsporters coacht, is het goed om vooraf in te calculeren dat het af en toe niet mee zit.

BRAM MEURS «Niemand is superman, jij ook niet. Het gaat niet altijd alleen maar goed. Met die kennis kun je beter inspelen op wat komen gaat en voorkom je dat je gevoel het op die momenten overneemt. Dus wat ga je doen als het níet meezit? Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je op zulke momenten iemand belt om samen te gaan. Of je spreekt met jezelf af dat je vijf dipjes mag hebben. Dat is ook oké. Wat je ook doet, je moet op tegenslagen anticiperen.»

Zelf heb ik eerlijk gezegd geen moment gedacht aan blessures of een dip, laat staan een afgelasting. In de laatste maanden van vorig jaar vroeg ik daarom meermaals lichtelijk wanhopig advies aan andere hardlopers. Hoe sloegen zij zich door deze periode heen?

Het beste advies kreeg ik van Pim Bijl, maker van de podcast De Pacer. Hij wil tijdens de marathon in Rotterdam binnen 2.38 uur finishen.

PIM BIJL «Wat je wellicht kunt doen: nu besluiten om het bijvoorbeeld een maand – niet veel langer – iets minder serieus te nemen en alleen te gaan lopen als je er zin in hebt. En dan een datum in je agenda blokken waarop je het weer gaat oppakken. Zo ervaar je wat minder druk en is de boog niet een heel jaar gespannen.»

Zijn advies volgde ik op. Wat bleek? Na een kleine drie weken wilde ik weer. Ik miste het rennen, zelfs met het ­besef dat ik binnen zes maanden nergens aan een start zal verschijnen. Ook dat gevoel is verklaarbaar, blijkt als ik achteraf sport- en prestatiepsycholoog Meurs spreek. ‘Een marathon is vaak bijvangst,’ zegt hij. ‘Stel jezelf de vraag waarom je rent, dat is cruciaal. Is het je puur en ­alleen om die ­marathon te doen?’

Elke dag een beloning

Vaak is dat niet het geval, weet Meurs.

MEURS «De een wil fitter worden, de ander wil strak in zijn vel blijven zitten. Dat zijn antwoorden op de waarom-vraag die, ook als een wedstrijd wordt afgelast, overeind blijven. Je kunt dan het bes­te teruggaan naar de tekentafel en je doel herdefiniëren.»

Ook is het slim om na te denken over het soort doel dat je jezelf stelt, zegt hij, want lang niet elk doel is hetzelfde. Een resultaatdoel, waarbij louter een ijkpunt behalen centraal staat, is anders dan een prestatiedoel dat veel meer draait om het verbeteren van een prestatie, zoals een persoonlijk record neerzetten.

Meurs legt uit dat beide doelen kunnen motiveren, maar dat de belangrijkste pijler voor motivatie toch echt procesdoelen zijn: kleinere doelen die je stelt op weg naar de eindprestatie.

MEURS «Een resultaatdoel, zoals een marathon, lijkt nu heel ver weg. Maar je kunt motivatie behouden door elke dag een klein succesmoment te bereiken. Dan krijgt het brein dagelijks een ­beloninkje en voel je elke dag een prikkel om weer te gaan. Wat ga je doen om bij je uiteindelijke doel te komen?

»Met die vraag in gedachte kunnen grote uitdagingen in kleine stapjes worden bereikt. Zie het als bouwen: als je elke dag een blokje legt, krijg je een groter bouwwerk als resultaat. En wanneer een blokje omvalt, is niet direct alles voor niets geweest.»

(Parool)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234