null Beeld

Alle remmen los: Frankie Cosmos

Wie zegt dat er in Hollywood alleen rommel wordt gemaakt? Greta Kline is de dochter van jaren 80-filmsterren Kevin Kline (die een Oscar won voor zijn bijrol in ‘A Fish Called Wanda’) en Phoebe Cates (van het rode bikinitopje uit ‘Fast Times at Ridgemont High’).

vvp

'Als mensen bij mij thuis naar het toilet gaan, heb ik soms al een liedje geschreven wanneer ze terugkomen'

‘Vind je het erg als ik even van mijn broodje bijt?’ vraagt Greta Kline als ik haar de hand schud in een Brussels hotel. Een kind van celebs, maar manieren heeft ze – en talent ook. Ze vertelt vrijuit over dansgewoontes ten huize Kline, over relaties én – gelukkig! – over het belang van interviews.

Greta Kline «Omdat mensen me vragen stellen en dingen aanwijzen in m’n muziek, leer ik mezelf kennen. Bij interviews kan ik als een psycholoog mijn eigen liedjes ontrafelen. ‘Aha, dus zó zit dat!’ (lacht) Wat ik al heb ontdekt, is dat ik op ‘Vessel’ gefascineerd ben door de relatie die we met ons lichaam hebben. Soms voel ik me heel goed in mijn vel, en soms lijkt het wel alsof ik het vel van iemand anders heb aangetrokken.

»Als ik de teksten erbij nam, viel het me ook op dat ik zoveel vragen stel. Op elke pagina staan wel twintig vraagtekens (lacht). Mijn analyse: ik ben ouder aan het worden, en ik ben op zoek naar mezelf. En ik heb het weer uitgebreid over relaties en alle trubbels die daarbij horen, natuurlijk (zucht).»

HUMO Je lange relatie met Aaron Maine, van de band Porches, zou op de klippen zijn gelopen. Sorry...

Kline «Néé, je zou me moeten feliciteren! (lacht) Break-ups moeten gevíérd worden. Als het een goeie relatie was geweest, waren we nog samen.

»De breuk heeft wel voor een nogal schizofrene plaat gezorgd, want de helft van de nummers is ervóór geschreven en de andere helft erná. Sommige songs zitten dus vol twijfel – ‘Hoe moet ik dit oplossen? Moet ik mijn boeltje pakken?’ – terwijl ik in de rest vooral mijn gevoelens op een rijtje zet. Ik heb een plaat gemaakt vol twijfel en onrust die eigen is aan jonge mensen, vind ik. Daarom vind ik het leuk als tieners me komen zeggen dat ze steun vinden in mijn muziek. Mijn tienerjaren waren heel moeilijk. En als ik die van iemand anders íétsje draaglijker kan maken, dan vind ik mijn carrière – als ik die zo mag noemen – al de moeite waard.»

HUMO Ik gok dat ‘Hereby’ een liedje van na de breuk was: ‘Hereby / I won’t deny / You wasted time / You made me cry’.

Kline «Weet je wat grappig is? Elke keer wanneer ik een plaat uitbracht toen ik met Aaron samen was, vroegen mensen me meteen of het een break-upplaat was. Dat zegt veel over ons als koppel. Als ik nu naar oude nummers luister, denk ik: ‘Die griet moet dúídelijk weg bij haar lief!’ Dus mijn vorige platen waren het voorbereidingswerk, en nu heb ik ook de stap gezet. Ik ben blij dat het achter de rug is (lacht).»

HUMO Is het voor een songschrijver wel een goed idee om een langdurige relatie aan te gaan? Break-ups en verdriet zijn een vruchtbaardere voedingsbodem voor creativiteit dan huiselijke stabiliteit.

Kline «Dat is zo! Nu, ik was wel jarenlang met Aaron samen, maar van huiselijke stabiliteit was geen sprake (lacht).

»Maar omdat ik nu wél in een heel goeie relatie zit, begin ik me zorgen te maken. Hier valt geen drama te rapen! Hopelijk haal ik nog een paar jaar inspiratie uit de post-break-upgevoelens waar ik nog mee worstel, anders zit ik binnenkort met een probleem (grijnst).»

HUMO Gelukkig schrijf jij liedjes zoals andere mensen tweets pennen. Je schrijft er hónderden.

Kline «Dat is een running joke in mijn vriendenkring. Als mensen bij mij thuis naar het toilet gaan, heb ik soms al een liedje geschreven wanneer ze terugkomen. Ik schrijf liedjes met de snelheid van een drol (lacht). Die mop doet óók de ronde over Robert Pollard van Guided By Voices. Het verschil is dat hij nummers schrijft terwijl hij zélf zit te kakken (lacht).»

