null Beeld

'Alors on dance' op Eén

We hoefden 'Alors on danse' niet eens te zien om te weten dat Ish Ait Hamou een aanwinst is voor het smurfendorpje dat de Vlaamse media vormen: een immer goedlachse kerel die tackelt met het hoofd eerst en dan pas met de voeten, en die op de koop toe ook nog eens kan schrijven? Verkocht! Maar voor we te makkelijk zouden vergeten hoe de man het eigenlijk ooit tot op het scherm geschopt heeft, kwam daar 'Alors on danse' aanwalsen.

In dat luchtige tijdverdrijf probeert de choreograaf in kwestie wekelijks nietsvermoedende Vlamingen tot dansen aan te zetten. Donderdag deed Ish dat in een welbekende autofabriek in het Gentse. De arbeiders die van hogerhand opgetrommeld waren troffen Ish op een mooie dag aan in de inkomhal van hun bedrijf, en deden al bij al nog erg goed alsof ze niet wisten waarom de rekel daar was opgedoken - ook zij waren misschien al vergeten dat Ish z'n bekendheid in de eerste plaats te danken had aan z'n baantje als jurylid in 'So You Think You Can Dance'.

Maar het nieuws dat de verzamelde werknemers het dra in twee groepen en al dansend tegen elkaar zouden opnemen, viel toch niet zo héél hard uit de lucht: gelatenheid won het bij de deelnemers iets te opzichtig van verrassing, en al spoedig demonstreerden de gelukkigen stuk voor stuk en voor het oog van de camera hoe het met hun danstalent gesteld was. Bij de meeste deelnemers gebeurde dat met zo'n verbetenheid en toewijding dat je er een stevig indrinken bij begon te vermoeden. Ish, een getraind diplomaat sinds hij samen met Margriet Hermans en Jean-Marie Dedecker naar Somalië is geweest, zag al dat lichamelijk geweld aan en hield het bovenal positief: 'John heeft goed voetenwerk'. Ondertussen liet hij geen kans onbenut om te graaien uit het voorraadje filosofische levenswijsheden die hij nog niét had gebruikt in 'Terug naar eigen land': 'Bij elke reis is het voertuig waarmee je reist het belangrijkste', zo wist ie mee te geven. Dat voertuig bleek, wat dacht u, in dit geval het lichaam te zijn.

Toen was al duidelijk dat 'Alors on danse' ons gemoed in het vizier had genomen: een staaltje feelgoodtelevisie van heb ik jou daar, waarbij geen plaats was voor kritiek - laat staan cynisme. Ook niet toen tijdens het opgelegde fitnessen twee van de deelnemers, mannen van stilaan gezegende leeftijd, het op een opzichtig duizelen zetten, en eentje na afloop zelfs vervaarlijk gezwollen knieën kon voorleggen. 'Nu bouw je karakter!', riep Ish echter, die zijn innerlijke leerkracht Lichamelijke Opvoeding kanaliseerde. En zelfs wanneer Ish zich gewillig liet rondleiden in het bedrijf - tot helm en fluohesje toe - leek er geen vuiltje aan de lucht. Ook niet toen de futloze beelden die daaruit voortkwamen al snel meer weg begonnen te hebben van slappe schooltelevisie, en we ons luidop begonnen af te vragen hoe het nu met dat hele dansen gesteld was.

Hoe het daarmee gesteld was, zagen we in de slotbeelden: na een maand afwisselend duizelen en dansen werd voor een volle theaterzaal beslist dat de ploeg samengesteld uit mechaniciens van middelbare leeftijd zich het beste gekweten had van hun taak. Toegegeven, het resultaat oogde inderdaad niet onaardig. Maar omdat we de eerste aflevering van 'Alors on danse' de week daarvoor ook al tot ons hadden genomen, zaten we al met een gevoel van herkenning dat niet hoorde op te treden na amper twee afleveringen. Het concept van 'Alors on danse' is namelijk simpel, maar dat is de uitwerking helaas ook: veertig minuten opbouw voor een hoogtepunt van amper enkele minuten lang. Ish, deeltijds diplomaat en voltijds filosoof, zou daar vast een treffende vergelijking voor hebben.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234