Anton Corbijn inside out

Het werk van fotograaf Anton Corbijn heeft iets bezwerends, iets ongelooflijk intens. Zijn portretten van onder meer Tom Waits, Nick Cave en U2, meestal genomen in grauwe, stenige landschappen, zijn als poëtische hymnen in zwart-wit waar je uren en uren naar kunt turen.

De muziek die achter de door hem gefotografeerde platenhoezen schuilgaat, lijkt soms zelfs bijkomstig. En niet alleen zijn foto’s zetten aan tot melancholische mijmeringen: zijn videoclip voor ‘Enjoy the Silence’ van Depeche ModeDave Gahan dolend door de Schotse hooglanden met een strandstoel onder de arm – is nog altijd één van de meest hypnotiserende clips die we kennen, en ‘The American’, zijn langspeler met George Clooney, is een erg fraai stuk cinema.

In ‘Anton Corbijn Inside Out’ probeert documentairemaakster Klaartje Quirijns door te dringen in het innerlijke van de artiest. Het lukt haar niet echt – de man blijft een wandelend enigma – maar haar poging levert wel een verrassend mooie, tedere film op.

De cineaste reisde drie jaar lang mee met de fotograaf, woonde enkele fotosessies bij, wisselde een woordje met Bono en de Heren van Metallica (met wie Corbijn zichtbaar een goede band heeft) en – prachtig om te zien – met zijn bejaarde moeder.

Corbijn laat nooit echt het achterste van zijn tong zien – waarom zou hij ook – maar zo heel af en toe komt er toch een soort verbinding tussen de cineaste en haar onderwerp tot stand. ‘Als je niemand hebt om mee te praten, als je altijd op jezelf bent, dan leer je vanzelf kijken naar wat je rond je ziet,’ horen we hem zeggen, en eigenlijk zegt die ene zin het allemaal.

Ondertussen komen we te weten dat Corbijn een hekel heeft aan digitale camera’s en zweert bij analoge fotografie – misschien wel het beste bewijs dat Corbijn the real thing is.

Ook de documentaire zélf is trouwens een lust voor het oog: Quirijns beperkt zich niet tot wat functioneel digicamwerk, zoals de meeste documentairemakers tegenwoordig, maar pakt hier en daar uit met prachtig belichtte beelden.

Vandaar ook dat ‘Anton Corbijn Inside Out’ in de eerste plaats thuishoort op het grote bioscoopscherm, en niet op televisie.

‘Je had eigenlijk liever gehad dat ik was gaan studeren,’ horen we Corbijn op een bepaald moment tegen zijn moeder zeggen, overigens zonder een spoor van verwijt in zijn stem. ‘Het had fout kunnen gaan,’ antwoordt het oude besje, ‘maar je mocht doen wat je wou.’ Waarop Corbijn met zachte stem: ‘En het is me gelukt.’

Indeed.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234