null Beeld

Arnout Bracke over het online succes van Studio Brussel

Of hij uit het blote hoofd kan zeggen hoeveel volgers Studio Brussel op Facebook en Twitter heeft? Dat vraag ik aan Arnout Bracke, al zeven jaar de locomotief achter het succes dat de radiozender respectievelijk 365.000 en 269.000 onlinevolgelingen heeft opgeleverd.

Het aantal Facebookvolgers raadt Arnout precies juist, het aantal Twittervolgers heeft hij zelfs nog onderschat: het blijken er 30.000 méér.

Arnout Bracke «Ik open die pagina’s tientallen keren per dag, daarom ben ik vrij goed op de hoogte. Maar we zijn nooit écht met cijfers bezig geweest. Dat hoefde ook niet: niemand heeft ons ooit een te bereiken aantal opgelegd. Net zoals er geen aantal luisteraars is dat we moeten halen.»

HUMO Je bent in 2008 als webredacteur begonnen bij Studio Brussel. Hoe aanwezig was de zender toen op het internet?

Bracke «Er was een website, met één webmaster. Dat was het zowat. Het was nog een andere tijd bij de VRT: Facebook, daar moest je geen tijd in steken, voor hetzelfde geld was het na een jaar alweer verdwenen. De website, díé moest je ontwikkelen. We hebben de Facebookpagina van StuBru daarom bij wijze van spreken tussendoor opgebouwd: heel kleinschalig allemaal, maar wel bewust. Zo wisten we toen al dat we puur voor de zender wilden gaan, en niet voor elk programma een aparte account wilden maken. Ja, we werden een beetje raar bekeken door sommige collega’s. Ze snapten er ook niet zo heel veel van, denk ik, maar ze lieten ons wel doen. Ik was toen een erg onaangename mens om mee in een relatie te zitten, vrees ik: van opstaan tot slapengaan leefde ik met één oog op de computer gericht.»

undefined

'DE TOEKOMST IS NÚ'

HUMO Wanneer had je het gevoel dat de bal aan het rollen ging?

Bracke «Toen we filmpjes begonnen te maken bij de ochtendshow van Tomas De Soete en Linde Merckpoel. Dat was de eerste keer dat mensen speciaal naar de website surften voor iets dat niet meteen iets met muziek te maken had. Hier zit iets in, beseften we. Het was nochtans allemaal heel amateuristisch gedaan: in vijf à tien minuten en in één take gefilmd met een fotocameraatje, en in een halfuur gemonteerd. Die aanpak is ook lang zo gebleven. Tot voor kort was er bij ons amper een budget voor de onlineredactie: ik heb lange tijd mijn eigen computer en mijn eigen camera gebruikt. Nu is de frank wel gevallen bij de VRT: we zitten al met z’n vieren op de StuBru-webredactie.»

HUMO Wat is het geheim achter jullie team?

Bracke «Dat we zo klein zijn, is echt een voordeel, vind ik. Bij sommige tv-zenders zit de webredactie apart en vergadert die één keer per week met de rest. Wij zitten gewoon tussen de andere redactieleden, en we werken in de eerste plaats aan Studio Brussel. Dat maakt het veel makkelijker om je merk naar een ander platform te vertalen.»

undefined

null Beeld

HUMO Linde Merckpoel is nog maar één keer per week op de radio te horen, de rest van de week maak je dagelijks een filmpje met haar, dat verspreid wordt via sociale media. Op papier lijkt dat een vreemde beslissing: een radiostem uit de ether halen om die te filmen.

Bracke «Niet als je begrijpt dat we ondertussen zoveel méér geworden zijn: het is niet meer van deze tijd om je alleen op een radiozender te focussen. Linde komt nu minder op de radio, maar ze is zichtbaarder dan ooit. Het is dus zeker geen degradatie, veeleer het tegendeel. Sommige van onze filmpjes halen meer kijkers dan sommige tv-programma’s, de cijfers liegen niet. »Wat we trouwens ook in die cijfers zien: 5 procent van onze luisteraars luistert níét naar Studio Brussel. 5 procent van alle mensen die zichzelf in enquêtes als StuBru-luisteraar omschrijven, volgt ons enkel online. Ze weten wel wie er naar Club 69 komt en wie Siska Schoeters ’s morgens in haar show te gast had, maar ze luisteren er gewoon niet naar. 5 procent van 600.000 mensen: dat is best véél.»

HUMO Is dat niet vreemd? Krijg je zo geen onlineversie van Studio Brussel die naast de zender bestaat?

Bracke «Dat hoor ik wel meer, dat we een medium op zich geworden zouden zijn. Zo zie ik het niet, daar zijn we te klein voor. Maar ik ben wel trots dat we met zo’n kleine webploeg zo’n impact hebben.

