And our twelve points go to... Belgische artiesten over het muziekjaar 2018

Niemand is beter geplaatst om het muziekjaar 2018 samen te vatten dan de muzikanten zelf: ervaringsdeskundigen die tot de enkels, knieën of balzak ín de materie zitten. Humo peilde bij 41 Belgische artiesten naar hun mening over de muzikale oogst. ‘Ik hoop dat Oscar and the Wolf in 2019 eindelijk de doorbraak krijgt die hij verdient.’

'Hopelijk brengt 2019 ons het algehele en onomkeerbare verval van de muziekindustrie'


1. Wat is de beste Belgische plaat van het jaar?

Omdat uw leven al spannend genoeg is, vallen we meteen met de deur in huis. Laureaat van de belangrijkste categorie – ‘Belgische plaat van het jaar’ – is Vlaanderens enige bony king of nowhere: Bram Vanparys.

1. The Bony King of Nowhere: ‘Silent Days’

2. MDCIII: ‘Dreamhatcher’

3. Tamino: ‘Amir’

4. Whispering Sons: ‘Image’

5. dirk.: ‘Album’

6. Frank Vander linden: ‘Nachtwerk’

7. Flying Horseman: ‘Rooms / Ruins’

8. The Antler King: ‘Ten for a Bird’

9. Dijf Sanders: ‘JAVA’ (uit 2017)

10. NTREK: ‘Calping’

Bram Vanparys «Tof! Het was me na de release al opgevallen dat ik veel positieve reacties kreeg van collega’s. Dat de waardering van medeartiesten komt, doet misschien wel extra deugd. Zij snappen beter dan wie ook hoe moeilijk het is om nummers te schrijven. De songs van de nieuwe plaat kwamen er niet vlot uit. Ik heb mezelf in vraag moeten stellen, als muzikant én mens, en dat vergt veel.»

HUMO In de Humo-recensie stond: ‘Zonder al te euforisch te worden: ‘Silent Days’ is Vanparys’ ‘Blood on the Tracks’.’

Vanparys «Een compliment. Maar ‘Blood on the Tracks’ van Bob Dylan is in mijn ogen één van de beste platen die ooit zijn gemaakt, ik vind niet dat ‘Silent Days’ daaraan kan tippen. Los daarvan zijn het allebei zeer persoonlijke platen, over een relatiebreuk. In die optiek kan ik de vergelijking volgen.»

HUMO Wat brengt 2019?

Vanparys «Ik ga veel spelen, in België en Nederland, en ik wil weer beginnen te schrijven. Verder heb ik de stille droom om deel uit te maken van een andere, instrumentale band. De tijd is rijp. Plaats jij een zoekertje in Humo? ‘Gitarist zoekt band.’»

★★★★★★★★★★★★★★★★★


2. Wat is de beste plaat (internationaal) van het jaar?

Eén stem werd gediskwalificeerd: Stijn Meuris luisterde het vaakst naar ‘A Deeper Understanding’ van The War on Drugs (‘Oké, die is van vorig jaar, maar hij lag hier wel tot oktober op de platendraaier’). Deze tien platen kwamen het hardnekkigst bovendrijven:

1. Connan Mockasin: ‘Jassbusters’

2. BEAK>: ‘>>>’

3. IDLES: ‘Joy as an Act

of Resistance’

4. Low: ‘Double Negative’

5. Amen Dunes: ‘Freedom’

6. Shame: ‘Songs of Praise’

7. Jon Hopkins: ‘Singularity’

8. Kali Uchis: ‘Isolation’

9. The Limiñanas: ‘Shadow People’

10. Ty Segall: ‘Freedom’s Goblin’

★★★★★★★★★★★★★★★★★


3. Wat waren de belangrijkste gebeurtenissen, trends of verrassingen?

★ ‘De wedloop voor de langste reeks uitverkochte AB’s’ (The Sore Losers)

★ ‘De clip van Childish Gambino’s ‘This Is America’’ (Bert Ostyn)

★ ‘Niels Destadsbader werd bij de MIA’s níét geselecteerd voor ‘Best Alternative’ en ‘Solo Vrouw’!’ (MDCIII)

★ ‘Vele prachtige duetten, en de vaststelling dat er opnieuw auto’s worden gemaakt met ingebouwde cd-speler’ (Bart Peeters)

★ ‘Zoveel mooie Belgische topsongs!’ (Novastar)

