'Alloo bij Jambers' op VTM

'Leg nooit je lot in de handen van een tv-maker', orakelt Paul Jambers, nadat Luk Alloo hem net een uur lang met een cameraploeg op de huid heeft gezeten. Je vraagt je af wie in 'Alloo bij Jambers' de touwtjes in handen heeft.

Net als Eddy Merckx wordt Paul Jambers dit jaar zeventig. Volgens de ongeschreven wetten van de televisie hebben bekende personen dan blijkbaar recht op twee dingen: de toevoeging van het woord coryfee op hun curriculum vitae én een documentaire over hun dramatis personae. In dat opzicht krijgt de coryfee Jambers ruimschoots wat hij verdient: een portret van Luk Alloo, die maar liefst in vier delen terugblikt op leven en werk van zijn leermeester.

In deel twee stond het zorgvuldig afgeschermde privéleven van Jambers centraal. Alloo trok met hem naar ouderlijke woonst in Hoboken – voor Jambers voldoende om het ene detail na het andere uit zijn jeugd op te rakelen. Van een piepend toegangspoortje in de voortuin over het motief op de muren in de gang dat vader Jambers er eigenhandig op aanbracht tot de haag in de tuin die hem aan een burenruzie deed denken: 't was alsof Jambers vlak voor de opnames industriële hoeveelheden madeleinekoekjes had geconsumeerd en de herinneringen aan zijn eenvoudige arbeiderskomaf er Proustgewijs uitgulpten. De huidige bewoners stonden erbij en keken ernaar – zij zagen op de muur in de gang vooral de volgende verbouwklus hangen.

Achter het raam van zijn vroegere studeerkamer mijmerde Jambers een eind weg over de horizonten die hij als kind hoopte te verkennen. In afwachting zette hij zijn dromen alvast met een paar pennentrekken op papier – niet eens onaardig, zo bleek uit de tekeningen die hij op verzoek van Alloo iets te snel tevoorschijn haalde uit zijn indrukwekkende archief, dat Jambers consequent uitsprak als arsjief. Haast kwansuis gooide hij er nog een Humoradio uit zijn geboortejaar tegenaan en een tros boekskes met Vlaamse modellen op de cover. Jambers: 'Ik veroordeel de populaire pers niet. Zeker niet!'

Bij de aanblik van zijn heiligdom moest de documentairemaker wel toegeven dat hij álles bijhoudt. 'Ik voel me precies een getuige in het programma Jambers', stelde hij vast, om zich daarna snel te corrigeren: 'Maar ik ben géén verzamelaar, ik ben een arsjivaris. Ik heb dat nodig om te kunnen werken'. Waarna hij van Alloo nog eens mocht uitleggen dat zijn werk vroeger niet bestond uit het opvoeren van weirdo's, maar uit 'het bespreekbaar maken van maatschappelijke thema's aan de hand van schrijnende verhalen'. Dat onmiddellijk daarna de beelden van boer Charel nog eens werden opgerakeld, strekte niet meteen tot de geloofwaardigheid.

In 1993 trouwde Jambers in pure vtm-stijl met een wel erg jonge Pascale Naessens, die toen nog werd omschreven als 'mannequin'. 'Het programma Jambers stond aan de top en ik was een publieke figuur', zo verklaarde Jambers de éénmalige keuze om een deel van zijn privéleven bekend te maken. En ook: 'Ik wilde Pascale daarvan laten proeven'. Het was bevreemdend om Jambers in het gezelschap van Alloo naar zijn eigen trouwvideo te zien kijken. Heuglijke dag, stralende bruid, veel pers en BV's, want, zo meldde de voice-over iets later en zonder enige ironie: 'Ook in de nationale jetset voelt Paul zich thuis'. Maar: geen enkele vraag van Alloo over de afwezigheid van Jambers' enige zoon die dag. Of over de afwezigheid van vader Paul in het leven van Enno Jambers tout court. Wel stoer doen over de workaholic die je hoofdpersonage vroeger was, maar niet ingaan op de gevolgen voor zijn gezin: benieuwd hoever Alloo dáármee zou zijn geraakt als researcher van Jambers.

Bij wijze van uitsmijter mocht de Antwerpse burgemeester tevreden terugblikken op zijn deelname aan 'Jambers in de politiek'. Dat hij Jambers had toegestaan om hem tijdens de jongste verkiezingsnacht te volgen, had volgens Bart De Wever alles te maken met het vertrouwen dat hij in Jambers heeft als tv-maker. De ene mythe die naadloos de andere versterkte: zo gaat dat, chez nous in de nationale jetset.

Volgende week komen Jambers' researchers aan bod. Lang kan de heiligverklaring niet meer op zich laten wachten.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234