Angel Olsen: ‘Mijn carrièreplan was simpel: in cafés spelen tot ik een man vond, trouwen en dan iets maken van mijn leven’

De indiegemeenschap onthaalde haar als een superster en grootheden als Bonnie ‘Prince’ Billy en Mark Ronson wilden een stukje van haar talent lenen. Maar Angel Olsen (32) voelde zich bij al dat succes miserabel en maakte, op zoek naar Het Geluk, de wonderlijke plaat All Mirrors.

Ik heb genoten van je nieuwe plaat.

“Bedankt. Het was geen pretje om ze te maken, maar nu de plaat af is vind ik ze alle stress en twijfels zeker waard. Ik heb diep moeten graven. Tijdens de tournee met My Woman (uit 2016) zat ik er helemaal door. Mijn partner en ik waren uit elkaar en ik was a mess. Ik haalde geen plezier meer uit muziek.”

Je leek nochtans in je nopjes toen je in 2017 op Les Nuits Botanique speelde. Je vertelde lachend dat je een kat had gekregen en haar Jedi had genoemd.

“Het is uiteindelijk Violet geworden, want ze kwam niet naar me toe toen ik haar Jedi noemde. Ze is veeleisend en zeer eigenzinnig, soms ook een bitch. Kortom: we lijken goed op elkaar. Wil je haar zien? Ze heeft een eigen Instagram-pagina. (27 foto’s van haar kat later) Welke vraag had je nu weer gesteld?”

Hoe kwam je een wereldtournee door terwijl je was opgebrand?

“Door veel te drinken. Het was niet per se dat mijn leven zo slecht was, maar mijn blik was zwartgallig. Ik zag het slechtste in alles en voelde me niet geliefd. Ik ben toen ongezond veel afgevallen. Mijn bandleden zagen het, mijn promotoren zagen het, maar niemand vroeg of het wel ging. Ik ben een bekende artiest die de wereld mag rondreizen, dus wat heb ik te klagen?

“Ik heb na die tournee de drastische keuze gemaakt om mijn band thuis te laten en, voor de eerste keer sinds 2014, in mijn eentje de hort op te gaan. Na die solotournee begon ik aan mijn allereerste huizenjacht. Als een vrouw zonder man of gezin. Na drie maanden vond ik mijn droomhuis in Asheville, een kleine stad in de bergen van North Carolina. Het klinkt simpel, maar als je zo’n grote verantwoordelijkheid in je eentje aangaat, verandert dat je leven. Ik voelde me voor het eerst in een lange tijd verankerd.”

Leid je het leven dat je als twintiger dacht dat je zou leiden? In ‘Spring’ zing je: ‘Remember when we said we’d never have children / I’m holding your baby now that we’re older / How time has revealed how little we know us.’

“Die song is geschreven nadat ik het kindje van mijn jeugdvriendin had vastgehouden en ik besefte dat onze levens even gelijk hebben gelopen, maar we uiteindelijk op een heel andere plaats zijn geëindigd. Mijn leven is me vooral overkomen. Ik was de jongste van acht. Mijn ouders (Olsen werd geadopteerd toen ze 3 was, red.) waren arm, dus studeren kon niet. Mijn carrièreplan was simpel: in cafés spelen tot ik een man vond, trouwen en dan iets maken van mijn leven. Maar mijn eerste kleinschalige tournee als Angel Olsen was helemaal uitverkocht. Labels, managers, boekers en fans kwamen naar mij toe. Ik begreep niet waarom, maar ik greep de kans. Ik had intussen verschillende relaties, maar geen enkele hield stand. Ik raakte meer en meer geïsoleerd, tot ik helemaal was opgebrand.

“Tien jaar geleden was ik bang om alleen te vallen. Nu niet meer. Ik heb geleerd om graag alleen te zijn. Nu ga ik op een eerste date en besef ik: ik zou veel liever thuis zijn bij mijn kat. Ik vind dat niet zielig. Ik heb niemand nodig. In ‘Tonight’ zing ik daarom: ‘I like the life I lead without you.’ Van alle nieuwe songs ontroert die me het meest. Net als in mijn persoonlijke leven voelde ik me als artiest nooit eerder zo onafhankelijk en vrij. ‘All Mirrors’ is de eerste plaat die ik louter voor mezelf heb gemaakt. Ik was nochtans bang om gelukkig te zijn, omdat ik weet dat verdriet me inspireert. Ik heb mezelf de vraag moeten stellen: inspireert mijn leven mijn muziek of creëer ik conflict zodat ik iets te schrijven heb? En wil ik mijn geluk wel opofferen voor mijn muziek?”

Je talent bleef niet onopgemerkt. Je nam een song op met Mark Ronson voor zijn nieuwste plaat Late Night Feelings, waar je tussen supersterren als Miley Cyrus, Alicia Keys en Camila Cabello staat.

“Ik heb getwijfeld om toe te zeggen, want hij komt uit een andere wereld. Ik sta erop dat ik mijn éígen songs schrijf en zing. Maar Mark stond open voor mijn ideeën. Ik heb de lyrics en melodie van ‘True Blue’ geschreven, hij heeft er zijn stempel op gedrukt qua sound en productie. Het voelde als ónze song. Mark is dan wel een celebrity, hij blijft zeer nuchter. Net als Miley. Ze is naar enkele van mijn shows komen kijken en bood me dan een pufje van haar joint aan net voor ik weer op het podium moest voor een bisronde. Hoe geweldig is dat!? (lacht)

Cyrus zei in een recent interview: ‘Mark behandelt je als een gelijke. Ik weet uit ervaring hoe zeldzaam dat is.’

“Hij was een ware gentleman. Maar ik heb eigenlijk weinig slechte ervaringen gehad. Als een jonge vrouw in de door mannen gedomineerde muziekindustrie was ik jarenlang op mijn hoede, maar nu ga ik er niet langer van uit dat mannen grenzen zullen overschrijden. En als ze het doen, spreek ik ze er meteen op aan. Het moet moeilijk zijn als man tegenwoordig: je moet oppassen over welke onderwerpen je aansnijdt in het bijzijn van een vrouw, omdat je niet verkeerd wilt overkomen. Ik zou liever hebben dat iedereen rechtuit is.”

Je maakt dan wel ontroerende muziek, je hebt ook gevoel voor humor. Zo maakte je voor je single ‘Shut Up Kiss Me’ een mok met daarop in grote letters: ‘Shut up’.

“Je hebt humor nodig om te ontladen. Die mok was mijn idee. Als je nog niet wakker genoeg bent om met iemand te praten, toon je gewoon die mok. (lacht) Maar mijn favoriete merchandising is een T-shirt met Violet als bloeddorstige sekteleider. Wacht, ik toon je nog wat foto’s.”

Ik moet gaan.

“Hier ligt Violet in een gekke yogapose. En hier…”

Doei!

All Mirrors is uit bij JagJaguwar. Angel Olsen speelt op 7 februari 2020 in De Roma in Antwerpen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234