★ ‘Zatte tweets van Liam Gallagher die een reünie van Oasis suggereren’ (Equal Idiots)

★ ‘Voornaamste privétrend: thuis met dochtertje volledig uit de bol gaan op Armin van Buurens ‘Blah Blah Blah’’ (Mauro Pawlowski)

★ ‘Willy Sommers op Pukkelpop. Die hadden we niet zien aankomen’ (The Antler King)

★ ‘Dat nog altijd zoveel mensen bereid zijn om mee te gaan in de baarlijke nonsens van Kanye West’ (Stijn Meuris)

★ ‘Het gebrek aan gebeurtenissen, trends en verrassingen in de muziek’ (Kristof Michiels, van ’t Hof van Commerce en van zichzelf)


4. Wat was de vervelendste evolutie?

★ ‘K-pop, nu ook in België’ (Stefanie Callebaut van SX)

★ ‘‘Ciaokes’, ‘Doeikes’ en ‘Alles is fantastisch’ op de muziekzender van mijn jeugd’ (The Me in You)

★ ‘Het gezaag ‘dat Studio Brussel niet meer is zoals vroeger’. Dat klopt. Luister er dan niet naar en stop met zeuren’ (dirk.)

★ ‘Waar is de tijd van samplen, loopen, recycleren, knippen en plakken in de hiphop? Hiphop moet piepen, kraken, vuil klinken en u bij uw nekvel pakken. Het enige wat ik bij de hiphop van vandaag denk, is dat al die mannen met dat abces in hun mond dringend naar de tandarts moeten’ (Fleddy Melculy)

★ ‘Dat de hitlijsten steeds meer klinken alsof ze voor Ketnettertjes bedoeld zijn’ (Douglas Firs)

★ ‘Het verschrikkelijke ‘mega-denken’ – groot, groter, grootst – dat ook dit jaar weer gevoelige zielen zoals Avicii de dood heeft ingejaagd’ (Bart Peeters)

★ ‘Ik vind het opvallend – en zeer irritant – dat bijna elke Belgische plaat met een persoonlijk verhaal lijkt te komen, wat dan vervolgens wordt uitgemolken. Hele interviews enkel over het concept en de tragedie. Het wordt zelfs gestimuleerd door de muziekindustrie om zo’n verhaal klaar te hebben, ‘anders ben je een vogel voor de kat’. Dan ben ik liever de kat. Miauw’ (Chantal Acda)

★ ‘Palmbomen’ (Reena Riot)

★ ‘Ik heb geen vervelende evolutie gezien’ (Alex Callier)

★★★★★★★★★★★★★★★★★


5. Van welke band of artiest nam u dit jaar het minst graag afscheid?

2018 kwam met een dikke zwarte rand, en onze jury betuigde zijn rouw het vaakst om:

1. Aretha Franklin

2. Mark E. Smith

3. Het einde van The Van Jets,

Madensuyu en – ‘maar

gelukkig niet heus’ – Steak Number Eight

4. Jóhann Jóhannsson en

Mac Miller

5. Charles Aznavour, Avicii,

Tony Joe White

Douglas Firs vat het goed samen: ‘Al had ze een gezegende leeftijd en lag haar beste werk al meer dan 40 jaar achter ons: Aretha Franklin blijft de grootste.’ Stijn Meuris houdt het op Conway Savage, ‘dertig jaar lang de toetsenman van Nick Cave and the Bad Seeds. Niet enkel een fantastische naam en uitstraling, maar ook een briljant muzikant.’ Jeroen Camerlynck (Fleddy Melculy): ‘Ik ben al zes jaar tegen mijn zin afscheid aan het nemen van MCA en de Beastie Boys.’ TheColorGrey begroef dan weer zijn lidkaart van de Eminem-fanclub: ‘Na de release van zijn nieuwe plaat is meer dan ooit duidelijk dat hij met pensioen moet. Gelukkig zullen we altijd ‘The Marshall Mathers LP’ & ‘The Eminem Show’ hebben.’ Zowel Maarten van Intergalactic Lovers als Chantal Acda verwerpen de vraag: ‘Ik doe niet aan afscheid. Wat me raakt, draag ik mee. De rest boks ik van me af. Letterlijk.’

