Assassin’s Creed

Breng een zaklamp mee.

Luister goed naar ons. Concentreer u. U staat op het punt ‘Assassin’s Creed’ te betreden, de door gameontwikkelaar Ubisoft meegefinancierde verfilming van het gelijknamige computerspel. U zult zich kunnen vergapen aan de goddelijke torso van Callum Lynch (Michael Fassbender), een roemrucht lid van de Orde der Assassijnen en beschermer van de Appel van Eden – de sleutel tot de vrije wil. U zult meemaken hoe Lynch anno 2016 in een laboratorium aan de Animus wordt vastgehaakt, een door Abstergo Industries ontwikkelde virtuele realiteitsmachine, en u zult samen met hem in Andalusië anno 1492 terechtkomen, midden in de bloedige strijd tussen de Assassijnen en de Tempeliers. U zult getuige zijn van een geweldige stunt waarbij een Assassijn zich in volle galop vanop zijn paard op een voortsnellende huifkar werpt door zich met één voet tegen een rotsblok af te zetten. U zult merken dat The Fass met die uitschuifbare handmessen een beetje op The Wolverine lijkt, en u zult hier en daar een goeie oneliner oppikken, zoals wanneer Jeremy Irons zich laat ontvallen dat ‘de mensen tegenwoordig meer geven om hun levensstandaard dan om hun vrijheid’; een wisecrack die de tijdsgeest beter bij het nekvel grijpt dan alle opiniestukken in alle Vlaamse kranten samen.

Maar let op, want u zult ook veel ongemakken moeten doorstaan. U zult nog een korte scène zien waarin de Assassijnen tijdens een achtervolging door de straten van Madrid van waslijn tot waslijn springen, maar al bij al bevat ‘Assassin’s Creed’ veel te weinig van dit soort sierlijk martialarts-toverwerk. De film is zo donker dat het wel lijkt alsof de Tempeliers een capuchon over uw hoofd hebben getrokken en u naar de actie zit te kijken door twee slecht uitgeknipte, rafelige kijkgaten. Ja, we weten het wel: ‘De Assassijnen werken in het duister om het licht te dienen,’ maar de beelden zijn meestentijds zóobscuur dat de acteurs nauwelijks van elkaar te onderscheiden vallen. En iedereen, Fassbender inbegrepen, staat zo stijf, serieus en vreugdeloos te acteren dat u zich misschien net als wij zult afvragen: waar is de fun? En de kans bestaat dat u net zoals wij tot de conclusie zult komen dat ook het langverwachte ‘Assassin’s Creed’ er niet in slaagt om de vloek op te heffen die op computerspelverfilmingen rust: het blijft wachten op de eerste écht fantastische adaptatie. Nee, wij zullen u niet tegenhouden om ‘Assassin’s Creed’ te betreden. Maar geef ons maar Apollo Creed.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234