Animal Collective: 'Het heeft wel iets: muziek spelen terwijl je omringd wordt door dinosaurussen'

De nieuwe van Animal Collective, die het volgnummer 10 meekrijgt, heet ‘Painting With’. Klinkt als een knutselspelletje van Ravensburger, of een seventiesprogramma waarin een tv-presentator een bezoek brengt aan het atelier van een kunstenaar?

HUMO Rollo, het brein achter Faithless, vertelde me destijds dat hij aan Sister Bliss – die wél een muzikale scholing heeft genoten – ‘in kleuren’ uitlegde welke sounds en melodieën hij voor een bepaalde track wou. Als ik de titel van jullie plaat zie, denk ik: ook bij Animal Collective lijden ze aan synesthesie.

Noah Lennox (Panda Bear) «Dat klinkt te magisch voor een simpele ziel als ik. Al heb ik weleens gezegd tegen een bandlid: ‘Geef me wat meer geel.’ (lacht) Ik hoor in de titel vooral de nadruk op iets sámen doen. En dan heb ik het niet alleen over ons als groep, maar ook de luisteraars erbij: ‘Let’s talk about this stuff together’. Normaal is het altijd de artiest die praat, en de luisteraar die zwijgt. We worden meer dan vroeger geïnspireerd door de wereld om ons heen. Vreemd genoeg – of net tekenend – hebben we binnen de groep amper gecommuniceerd over de songteksten.



»Sommigen van ons hebben ooit muziek gestudeerd, maar dat is allemaal zo lang geleden. Tegenwoordig gebruiken we liever beelden of gebaren om aan elkaar uit te leggen waar we naartoe willen. Ik kan niet zeggen dat er dit keer een masterplan was, maar we betrapten onszelf erop dat we constant met schilders of schilderijen kwamen aandraven toen we ideeën samenlegden. En ja: we hebben over kleuren en penseeltechnieken gesproken.»

HUMO En in verband met de speelse opener ‘FloriDada’ hadden jullie het over actionpainting?

Lennox «In ieder geval over heel felle kleuren. Dikke lagen neon acrylverf, zo dik dat er een driedimensioneel effect is, ja. Florida heeft een slechte reputatie, hè: een lelijke plaats, gevuld met slechte mensen, criminelen. Maar dat vind ik de waarheid geweld aandoen. De song is een pleidooi om vooroor-delen te laten varen.»

HUMO Is dat de leeuw van MGM die ik hoor brullen in ‘Hocus Pocus’?

Lennox «Euh, wij dachten eerder aan een dinosaurus. Om de één of andere reden kwamen dino’s nogal vaak door de studio gedenderd. We zijn zelfs zo ver gegaan dat we op een dag een twee uur durende YouTube-mix van dino footage op de muren projecteerden. Het had wel iets: muziek spelen terwijl je omringd werd door brullende dinosaurussen. En nu we het toch over primitievelingen hebben: ook de eerste Ramones-plaat lag vaak op. Ook al klinken wij heel anders, de spirit van die plaat hoor ik wél terug: tussen begin en einde vertraagt het tempo niet één keer. Die vaart, dat tempo, dat directe en absoluut niet gesofisticeerde, kon ik niet uit mijn hoofd krijgen.

»Voor elke Animal Collective-plaat kleden we ook de studio anders aan. Deze keer stond in het teken van de vier elementen, kwestie van het primitieve sfeertje nog wat aan te zwengelen. We hebben een klein zwembadje geïnstalleerd, aardig wat kaarsen aangestoken, een hoop stenen op elkaar gestapeld... (lachje) En we hebben ook een soort toren gebouwd waarop we de vocals inzongen. Ik denk dat die constructie de lucht moest voorstellen.»

HUMO Ik moet nu natuurlijk denken aan Brian Wilson en z’n beroemde indoorzandbak.

Lennox «Het toeval wil dat in de studio waarin we hebben opgenomen, de EastWest Studios in Hollywood, ook een paar ‘Pet Sounds’-opnames zijn gemaakt. Which was pretty cool.»

HUMO John Cale heeft jullie daar ook een bezoekje gebracht?

Lennox «Ja. We zijn met hem in contact gekomen via de zus van Dave (Portner aka Avey Tare, red.). Zij verzorgt al enkele jaren visuals voor Cale. Aanvankelijk wilden we zijn viool, maar het is erop uitgedraaid dat hij allerlei elektronische sounds heeft gemanipuleerd tot pure noise. De droneachtige geluiden die daar het gevolg van waren, hebben we in ‘Hocus Pocus’ gestopt.»

HUMO In de song ‘The Burglars’ had ik het gevoel in een computerspel terecht te komen, als personage.

Lennox «Dat is een song van Dave. Ik begrijp die song zo: we zijn allemaal gericht op overleven, right? Maar als je je daar teveel door laat leiden, stel je je eigen noden boven die van anderen. En dat kan zeer lelijk worden. Misschien zijn we op een punt gekomen dat die impuls ons doen en laten overheerst, dat onze vergaarde rijkdom de enige graadmeter is van hoe succesvol we overleven. De mythe dat geld en bezit hét pad naar geluk vormen: de destructieve gevolgen daarvan zijn inmiddels overal voelbaar. Maar het zou goed kunnen dat Dave vindt dat zijn song daar allemaal niks mee te maken heeft (lacht).»

HUMO Een song die wél van jou is: ‘Lying in the Grass’, de meest poppy en tegelijk de meest dreigende song op ‘Painting With’. ‘We need to uncover it’ zing je daarin. Wat moet er ontbloot worden?

Lennox «Het gaat over racisme. In de VS komt er almaar meer horror bovendrijven – het is alsof iets wat al heel lang in onze cultuur ingebakken zit, nu ineens aan de oppervlakte komt. Hoeveel gevallen hebben we de afgelopen tijd niet gehad van politiegeweld met racistische motieven? Ik vond dat ik een song moest schrijven die probeert te zeggen: ‘We moeten hierover praten, we need to figure this out.’ Wat is er onderweg gebeurd dat we zo vervreemd zijn van elkaar, waar komt die agressie en haat vandaan? Want ik denk: pas als we begrijpen waar het vandaan komt, kunnen we er ook vanaf geraken.»

HUMO ‘Painting With’ is al jullie tiende plaat. Hoe houden jullie het fris en spannend voor elkaar?

Lennox «Wat voor mij cruciaal is: een duidelijk idee. Of toch een lanceerplatform, een startpunt. Gewoon met z’n allen de studio intrekken en see what happens – daar komen gegarandeerd problemen van.»


'Painting With' verschijnt op 19 februari bij Domino.

Animal Collective komt op 1 april naar de Botanique in Brussel. Het concert is uitverkocht.

Beluister 'Lying on the Grass':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234