★★★★★★★★★★★★★★★★★


6. Wat was het beste concert dat u dit jaar zag?’

Vaststelling: de Belgische muzikant doet zijn beste concertervaringen het vaakst op in Nederland. Amenra en DVTCH NORRIS vermelden allebei een concert van de Iraans-Nederlandse Sevdaliza, op Lowlands dan wel op North Sea Jazz. TheColor-Grey, Poltrock en Bazart kiezen voor J. Cole, Suuns en Warhola, respectievelijk op de festivals WOO HAH!, Rewire en Noorderzon. Volgens Bert Ostyn ging er niets boven Arctic Monkeys op Best Kept Secret.

Terug naar eigen land. Bart Peeters kiest voor Nick Cave op Rock Werchter. Stijn Meuris, net als Jasper Maekelberg, voor David Byrne op Werchter – ‘Geen concert, maar een perfecte totaalervaring die backstage voor tandengeknars moet hebben gezorgd bij de andere acts van die dag’ – én voor Amenra op Pukkelpop: ‘De schoonste, integerste, misschien wel beste groep van het land en wijde omstreken.’ En IDLES – vorige week in Humo nog geprezen om hun concert in de Botanique – liet blijkbaar ook een spanbetonnen indruk achter in De Zwerver in Leffinge (volgens Madensuyu) en op Rock Werchter (volgens SONS).

★★★★★★★★★★★★★★★★★


7. Wat is de beste Belgische song van het jaar?

1. BeraadGeslagen: ‘Isabellade’ en Zwangere Guy: ‘Gorik Pt. 1’

3. Charlotte Adigéry: ‘Paténipat’

4. The Bony King of Nowhere: ‘Silent Days’

5. Balthazar: ‘Fever’

6. Teen Creeps: ‘Hindsight’

7. Whispering Sons: ‘Alone’

8. dirk.: ‘Fuckup’

9. WWWater: ‘Screen’

10. MDCIII: ‘TinniT’

Soulwax-protegé en rastalent Charlotte Adigéry haalt deze lijst met drie verschillende tracks en drie verschillende projecten: als WWWater, als zichzelf en met een cameo bij BeraadGeslagen, de ‘verandajazz- en stoepdisco’-groep van Lander Gyselinck en Fulco Ottervanger.

Charlotte Adigéry «BeraadGeslagen was eenmalig, maar bij WWWater en als Charlotte Adigéry laat ik twee verschillende kanten van mezelf horen. Ik heb dat nodig, net als vele andere muzikanten. Ty Segall bracht dit jaar vijf platen uit, waaronder één cassette met een oplage van 55 exemplaren die hij alleen op tour verkocht. Dat doet hij voor het plezier en het genot een verhaal te kunnen vertellen. Een overvloed aan inspiratie is hemels voor een artiest. Ik heb enorm genoten van 2018.»

HUMO Wat is een paténipat?

Adigéry (komt niet meer bij van het lachen) «Ik ben je niet aan het uitlachen, hoor. Het is gewoon heerlijk om een Vlaming Creools te horen spreken.»

HUMO Een West-Vlaming dan nog!

Adigéry «‘Zandoli pa té ni pat’ is een ezelsbruggetje om het ritme van de gwo ka, de Antilliaanse dansmuziek die ontstond tijdens de slavernij, onder de knie te krijgen. Erg percussieve en dansbare muziek, net zoals mijn single. Dat zinnetje betekent ‘De gekko had geen poten.’ Dat slaat op niets, maar betekent toch veel.

»Straf dat die song nu al in deze lijst staat, hij is nog maar een week uit. ‘Paténipat’ is het eerste nummer van mijn ep die op 8 februari verschijnt.»

HUMO Wil je de kerstman nog iets vragen?

Adigéry «Al mijn projecten lopen nu toevallig zo’n beetje tegelijk. Ik zou graag wat klaarheid in mijn hoofd krijgen. Als de kerstman een lobotomie kan regelen: zou fijn zijn.»

HUMO Op ‘Duizeldorp’, het debuut van BeraadGeslagen, staat slechts één track mét zang, en het wordt door de collega’s meteen beschouwd als de beste van het jaar.

Lander Gyselinck (BeraadGeslagen) «Staan ‘Isabellade’ en ‘Gorik Pt. 1’ sámen op de eerste plaats? Zwangere en ik zijn Instagram-buddies. We sturen vaak onzin naar elkaar door. Hij is megafan van BeraadGeslagen en wij van hem. Hij had me ‘Gorik Pt. 1’ al laten horen voor het uit was. Een heel pakkend nummer over zijn moeder, ik was er niet goed van. ‘Het moest eruit,’ zei hij. ‘Al lang.’»

