null Beeld

Arianna Huffington na haar burn-out: 'Slaaptekort is uitgegroeid tot een fout statussymbool'

‘Slaap je een weg naar de top’, predikt mediatycoon Arianna Huffington. Iets wat ze zelf vooral níét deed om aan de top te geraken. Tot ze crashte. Nu vindt ze dat iedereen het roer moet omgooien. ‘Als we ons niet langer door geld en macht willen laten leiden, zullen vrouwen daarin het voortouw moeten nemen.’

Arianna Huffington «Tot middernacht werken en vervolgens uitgeput rondlopen moet gestigmatiseerd worden in plaats van toegejuicht.

»Ik wou dat ik kon terugkeren in de tijd en zeggen: ‘Arianna, je prestaties zullen verbeteren als je jezelf ertoe kan brengen niet alleen hard te werken, maar het ook durft los te laten, jezelf durft op te laden en te vernieuwen.’ Het zou me ontzettend veel onnodige stress, burn-out en uitputting hebben bespaard.

»Er is absoluut grote nood aan structurele veranderingen in onze samenleving. Maar we zouden onze eigen veronderstellingen al ter discussie kunnen stellen: dat tachtig uur per week werken beter zou zijn dan veertig, dat kunnen blijven draaien met een zo groot mogelijk slaaptekort in combinatie met multitasking de snelste weg is naar de top. Als we dat doen, wordt het snel duidelijk dat de prijs die we betalen voor die manier van denken en leven niet alleen véél te hoog is, maar ook onhoudbaar.»

Liesbeth Dillen, ex-topvrouw van IKEA, herkent zich in de oproep van Huffington. ‘Eigenlijk durfde ik pas een half jaar geleden toe te geven dat ik een burn-out had gehad. Toen durfde ik pas mijn eigen beeld van die sterke carrièrevrouw los te laten. Bang om afgeschreven te worden omdat ik toch geen supervrouw bleek te zijn.’

‘Op mijn buitenlandse reizen had ik bij veel talentrijke vrouwen de lichtjes zien uitgaan. Omdat het werkklimaat zo eng was: als je je aanpaste aan de juiste visie, mocht je meedoen. Maar dan kreeg je mannen in een vrouwenpakje.’


Bekijk de TEDx Talk van Liesbeth Dillen (IKEA):

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234