Arne Dahl

Zijn er in Zweden eigenlijk mensen die géén thrillers schrijven? Ligt er diep in de Zweedse bossen ergens een grote ondergrondse faciliteit waar door ernstige heren en dames op industriële schaal spannende politieverhalen worden geschreven? Deze week hebben wij namelijk opnieuw een Zweedse misdaadreeks in de aanbieding, en opnieuw moeten we eraan toevoegen dat het een hele goeie is.

Om meteen dát misverstand uit de wereld te helpen: ‘Arne Dahl’ is niet genoemd naar de speurneus van dienst, maar naar de auteur, en daar zijn ook goeie redenen voor. In deze reeks draait het niet om de exploten van één detective, maar om een speciale eenheid van zeven agenten (plus een vrouwelijke chef).

Dahl doopte zijn eenheid met een vette knipoog - en wellicht in tijden dat nog niet elke Zweedse thriller automatisch werd verfilmd – bovendien het A-Team, om voor de hand liggende redenen óók niet de meest geschikte titel voor een nieuwe politieserie.

Het voornaamste verschil met andere Scandinavische reeksen is dat de actie zich niet tot één land beperkt: het A-Team wordt namelijk alleen maar ingeschakeld voor misdaden met een internationaal kantje, waardoor de leden regelmatig (en soms vér) buiten de Zweedse landsgrenzen op onderzoek moeten.

Voor het overige bevat ‘Arne Dahl’ alle ingrediënten die we inmiddels van Scandinavische krimi’s gewend zijn: geweld dat net ietsje rauwer is dan in Amerikaanse series, agenten die zich niet als superhelden maar als mensen gedragen (na een schietpartij zie je bijvoorbeeld al eens iemand kotsen van de spanning) en veel aandacht voor de persoonlijke levens van de hoofdpersonages.

Met een uitgebreide cast als deze blijkt dat laatste overigens nogal ingewikkeld: ook al worden per boek twee afleveringen van negentig minuten uitgetrokken (iedere dvd-uitgave bevat twee boekverfilmingen), de verhoudingen en spanningen tussen de leden van het A-Team – totaal uiteenlopende karakters die elkaar moeten leren kennen, net zoals de kijker hén – hadden misschien toch iets subtieler geschetst kunnen worden. En de voor Dahl kenmerkende humor is ook nauwelijks te bespeuren, maar wellicht werkte die beter in de boeken dan op het scherm.

Verder valt hier weinig over te klagen en zijn de personages boeiend en de verhalen spannend, ingenieus en gevarieerd genoeg - in dit deel mag het team op zoek naar een moordenaar die het op hoge piefen uit de financiële wereld heeft gemunt én een Amerikaanse seriekiller die plots in Zweden actief blijkt – om halsreikend naar de vier volgende delen uit te kijken.

En naar – wij beginnen hier ondertussen voor een kleine verslaving te vrezen – de volgende topserie uit het Hoge Noorden.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234