Animatiefilm: Interstella 5555: The 5Tory Of The 5Ecret 5Tar 5Ystem

Nadat de jongens van Daft Punk in 1997 een mondiale hit hadden gescoord met hun debuutplaat ‘Homework’, en aansluitend ook de bijbehorende wereldtournee hadden afgewerkt, drong de logische vraag ‘Wat nu?’ zich op. Tot lichte bezorgdheid van de heren en dames sales executives van de platenfirma kwamen Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo op het idee om hun tweede plaat, ‘Discovery’, op te vatten als de soundtrack van een animatiefilm waarvoor ze zelf het scenario zouden leveren, en die getekend zou worden door Leiji Matsumoto, de Japanse animator door wiens futuristische cartoonreeks ‘Albator’ ze al vanaf hun kleutertijd gefascineerd waren. En kijk: twee jaar na de release van ‘Discovery’, met hits als ‘One More Time’ en ‘Harder, Better, Faster, Stronger’, ging op het filmfestival van Cannes ‘Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem’ in première, een dialoogloze animatiefilm over vier musicerende aliens die tijdens een optreden ontvoerd worden en naar de aarde worden gevlogen, om er naar de pijpen van een gewetenloze manager te dansen.

Thomas Bangalter «In de zomer van het jaar 2000 zijn Guy-Manuel en ik samen met onze coscenarist Cédric Hervet naar Japan gevlogen om met het afgewerkte scenario en de soundtrack ‘Discovery’ een bezoekje te brengen aan onze grote held, meester Matsumoto. Dat was een bijzondere ervaring: Matsumoto bleek helemaal in de futuristische kosmos te leven die hij zelf in zijn cartoons geschapen had.

»Drieënzestig was hij, en hij droeg permanent een hoed met een doodskop. Daarmee liep hij door zijn huis, dat nog het meest op een groot ruimteschip leek. Aanvankelijk was het niet makkelijk om hem voor onze plannen warm te maken: hij kende ons niet, en hij had nog nooit met buitenlanders gewerkt. Maar toen hebben we de plaat voor ’m opgezet: hij was meteen om.»

- Waarom is het uiteindelijke resultaat van jullie samenwerking pas drie jaar na het album verschenen?

Bangalter «Omdat animatie veel tijd kost. Ik heb vrienden die werken voor een grote animatiestudio in Hollywood: daar doen ze vier tot zes jaar over een film. Dat wij de klus in drie jaar hebben kunnen klaren, komt omdat er in die periode maar liefst honderdtachtig mensen voltijds aan hebben gewerkt.»

- Dat moet een dure grap geweest zijn.

Bangalter «Behoorlijk, ja: al het geld dat we met ‘Discovery’ hadden verdiend, hebben we in de film gestoken. Dom, zou je kunnen zeggen, en misschien was het dat ook. Maar aan de andere kant: hoeveel mensen op deze wereld krijgen de kans om hun grootste kinderdroom waar te maken?»


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234