Aloe Blacc - Good Things
Single 'I Need a Dollar'
was na één luisterbeurt al niet meer van onder onze hersenpan te jagen, en het dozijn andere songs op Aloe Blacc
s tweede 'Good Things'
is bijna even aanstekelijk.
Terwijl zijn debuut 'Shine Through' nog alle richtingen uitstuiterde en de hele vlakte tussen hiphop en salsa bestreek, focust Nathaniel Dawkins
, zoals deze Amerikaan 31 jaar geleden gedoopt werd, zich nu bijna uitsluitend op soul.
Desondanks blijft afwisseling troef, want Aloe Blacc zwerft van Marvin Gaye
('Life So Hard'
) via Gil Scott-Heron
('I Need a Dollar'
) en Bill Whiters
('Take Me Back'
, 'If I'
) naar Isaac Hayes
('Hey Brother'
, met dat heerlijke wahwah-gitaartje uit de blaxploitation-school).
Zijn verrassende cover van de kattige The Velvet Underground
-classic 'Femme Fatale'
kunnen we niet beter omschrijven dan met de woorden van een Britse collega: 'a slow-burning deep soul torch song'. Meer witzakken in deze zwarte wereld: een parafrase van Buffalo Springfield
s 'For What's It's Worth' zit speels verborgen in 'Loving You Is Killing Me'
, ondanks de zonnige, zwoele muziek een allesbehalve opbeurende radiografie van een verdoemde relatie.
Voor opmonterende woorden bent u bij Aloe Blacc sowieso aan het verkeerde adres. Als hij al niet de groeiende ongelijkheid in de Amerikaanse samenleving aan de kaak stelt (jawel, 'I Need a Dollar' is een protestsong), mijmert hij over zijn of andermans sterfelijkheid. Of hij aanroept en eert, in het pakkende, door een piano gedragen 'Mama Hold My Hand'
, zijn moeder. Alleen het afsluitende 'Politician (Reprise)'
, waarin hij klinkt als een doorslagje van Lenny Kravitz
die Jimi Hendrix
imiteert, had voor ons niet gehoeven.
Aloe Blacc is (nog?) niet de nieuwe Prince
waarvoor sommigen hem houden, wél gelukkig al veel meer dan de nieuwe R. Kelly
die anderen in hem zien. In elk geval: hij zal de hype probleemloos overleven. Onze rechterhand eraf als het niet waar is.
Op 17 oktober speelt Aloe Blacc in de Vooruit in Gent. Info: Democrazy.