null Beeld

Altijd goed voor een lach: het menselijke decor van 'De zevende dag'

Ik kijk nooit naar De Zevende Dag. Het is opwarmen van prakken nieuws en opwarmen hoort niet bij de zondag. Een zondag moet vers zijn. Verse kleren, verse boter, verse asperges.

Geplaagd door griep en rugpijnen lag ik vorige zondag toch voor de kleurendwangbuis en zie, ik werd aangenaam verrast door het programma, meer in het bijzonder door het publiek in dit programma. Zonder dat publiek zou de Zevende Dag zijn zoals elke zevende dag : knap vervelend. De Zevende Dag begint gewoonlijk met een kwak aktualiteit en dan gaan we naar de studio. Vooraan ZIT Tony Van den Bosch met zijn eerste gasten.

Achteraan STAAT het publiek. En hoe staat het daar! Met de pint ter hoogte van de plastron. Met de wenkbrauwen gefronst en met de armen gekruist over het witte zondagshemd. Slechts habitués van het programma weten dat dit de normale setting is. Terloopse kijkers zoals ikzelf hebben de stellige indruk dat een paar intellectuelen uit de stad in een doorsnee zondagscafé zijn binnengestapt en daar zonder vragen het enige tafeltje in beslag hebben genomen. Op de monitor is inmiddels een mededeling voor het publiek verschenen : "Binnen enkele minuten zal onze cameraman u in beeld nemen. U kan dit zelf vaststellen op deze monitor. Van zo gauw u in beeld bent, moet u onmiddellijk het hoofd van de monitor afwenden en het dichtstbijzijnde gesprek met aandacht volgen. Zorg voor een gepaste gelaatsuitdrukking. Denk eraan dat u in honderdduizenden huiskamers komt! Dank u!"

Wij in onze huiskamer zien dit : dertig toeschouwers die met grote belangstelling naar de monitor staan kijken en twintig toeschouwers die met grote geveinsde belangstelling een gesprek volgen waarvan ze totdantoe elk woord gemist hebben. En ondertussen maar loensen naar de monitor om te zien of de beroemdheid nog voortduurt !


GROMS KNOR

Soms komt het publiek van De Zevende Dag minuten aan een stuk in beeld. Kijkt u dan goed. Deze brave lieden, die zich totdantoe als Standaardlezers met supplement hebben gedragen, worden ineens weer Jossen en Fredden. Het mekaar openlijk aanstoten en flauwekul in de oren fluisteren neemt hand over hand toe en sommigen deinzen er zelfs niet voor terug om eens flink van hun glas te zwelgen terwijl op drie meter afstand honger en onrecht in de wereld passeert.

Vervolgens het hoofdstuk Confrontatie, waarin politici vragen opgelepeld krijgen van een tafeltje journalisten. De toevallig aanwezige die erin slaagt achter dit tafeltje plaats te nemen, zit voor minstens een kwartuur gebeiteld in de uitzending. Dit vraagt een extreem uitgestreken gelaatsbeheersing, die ook nu zondag kon worden opgebracht door een beeldvullende mevrouw. Jammer genoeg werd haar uiterste inspanning tenietgedaan door haar echtgenoot, die met brede hand zoute noten zat te eten. En dat - beelden zeggen altijd meer dan woorden - terwijl de heer Kelchtermans (CVP) het composteren van organisch huishoudelijk afval verdedigde.

Na elk onderdeel van de uitzending stapt een zanger, in deze casu Johan Verminnen, op het podium die met gepaste play back de vele luidruchtige bestellingen ("twee pils, twee kaffekes en een Babycham") moet overstemmen. Achter de rug van de zanger bevindt zich de uitgang van de studio, geheel ontoegankelijk voor het publiek door een haag doorlevende planten.


SLURP SJOMP

Weer zitten we aan een tafeltje. Daar zit ditmaal een ongelukkige zaakvoerder van Sabena die deze week al zijn vliegtuigstoelen heeft zien leeglopen. Achter zijn rug loopt de toog vol, men klinkt er gedempte santés en een verdwaalde minderjarige - niet begeleid door ouders of voogd - vraagt zijn derde stuk chocola. In de uitzending beginnen zich twee werelden af te tekenen: het gesprek en het tooggesprek. Dat dit fout loopt, heeft men zelf gezocht : wie maakt er nu de tongen los van een publiek dat geen enkele vraag mag stellen? De camera zwenkt ondertussen al weer naar een andere locatie, waar zich een ernstige discussie over schaatsongevallen ontspint. In de achtergrond : de lege tafel waar zoëven de politici zetelden. Die lege tafel, en ik zweer u dat het waar is, wordt nu ingenomen door drie hogeschoolstudenten die de gebaren en de mimiek van de zonet nog debatterende politici beginnen na te bootsen. Dit gebeurt en laat ik er nogmaals de nadruk op leggen ten aanschouwe van honderdduizenden huiska-mers! Eén spuiter zwaait zelfs met zijn vinger in de lucht. Een gebaar dat via internationaal deurwaardersexploot alleen toekomt aan beëdigde studiomeesters, want met dit lucht-tekeningetje maken ze duide-lijk dat het gesprek gerust mag afgebroken worden ! Wat na-dien nog volgt, is dweilen met de bierkraan open. Herman De Coninck leest een gedicht voor, het publiek neigt nieuwsgierig naar voren, een mens die een boek leest en op de koop toe hardop, dat kom je niet alle dagen tegen. Uit be-leefdheid volgt er ook een ap-plaus. Tenminste van 'diegenen die hun glas nog willen neerzetten. In de verte - verweg van het morrende en op sport wachtende publiek wordt nog een VN-deskundige uit Nederland opgevoerd. De plaats van Tony Van den Bosch is ondertussen ingenomen door reservemoderator Ivo Belet. Van den Bosch zelf loopt de tafeltjes af om biervilt-jes in beslag te nemen. Daar net is zo'n viltje tussen zijn vragen terechtgekomen.


BOENK KLOINK

Zeven voor één is het als Els De Vuyst de sportevenementen van de voorbije week over-loopt. Els De Vuyst werkt eigenlijk voor de radio maar is speciaal voor die laatste minuten van de Zevende Dag naar de televisie gehaald. Els heeft een stem als een voorhamer en het is haar niet geringe taak om de volgende geluiden weg te drukken :

1 het leegkieperen van asbakken. 2 het op elkaar tillen van bakken leeggoed (zelf gehoord op 10.2.91 !) en 3, het omgekeerd op tafel zetten van de sportliefhebbers. Tony Van den Bosch : "Dit was het dan weer voor deze week. Tot volgende (heft zijn voeten op voor de eerste dweil) zondag !".

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234