null Beeld

An Episode in the Life of an Iron Picker

Deze hakt er diep in.

‘American Hustle’: een budget van veertig miljoen dollar, een buslading vedetten, een feest van haarstukjes en puntkragen. En dan ‘An Episode in the Life of an Iron Pick­er’: een budget van dertigduizend euro, gewone mensen die zichzelf spelen, een opnameduur van negen dagen. En het is die laatste, op ware feiten gebaseerde prent, die het diepst snijdt – de wegen van Vrouwe Cinema zijn echt ondoorgrondelijk.

Het eerste kwartier heb je de indruk dat je naar een documentaire over het gehob en getob in een guur Bosnisch dorpje zit te kijken: een man staat in een ellendig winterlandschap met hamer en bijl autowrakken aan diggelen te slaan; de paar centen die hij van de schroothandelaar krijgt, overhandigt hij braafjes aan zijn echtgenote die op een zielig fornuis kip met aardappelen staat te bakken – ‘Als de Heer het wil, verdien je morgen meer.’ Ineens krimpt de vrouw ineen van de pijn en vanaf dát moment heeft de film je onherroepelijk bij het beruchte nekvel. De vrouw heeft een miskraam gekregen en omdat ze in haar buik traag aan het doodbloeden is, moet de dode baby zo snel mogelijk worden verwijderd, maar omdat haar man geen ziekteverzekering heeft, smijten de dokters de deur in haar gezicht dicht – het begin van een onwezenlijke calvarietocht. De uitgebeende vérité-stijl van regisseur Danis Tanovic (in 2001 winnaar van de Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film met ‘No Man’s Land’) blijkt uiteindelijk heel doeltreffend: wij hadden bij de door merg en been snijdende smeekbede van de echtgenoot – ‘Help haar!’ – in ieder geval geen strijkers of piano’s nodig. Het straffe is dat de man en de vrouw die dit allemaal meemaakten – hun ervaringen haalden indertijd de Bosnische kranten – doodleuk zichzélf spelen.

De reden dat Nazif en Senada overal wandelen werden gestuurd is dat ze tot de Roma behoren – die door de wereld uitgespuwde zigeuners die we alleen maar kennen omdat ze ongevraagd de voorruiten van onze auto’s komen schoonmaken en omdat ze hun caravans graag in onze achtertuinen zetten. Deze prent toont dat die mensen er ook alleen maar het beste van proberen te maken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234