'Als Amy Winehouse niet zo beroemd was geworden, had ze nu nog geleefd' De documentaire 'Amy', ballade van een zangeresje

Dream on, Adele: bijna vijf jaar na haar dood is Amy Winehouse nog steeds de onbetwiste koningin van de Britse soul. Wie zich Amy vooral herinnert als het uitgemergelde, net niet onder een groteske beehive bezwijkende wrak dat ze op het einde van haar leven was, moet op 5 mei beslist afstemmen op NPO 3: in de Oscarwinnende docu ‘Amy’ van Asif Kapadia zien we haar nog eens als de goedlachse, slimme meid die gezegend was met tonnen talent.

'Ik denk graag dat Amy's verhaal heel anders had kunnen lopen, als ze maar eerder hulp had gekregen'

- Tegelijk ontvouwt uw film zich als de kroniek van een aangekondigde dood. Daar lijkt u sinds ‘Senna’ (over de betreurde Formule 1-rijder Ayrton Senna, red.) een patent op te hebben.

Asif Kapadia «Het laatste wat ik wou, is dat de kijker zou denken dat het cool is om kort maar hevig te leven. ‘Amy’ is dan ook geen swingende documentaire over het rock-’n-rollleven geworden, wel een portret van een doodgewoon meisje dat zich mettertijd serieus in de nesten had gewerkt. Aan het begin van haar carrière was Amy nog de typische girl next door, sprankelend en gepassioneerd door muziek. Die Amy wou ik in deze documentaire terug op het voorplan krijgen.»

- U heeft uren met haar familie en vrienden gesproken. Wat denkt u: was ze van nature zo zelfdestructief?

Kapadia «Ik denk graag dat haar verhaal heel anders had kunnen lopen, als ze maar eerder hulp had gekregen. Ze werd omringd door mensen die wisten hoe moeilijk ze het had – de drugs, de drank, de boulimie – en toch niet ingrepen. Ik ben er ook zeker van dat ze nog had geleefd als ze niet zo beroemd was geworden. Oké, dan was ze misschien nog steeds op foute mannen gevallen en had ze nog steeds verkeerde beslissingen genomen. Maar de finale knak kwam er toch in 2007, toen ze plots wereldberoemd werd met ‘Back to Black’.»


Lees de review van 'Amy' door (es)

- U suggereert in uw film dat ook wij, het publiek, schuldig zijn aan Amy’s dood.

Kapadia «In het eerste deel van de film wou ik vooral op het kleine, veilige wereldje om haar heen focussen. Zo wordt het contrast met het tweede gedeelte, waarin haar wereld plots duizend keer groter wordt, nog meer in de verf gezet. Op dat moment gaat ‘Amy’ niet alleen meer over die ene zangeres, maar ook over hoe wij, als publiek, met beroemdheden omgaan. We bouwen ze eerst helemaal op om ze dan stelselmatig af te breken. Niet alleen de tabloids, maar ook de ‘nette’ media maakten zich daar schuldig aan. Als je Amy op je voorpagina zette, verkocht je meer exemplaren. Ook het publiek, dat al die rotzooi maar wat graag verslond, is in die zin schuldig aan haar dood.»

- Denkt u dat de media en het publiek iets geleerd hebben uit Amy’s tragische verhaal?

Kapadia (zucht) «Ik weet het niet. Ik heb sindsdien nog met journalisten gepraat en geloof me: er is helemaal niets veranderd, de tabloids gaan nog steeds even sensatiebelust te werk. Maar heel misschien kan mijn film toch een paar tabloidlezers de ogen openen.»

- Iemand die zich expliciet tegen uw film heeft uitgesproken, is Mitch Winehouse, de vader van Amy. Vindt u dat jammer?

Kapadia «Tja, Mitch verwijt me dat ik hem als de slechterik afschilder, terwijl het net mijn bedoeling was om Amy’s verhaal eindelijk nog eens gewoon rond háár te laten draaien. Om de wereld te tonen wat voor een fantastisch talent ze wel niet was – en hoe verschrikkelijk jammer het is dat we haar nooit meer live zullen horen zingen.»


Bekijk de trailer van 'Amy':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234