★★★★★★★★★★★★★★★★★


8. Wat is de beste song (internationaal) van het jaar?’

Het kan serieus verkeren. Twee jaar geleden koos maar liefst 18 procent van de ondervraagden van de toenmalige Humo-rondvraag gezamenlijk voor ‘You Want It Darker’ van Leonard Cohen, in 2018 is er veel minder eensgezindheid. Slechts twee songs ontvingen meer dan één stem: ‘This Is America’ van Childish Gambino, voorgedragen door Bart Peeters en Mattias De Craene van MDCIII, en ‘Hunnybee’ van Unknown Mortal Orchestra, genomineerd door The Antler King en The Sore Losers. Post Malone, Kurt Vile, IDLES en Connan Mockasin werden ook elk twee keer genoemd, maar telkens met twee verschillende songs.

★★★★★★★★★★★★★★★★★


9. Van welke artiest verwacht u een doorbraak in 2019?

Een vraag die Jelle Denturck (van dirk.) niet vertrouwt: ‘De voorspelling is de moeder van de teleurstelling. Ik ga hier dus niet op antwoorden.’ Maar Mauro Pawlowski verwacht volgend jaar veel van ‘de Eupense hiphop’. MDCIII denkt dat 2019 het jaar van MDCIII wordt. Thibault Christiaensen van Equal Idiots wil een band met de naam ‘Gestapo Knallmuzik’ op Rock Werchter. DVTCH NORRIS kijkt naar Ashley Morgan (‘Geschifte jongen. Eén van de weinige Engelstalige hiphopartiesten uit België die mij omver kunnen blazen’) en Yann Gaudeuille, ‘als hij dit jaar tenminste weer niet te vaak gaat vissen’. En Jeroen Camerlynck hoopt dat ‘Oscar and the Wolf in België eindelijk de doorbraak krijgt die hij verdient’.

Verdienstelijke gokken, maar de jury kiest het vaakst voor Tristan – een maand geleden nog uitgebreid in Humo, dus alvast op de goede weg – en PEUK. Wie? PEUK is een zelfverklaarde sludge pop-band, met Nele Janssen (frontvrouw en in de perstekst omschreven als ‘Riot Grrrl’), Dave Schroyen (drummer, voorheen bij onder meer Evil Superstars en Creature with the Atom Brain) en Jacques ‘Jacky’ Nomdefamille (bassist, ook van Heisa). In 2018 was er al een EP, op 28 januari volgt het debuut.

Nele Janssen «Ik had niet verwacht dat ik met mijn muziek al zo snel anderen zou bereiken, maar dat doet deugd.

»Ik ben een introverte persoon, en voel me vaak ongemakkelijk tussen andere mensen. Maar als ik met de band op het podium sta, voel ik mij op mijn gemak. Omdat ik er andere aspecten van mezelf kan laten zien en me er niet aan een sociale etiquette moet houden.»

HUMO Hoe omschrijf je PEUK aan de zatte nonkel op het kerstfeest?

Janssen «Soms is het rustig, en soms schreeuw ik.»

★★★★★★★★★★★★★★★★★


10. Wat wenst u de Belgische muziekindustrie in 2019?

‘Ik wens minder industrie, meer Mark E. Smith’ (Bed Rugs), ‘vernieuwing’ (Amenra), ‘veel geld’ (STAKE), ‘méér geld’ (Lady Linn), ‘minder zelfmedelijden’ (SHHT), ‘plantrekkers’ (Mauro Pawlowski), ‘een boeking door Herman Schueremans’ (Uberdope), ‘een grungeband die potten breekt’ (Jasper Maekelberg), ‘meer samenwerkingen tussen Wallonië en Vlaanderen’ (SX), ‘avontuurlijke oren’ (The Antler King), ‘een comeback van The Van Jets’ (The Lighthouse), ‘dat niet iedere inlandse Instagrammer-met-zin-in-een-carrrière meteen een genie hoeft te worden genoemd’ (Stijn Meuris), en ‘meer vuiligheid en gevaar in concertzalen’.

Het slotakkoord is voor Kristof Michiels.

Michiels «Wat ik de Belgische muziekindustrie wens? Het algehele en onomkeerbare verval.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234