'American Beauty': Hot 'n' Spacey!

Heden op tv en ook tijdens de 18de kijkbeurt nog steeds uw onverdeelde aandacht waard: ninetiesklassieker ‘American Beauty’, de ultieme midlifecrisisfilm, die vallende bloemblaadjes, poëtisch in de wind waaiende plastic zakjes en homoseksuele militairen voor eeuwig in ons culturele geheugen grifte.

'Alles wat Kevin Spacey doet, is enorm berekend. Maar soms was het net iets te véél uitgedacht, en wilde ik iets anders' Sam ­Mendes

‘American Beauty’ werd op gang getrapt door één van de beste openingszinnen aller tijden – ‘Look at me, jerking off in the shower. This will be the highlight of my day. It’s all downhill from here.’ – en kickstartte de carrière van regisseur Sam Mendes. De Brit was 34 en mocht met zijn allereerste worp – heden is hij architect van het James Bond-universum – al meteen een Oscarbeeldje op de schouw zetten. Filmgeschiedenis, mensen!

Sam Mendes «Je moet het je voorstellen: op die uitreiking was ik omringd door al mijn helden. David Lynch wandelde me voorbij, even verder stonden Robert Altman en Steven Spielberg te kletsen, terwijl Martin Scorsese passeerde. En tussen al die reuzen ging ik even een Academy Award op zak steken. Lynch en Altman hebben nooit een Oscar gewonnen, hè? En Marty had er toen ook nog geen. Dat is… waanzin. Wat moet je daarmee?

»Ik heb toen al heel vroeg beslist om die Oscar alleen maar te zien als een soort van banklening. Ik zou die lening in de loop der jaren zachtjesaan terugbetalen door goeie films te maken: zo zou ik dat beeldje – hopelijk – ooit eens kunnen rechtvaardigen tegenover mijn collega’s en mezelf. Dat is een work in progress (lachje).»

- De legende wil dat je de eerste twee dagen van ‘American Beauty’ volledig opnieuw hebt moeten opnemen.

Mendes «Klopt, ja. Dat was een geluk bij een ongeluk, want alles wat we geschoten hadden, was pure crap (lacht). De kostuums waren te vulgair, de performances waren over the top, de framing was heel stijf… De belichting zat zelfs fout omdat ik een slecht decor had gekozen, waardoor de achtergrond te donker was. De studio vroeg na twee dagen: ‘En, hoe gaat het?’ Waarop ik: ‘Zou ik het nog eens mogen proberen, alsjeblieft?’ Als het tot dan toe maar een klein béétje kut was geweest, had ik daar waarschijnlijk de moed niet voor gehad.»

- Nog een legende: na negatieve commentaar van een testpubliek zouden twintig minuten uit het verhaal geschrapt zijn.

Mendes «Onzin! Er is geschrapt geweest, maar dat heb ik zélf gedaan. Het ging over extra achtergrond voor het personage van Chris Cooper, de strenge militaire vader. De redenen voor die ingreep waren puur artistiek. Het gebeurde ook lang voordat iemand de film te zien kreeg: alleen ikzelf, scenarist Alan Ball en twee producers hebben ooit de lange versie gezien. En voor je het vraagt: nee, die extra scènes zullen nooit naar buiten worden gebracht. De director’s cut is de versie die iedereen kent.»

- Hoe was het, tot slot, om Kevin Spacey, die in ‘American Beauty’ misschien wel zijn beste rol ooit speelt, te regisseren?

Mendes «We klaarden de klus meestal in tien à vijftien takes; da’s eigenlijk heel veel voor mijn manier van werken. Je moet weten: Kevin is nogal graag de slimste kerel in de kamer. Alles wat hij doet, is enorm berekend. Hij gaat meteen in de aanval – heel doelgericht – en weet exact waar hij mee bezig is. Maar soms was het net iets te véél uitgedacht, en wilde ik iets anders. Ik moest er zeker van zijn dat Kevin volledig in the moment was. We hebben sindsdien nog vaak samengewerkt in het theater: wonderlijke gast!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234