HUMO Waarom zijn je nummers zo kort? Je gaat zelden over de grens van de drie minuten en houdt het vaak zelfs korter dan één minuut.

Kline «Ik denk dat ik niet te veel druk wil leggen op één nummer, op één idee. Ik herhaal niet graag mijn refreinen. Als ik iets gezegd heb, dan heb ik het gezegd: klaar.

»Soms vind ik het gebrek aan verfijning en, euh, ingewikkeldheid in mijn muziek wel jammer. Ik ben een grote fan van bijvoorbeeld Joanna Newsom en haar grote, barokke, meeslepende ballades, waarvan alle onderdelen in elkaar passen als in een Zwitsers horloge. Dat zou ik nooit kunnen! Maar ja, ik werk op een andere manier. En ‘Vessel’ is al veel complexer dan mijn vorige platen.»

HUMO Frankie Cosmos klinkt meer dan ooit als een band. Professioneler dan vroeger.

Kline «Dank je! Ik heb over veel nummers meer nagedacht, over ‘Vessel’, bijvoorbeeld. En de band is nog nooit zo belangrijk geweest. We hebben een jaar aan de arrangementen gewerkt. Dit is dus niet alleen mijn plaat, maar de plaat van héél Frankie Cosmos.»

HUMO Er zijn maar vier nummers waarop je in je eentje te horen bent.

Kline (knikt) «‘The End’, bijvoorbeeld, dat is een demo die ik met het computerprogramma GarageBand heb opgenomen, zodra ik klaar was met schrijven. Het is een break-upsong, dat zal je niet verbazen (lachje). Ik heb het nummer nog proberen te spelen met de hele band, maar die demo-opname blijft de beste. Dus voor spontaniteit valt óók veel te zeggen – we hoeven niet allemaal Joanna Newsom te zijn, hè (lacht).»


Goeie opvoeding

HUMO Vind je ’t lastig om over je ouders te praten?

Kline «Nee, hoor. Vraag maar.»

HUMO Naar welke muziek luisteren zij?

Kline «Ze hebben een totaal verschillende smaak. De favoriete muziek van mijn vader is James Taylor. En Hall & Oates vindt hij ook fantastisch – stoere kerel, hè? Mama is cooler. Toen ik jong was, heeft zij me Liz Phair aangeraden. En we luisterden samen vaak naar Indigo Girls en Madonna. Nu vindt ze mijn muziek fantastisch – papa ook – en stuurt ze me voortdurend enthousiaste sms’en over demo’s die ik haar laat horen. ‘Deze is nóg beter dan de vorige!’ (lacht)»

HUMO Vreemd om me het Kline-huishouden voor te stellen terwijl zij naar Frankie Cosmos luisteren.

Kline (lacht) «Dat begrijp ik. Probeer je dit even voor te stellen: onlangs hebben we – letterlijk – een uur lang geluisterd naar ‘Come On Eileen’ van Dexys Midnight Runners. Mijn broer en vader stonden wild te dansen terwijl mama en ik meebrulden. Ambiance!»

HUMO Kinderen van sterren zijn vaak etters, maar ik vind je ouders automatisch leuker omdat ze jou hebben voortgebracht.

Kline (lacht) «Dat zal ik hun zeker zeggen. Ik vind dat ze me een goeie opvoeding hebben gegeven. Ik heb geen fucked up kindertijd gehad vol rode lopers en feestjes. Toen ik geboren werd, waren ze ook niet zo beroemd, natuurlijk. Ik werd niet aan de school afgezet in een limousine of zo.

»Mijn ouders zijn eerder artiesten dan acteurs. En ze hebben altijd 100 procent achter mijn keuze gestaan om muzikant te worden. Dat waardeer ik enorm. En ik waardeer het ook ontzettend dat mama zo vaak voor me kookt (lachje). Ze was bijna meegekomen op deze trip – het is de eerste keer dat ik helemaal alleen reis – en papa wilde me naar de luchthaven brengen. Het zijn schatjes.»

HUMO Nog één vraagje: welke van jouw teksten definieert het best wie je bent?

Kline «Misschien wel: ‘Being alive / Matters quite a bit / Even when you / Feel like shit’ uit ‘Being Alive’. Ik vind het fantastisch dat ik een leven heb gekregen, dat ik mijn tijd op aarde mag beleven, dat het concept ‘ik’ bestaat – zélfs wanneer ik in een donker hoekje lig te huilen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234