Amongster en de kunst van het loslaten

‘Toch gek, om zo lang over jezelf te moeten praten.’ Thomas Oosterlynck, frontman en brein van Amongster, winnaar van de Nieuwe Lichting 2014, moet er nog wat aan wennen dat de mensheid plots interesse heeft in zijn werk.

'Ik, de Gentse Thom Yorke? Die had ik gemist'

HUMO Weinig persteksten gelezen waarin het woord ‘kluizenaarschap’ zo nadrukkelijk figureert als die bij ‘Trust Yourself to the Water’. Ben je echt zo’n eenzaat?

Thomas Oosterlynck «Vooral verschrikkelijk beschermend over mijn songs. Op de momenten dat ik schrijf ben ik enorm beïnvloedbaar en kwetsbaar. Kritiek kan dan hard aankomen, zelfs als die komt van iemand die niets van muziek weet. Ik moet dus wel geïsoleerd schrijven. Als een nummer af is en ik ben er blij mee, sta ik sterker. De eerste aan wie ik het dan laat horen, is Jasper Maekelberg. Zijn oordeel is me veel waard. We kennen elkaar al van in het middelbaar, dus we vertrouwen elkaar volledig. Hij weet ook hoe gevoelig alles ligt, en kan perfect kritiek geven zonder dat het kwetst.»

HUMO Jasper speelt mee en is tegelijk producer. Hoe gaat dat in zijn werk?

Oosterlynck «Ik lever hem de min of meer afgewerkte demo’s aan, en daar gaat hij mee aan de slag. Hij voegt nog laagjes toe of knipt stukken weg waar hij dat nodig acht... Jasper is echt extreem getalenteerd – wat hij doet, is bijna magie. Dan trekt hij één of ander instrumentje uit zijn schuif, zet er een microfoon met drie effecten boven en hop, daar heb je de klank die je in gedachten had. Geen wonder dus dat iedereen tegenwoordig bij hem terechtkomt. Met Faces On TV heeft hij ook zijn eigen band, dus de kans is klein dat hij in de toekomst nog tijd voor Amongster zal vinden. We hebben hem zelfs al moeten laten vervangen voor onze zomerconcerten. Ik zou liegen als ik zei dat ik daar niet wakker van lig.»

HUMO En dan ben je drummer Robbe Vekeman ook al bij het buiten z’n oevers getreden Bazart gaan halen. Die zal je ook snel moeten missen?

Oosterlynck «Dat blijft voorlopig beter combineerbaar. Bazart heeft deze zomer vijf grote festivals gedaan, en is straks in november twee weken weg naar Nederland. Daar valt wel omheen te plannen.»

HUMO Heb je, ondanks dat eenzame schrijfproces, de samenwerking nodig?

Oosterlynck «Je begint geen muziek te maken vanuit het idee dat je alles weet, dus ja. Het feit dat ik tekst en muziek schrijf, maakt van mij het uithangbord, waardoor ik hier met jou zit te praten, maar zeker live heb ik een band nodig die zijn eigen ding doet. Ik hoef niet de dirigent te zijn die alles bepaalt. Misschien zou het zelfs niet slecht zijn als ik ook bij het schrijven wat meer uit mijn comfortzone kwam en de songs sneller aan anderen liet horen. Ik wil ook wel meer beïnvloed worden door andere muziek, alleen is er zo weinig dat me echt raakt. Ik hoor maar enkele keren per jaar iets dat écht binnenkomt.»

HUMO Wat was de laatste plaat die je omverblies en waarvan je nu weet: ‘Dat hoor je ook aan Amongster’?

Oosterlynck «Dat moet ‘In Rainbows’ van Radiohead zijn geweest. Ik ben me er heel erg van bewust dat ik daar heel veel stijlelementen van heb geleend, zoals die typische arpeggiogitaartjes. Maar dat geef je als muzikant natuurlijk niet graag toe (grijnst). Je mag ook niet overdrijven met kopiëren: er moet een evenwicht zijn tussen plagiaat plegen en je eigen ding doen. Maar goed, ik denk dat dat wel goed zit.»

HUMO Toch ben je al eens ‘de Gentse Thom Yorke’ genoemd.

Oosterlynck «Is dat zo? Die had ik gemist. Ach, je wordt natuurlijk altijd vergeleken. Er is zoveel muziek dat je altijd wel in de buurt van iemand anders uitkomt, wat je ook doet. Maar soms worden dingen op een hoopje gegooid. De Belgische muziekscene is inderdaad klein, en het lijkt nu alsof Oscar & The Wolf veel heeft losgemaakt en iedereen zich hun geluid heeft eigen gemaakt, maar ik vraag me af of dat niet gewoon de internationale invloed is. Synths en beats hoor je overal, niet alleen hier. En toch hoor ik van buitenlanders dat wat Amongster maakt ‘typisch Belgisch’ klinkt.»

HUMO Wij zijn een land van conservatoriumrockers en geschoolde producers, minder van vier vrienden in de garage. Er is iets cerebraals aan de meeste nieuwe Belgische pop: misschien is dat het.

Oosterlynck «Ik val daar zelf wat buiten, denk ik. Ik heb geen conservatorium of een andere muziekopleiding gevolgd, maar al mijn muzikanten wel. Je merkt dat daar inderdaad een soort van netwerkje is ontstaan. Als ze een bassist nodig hebben, kunnen ze teruggrijpen naar mensen met wie ze gespeeld hebben tijdens hun studies. Ik moet hen suggesties vragen als ik een muzikant zoek.»

HUMO Waarom moest ‘Trust Yourself to the Water’, naar een citaat van filosoof Alan Watts, de plaattitel worden?

Oosterlynck «Het is niet de belangrijkste zin van de plaat, en ze vat ze ook niet samen, maar het is een mooie gedachte: dat je moet loslaten in het water, want dat je verdrinkt als je je wanhopig spartelend vast probeert te grijpen. Je moet je aanpassen aan wat het moment en de situatie vraagt, en niet tegen de stroom willen ingaan.»

HUMO Zoals ook een ‘Amongster’ – een woord dat je bij een song van Poliça ging halen – deel uitmaakt van zijn omgeving en er niet los van staat?

Oosterlynck «Ja. In onze westerse filosofie zijn wij wezens die op aarde worden geworpen en er na onze dood weer vertrekken, naar een leven ergens na de dood. Ik voel meer voor de oosterse benadering, waarbij je uit de wereld groeit en er weer in opgaat. We zijn één met alles. Nu, ik heb geen idee of Channy Leaneagh van Poliça het ook zo heeft bedoeld. Ik zocht gewoon een onbestaand woord dat goed klonk en waaraan ik zelf een betekenis kon geven. Mooi nummer hoor, maar ik heb de tekst nooit gelezen. Sorry, Channy! (lachje)»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234