Annelies Verbeke - Groener gras

In haar debuutroman 'Slaap!' liet Annelies Verbeke de door insomnia geplaagde Benoit vriendschap sluiten met een nachtvlinder ofte een ordinaire mot, die hij Ernestine doopt en waaraan hij zich tegen beter weten in hartstochtelijk gaat hechten. Een zeldzaam ontroerend beeld dat hopen eenzaamheid en verwarring samenbalt.

Ook in de verhalenbundel 'Groener gras' (De Geus) is genegenheid voor dieren een makkie tegenover liefde voor échte mensen. In 'Lola' zoekt een zwijgzame vrouw voor de opmerkingen van haar moeder en echtgenoot dekking - excusez le mot - bij een stier. Die noemt ze naar zichzelf Lola, en in hem herkent ze een zielsverwant. In 'Guy, Gilaine en Waldo' vormt een hond een onmisbare schakel tussen een gepensioneerd, kinderloos koppel: 'Ze streelden elkaar nog vrijwel uitsluitend via hem.'

Zelf reikt Verbeke het nogal omvattende motto 'winnen en verliezen' aan als rode draad door haar verhalen, maar eigenlijk beperkt ze de gevechten opvallend vaak tot het slagveld der liefde. In 'Etiennes poging' durft een man eerst niet met zijn in chatrooms opgeduikelde liefje af te spreken. En wanneer de liveontmoeting toch doorgaat en nog meevalt ook, keert hij zich van haar af, want het verpletterende geluk 'stalde voor hem uit wat hij hoe dan ook zou verliezen.' Soms is liefde een te groot woord voor wat de personages zoeken: een remedie voor de eenzaamheid kan al volstaan. In 'Huppelen in groep' vindt Peter een (vals) gevoel van samenhorigheid bij een kluitje medehuppelaars. Maar zodra er een zweem van competitie opduikt, is de eendracht zoek.

De humor die 'Groener gras' verlicht, zit 'm in de rake details. Een graai uit Verbekes pretpot: in 'Dwergen, liefde en hoop' wordt Laetitia door haar vriend opzijgezet; ze wreekt zich op een dansend dwergenkoppel met een tuinkabouter. Wanneer Andy uit 'De Wezel en zijn prooi' last heeft van hardnekkige gedachten die hij niet met de buitenwereld wil delen, zet hij een badmuts op - houdt de twijfels binnen.

De cover roept een gezellige Amélie Poulainsfeer op, maar laat u niet misleiden: in de krachtigste teksten uit deze bundel maakt ontroering plaats voor cynisme. In de pijnlijk actuele afsluiter 'Heer en meester' ergert Stefaan zich letterlijk dood. Hij trekt met zijn wapen de stad in en schiet erop los. Waarom? 'Stefaan doet dit omdat hij dit kan. Omdat de mogelijkheid de enige echte reden is.'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234