App-review: 'De slimste gemeente van Vlaanderen'

Vreemd dat er van Rasters naast de online game geen app-versie is gemaakt, want wij hebben stellig de indruk dat Vier er een sport van maakt om bij elk van hun nieuwe spelprogramma's een bijbehorende app te lanceren. Zo ook bij 'De slimste gemeente van Vlaanderen', dat gisteren aan zijn eerste van 40 uitzendingen toe was: dagelijks kan ook jij meequizzen om van jouw gemeente de slimste van Vlaanderen te maken.

De aandachtige lezer heeft hierboven opgemerkt dat wij het predicaat 'slimste' van een zekere cursiviteit hebben voorzien, want wij hebben onze twijfels: hoe verslavend en uitdagend het spelconcept ook moge zijn, wij zijn ervan overtuigd dat de gemeente die in de app als winnaar uit de bus komt, niet de slimste gemeente is. Omdat je als speler niet alleen je eigen gemeente hogerop kan spelen, maar ook andere gemeenten punten kan afpakken, is het succes van elke gemeente immers ook rechtevenredig met haar imago en haar aantal inwoners. Volgens ons zullen gemeentes met een minder goede naam sneller aangevallen worden, maar zullen steden anderzijds wel beter scoren dan kleine dorpen. Zo is het niet ondenkbeeldig dat Antwerpen zal afgestraft worden op zijn arrogantie - Power to the Parking! - en dat een sympathieke provinciestad met een hoge smartphonepenetratie - genre Leuven en Gent - het verrassend goed zal doen.

Los van die bedenking blijft 'De slimste gemeente van Vlaanderen' natuurlijk gewoon een onderhoudend spelletje, dat ons op een koude winteravond verstrooiing heeft gebracht, en dat allicht nog een keer zal doen.

Wat?

Quiz-app waarin je moet trachten om de vlag van jouw gemeente zou hoog mogelijk te hijsen, terwijl je die van andere gemeentes halfstok houdt.

Is de app reclamevrij?