»Nee, dan vind ik het tegendeel vreemder. Dat een blad als Dag Allemaal – toch het best verkopende magazine in Vlaanderen – geen echte website heeft, bijvoorbeeld. Ze hebben niet eens een eigen Facebookpagina! En dat in tijden waarin je niet langer hypothetisch praat als je het over de onlinetoekomst van media hebt: die toekomst ís er al. Maar zelfs bij de VRT duurde het erg lang voor dat besef was doorgedrongen: op het moment dat wij met StuBru 100.000 volgers op Facebook telden, hadden andere VRT-zenders nog niet eens een eigen pagina. Daar stond ik van te kijken. Wat wij vijf jaar geleden al deden, zie je vandaag ook andere zenders doen. Neem Radio 2: hun publiek heeft nu pas Facebook ontdekt. Als ze daar ’s morgens een foto van hun Madammen in de studio posten, vinden de luisteraars dat fantastisch. Wij kunnen dat niet meer doen, want dat hébben we de voorbije jaren namelijk al een paar duizend keer gedaan.»

HUMO Daar heb ik nooit eerder bij stilgestaan: ik weet hoe elke Studio Brussel-stem eruitziet. Dat heb ik bij geen enkele andere zender.

Bracke «Voor alle duidelijkheid: bij ons wordt nog altijd niemand aangenomen op basis van hoe hij eruitziet (lacht).

»Ik heb ook een tijdje voor Woestijnvis aan ‘De Kruitfabriek’ gewerkt, en zelfs daar viel me op dat er maar weinig aandacht was voor het digitale luik. Alle legendarische Woestijnvisprogramma’s, zoals bijvoorbeeld ‘De mol’, hadden wel een website, maar die waren in handen van fans, en niet van Woestijnvis zelf. Dat waren pagina’s met soms meer dan 100.000 likes! Je hebt nochtans maar één mens nodig om dat in handen te nemen: als je met honderd man op een filmset staat, hoeft er maar eentje af en toe een foto achter de schermen te nemen.»

undefined

null Beeld

HUMO Ken je de uitspraak ‘The medium is the message’ van de Canadese communicatiefilosoof Marshall McLuhan?

Bracke «Zeer goed zelfs.»

HUMO Ik zag eerder vandaag Siska Schoeters een ijslolly maken uit mayonaise. Wat heeft dat nog met radio te maken?

Bracke «Je kunt je ook afvragen: waarom zou je je als radiozender beperken tot plaatjes draaien? Dat is toch compleet achterhaald? Vroeger kleefden mensen een sticker van een radiozender op hun auto, dat zie je ook niet meer. In plaats daarvan liken ze nu je Facebookpagina. Ik wil StuBru niet vergelijken met Tomorrowland, maar daar zie je hetzelfde: de kern bestaat uit de dj’s die muziek draaien, en daaromheen heb je die typische aankleding. Die moeite hadden ze niet hoeven te doen als festival, maar het loont wel. En kijk naar Humo: jullie maken een blad, maar in Werchter heeft jarenlang een metershoge opblaasbare Bert naast het podium gestaan. Jullie zijn ook altijd op zoek gegaan naar manieren waarop jullie méér konden zijn dan een magazine. Jeroom is daar nog het beste voorbeeld van: hij is jullie tekenaar, maar hij is ook succesvol met zijn werk op Facebook. En die aanpak werkt: ik betrap mezelf erop dat ik soms een krant koop omdat ik op Twitter een journalist heb zien praten over een stuk dat hij geschreven heeft.»

HUMO Je hebt niet graag dat ik je een expert op het vlak van sociale media noem, zei je vlak voor dit interview.

Bracke «Nee, ik heb het niet zo voor zulke experts en de termen en theorieën waar ze mee strooien. Er worden boeken volgeschreven over hoe je sociale media het best kunt inzetten, en daarin worden vast wel enkele interessante punten vermeld, maar uiteindelijk komt het erop neer dat je moet probéren. Iedereen kan een bureau oprichten dat bij jou op kantoor een paar mooie slides komt tonen. Maar zulke lui werken gewoon in opdracht, de ziel van een merk zullen ze nooit weten te vatten.

»Wij zijn ons eigen reclamebureau: we vertellen zélf aan de mensen wat Studio Brussel is. Als ik kijk naar de Facebookpagina van mijn bakker, die hij zelf beheert – met dt-fouten en al – en dan naar zo’n reclamebureau dat je probeert wijs te maken waarvoor een merk staat, dan is de keuze makkelijk voor mij. Je buikgevoel, dát moet je belangrijkste kompas zijn. En dat is het bij Studio Brussel altijd geweest.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234