null Beeld

Architecture in Helsinki - Moment Bends

Voor de opnames van 'Moment Bends'
, hun vierde langspeler, besloten de pretpopjes van Architecture in Helsinki
de kale muur van hun huisstudio op te fleuren met een metershoge poster van Lindsey Buckingham
, de Amerikaanse zanger/gitarist/producer die het kwakkelende Britse bluesgroepje Fleetwood Mac
met 'Rumours' naar 'vakkundige kommersjele rock' (zoals Humo's Karel De Knagger
het in '77 stelde) en wereldfaam zou leidden.

Het mocht niet baten: op de fletse nieuwe plaat van de vijf Aussies staat geen énkele song de grote Buckingham waardig. Weg zijn de muzikale vindingrijkheid, de om Rilatine smekende hysterie en de stormvloed aan briljante ingevingen van voorlopers 'Fingers Crossed', 'In Case We Die' en 'Places Like This'. In rook opgegaan zijn het lef en de kloten, de onweerstaanbare hooks en de catchy refreinen waarmee componist Cameron Bird
zijn minioperettes tjokvol propte.

En helemaal naar de pieren zijn de tetterende trompetten, de kierewiete steeldrums en de kijvende sitars. Ook de uitgebreide backline van Architecture in Helsinki moet wijken voor het monotone geluid van de heersers der hedendaagse rock-'n-roll: synths.

Aftrappen doen de architecten met 'Desert Island'
, een vlot weghappend doch extreem zeperig reggaedeuntje. De kerkklokken die volgen in 'YR Go To'
lijken een verloren gewaande kerstsingle van Wham!
aan te kondigen, maar dan niet half zo catchy. In 'That Beep'
zouden slaande autodeuren gesampled zijn: goed idee, alleen hebben we ze nog altijd niet gehóórd onder die dikke lagen pseudofunky synthgitaartjes.

Nog zo'n reliëfloze stinker is 'I Know Deep Down'
: slappe melodie, nul weerhaken, en een refrein viskeuzer dan Haspengouwse stroop. Zou één of andere mogol - we schreven bijna mongool - bij hun hagelnieuwe label misschien de Amerikaanse charts in het vooruitschiet hebben gesteld?

Gauw enkele lichtpuntjes signaleren, vooraleer iemand een afgehakte paardenkop in ons bed dropt: anno 2011 klinkt de schriele piepstem van Cameron Bird
een stuk warmer, na twintig luisterbeurten hebben 'Contact High'
en 'Escapee'
zich alsnog in onze hersenpan genesteld, en voor opportunisme is in Australië nog nooit iemand opgeknoopt. Hopelijk zijn de roem, de groupies en de dollars het waard, jongens.

Beluister:

null Beeld
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234