Anton Corbijn over Philip Seymour Hoffman in de film 'A Most Wanted Man': 'Alles wat hij deed, was de moeite waard om te bekijken'

Zelden kreeg Hollywood zo’n klap te verwerken als op 2 februari 2014, toen het laatste licht wegsijpelde uit de ogen van Philip Seymour Hoffman. Doodsoorzaak: heroïne, en nog wat ander spul. U kunt de acteur vanavond nog een keertje vieren door u te vergapen aan Anton Corbijns ‘A Most Wanted Man’, gebaseerd op de gelijknamige roman van John le Carré. Daar vertolkt Hoffman een uitgebluste geheim agent die naast potentiële terroristen ook moet armworstelen met rivaliserende inlichtingendiensten. Het zou één van Hoffmans laatste rollen worden: een week na de première werd hij dood teruggevonden.

Anton Corbijn «Het was de bedoeling om eens een spionagefilm te maken die niet zou neigen naar Jason Bourne of James Bond: uitstekende actiefilms allemaal, maar niet echt realistisch. Bovendien speelt ‘A Most Wanted Man’ zich meer dan tien jaar na de aanslagen van 11 september af: de wereld is heel erg veranderd, de samenleving is gepolariseerd en mensen worden heel snel goed of kwaad bevonden. Ik wou de vraag stellen: als een mens voor één procent slecht is, maakt dat hem dan volledig boosaardig?»

- Die vraag wordt gesteld bij monde van Günther Bachmann, in de film vertolkt door Philip Seymour Hoffman. De rol zou de geschiedenis ingaan als één van zijn laatste.

Corbijn «Ik gebruik niet graag het woord ‘icoon’, ik vind het nogal weinig betekenen. Maar Philip was wel degelijk een iconisch acteur. Hij was niet de vrolijkste kerel om mee samen te werken, maar hij was wel gedreven als geen ander. Hij kon zijn blik op zijn personage bijzonder hevig verdedigen, maar tegelijk moest je hem ook altijd gelijk geven: eens je hem je personage zag spelen, kon je je niet meer inbeelden dat je het ooit anders zag.

»De eerste keer dat ik Philip ontmoette, was al even memorabel. Ik had een afspraak met hem geboekt om het over de film te hebben, maar dat moest absoluut na de middag omdat hij een fotoshoot had ’s ochtends. Toevallig had ik er als fotograaf ook één in mijn agenda staan die ochtend. Toen ik aankwam, bleek het Philip te zijn die ik moest schieten. Handig wel, zo bespaarden we heel wat tijd.»

- Was er op de set al iets te merken van de problemen die hem kort nadien fataal zouden worden?

Corbijn «Hij was niet in de beste conditie, dat zie je wel in de film. Maar dat paste nu eenmaal bij zijn rol, dus denk je daar niet verder bij na. Ik had op geen enkel moment het vermoeden dat Phil aan de drugs zat, en ik denk ook niet dat dat het geval was tijdens de opnames.

»Phil was een artiest, en artiesten zijn gevoelige mensen die vaak op zoek zijn naar een manier om zich goed te voelen. Onzekerheid is zowat een basisgegeven bij artiesten, en sommigen grijpen dan naar drugs om het gevoel te krijgen dat ze sterker in hun schoenen staan. Het belangrijkste is dat ik het enorm fijn vond om met hem te kunnen samenwerken, en het was een voorrecht om hem de rol van Günther te zien spelen. Alles wat hij deed, was de moeite waard om te bekijken: als fotograaf kon ik uren gefascineerd toekijken naar hoe hij een sigaret stond te roken.»


Bekijk hier de trailer

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234