'Atlantique', een film over dood tussen Senegal en Spanje: 'Die verloren levens hakken erin'

‘Atlantique’, de film die dit jaar de Grand Prix heeft weggekaapt op het filmfestival van Cannes, oogt in de eerste minuten als een arthousefilm van dertien in een dozijn: Senegalese arbeiders krijgen van de rijke bouwmaatschappij hun geld niet en beslissen, de wanhoop nabij, de oversteek naar Spanje te wagen – een tot mislukken gedoemde odyssee.

Maar dan begint het pas! De jonge, aan een materialistische ploert uitgehuwelijkte Ada blijft hunkeren naar haar door de zee opgeslokte geliefde, en de andere meisjes uit het dorp worden ’s nachts bezeten door hun verloren mannen. Hoe omschrijf je zoiets? ‘Romeo and Juliet’ meets gotische romantiek meets Afrikaanse fabel?

‘Atlantique’ is om wel meer redenen gedenkwaardig: de regisseur, de Franse Mati Diop, was in Cannes de allereerste vrouw met een kleurtje die ooit is toegelaten tot de officiële competitie van het festival. Al wil ze daar niet té vaak aan herinnerd worden.

Mati Diop «Het is soms wel jammer dat de media zo focussen op ‘de eerste zwarte vrouw die... blablabla’. Ik heb ook een unieke film gemaakt, een film die je nog nooit in je leven hebt gezien. Ik heb mijn prijs gekregen van cineasten als Alejandro González Iñárritu, Kelly Reichardt en Yorgos Lanthimos: zij hebben voor ‘Atlantique’ gekozen omdat hij goed is, niet omdat ik Afrikaanse roots heb. Misschien hebben de mensen van Cannes me wél om die reden geselecteerd. Of was het een mengeling van politieke en artistieke redenen? Dat weet ik niet.»

HUMO Heb je voor ‘Atlantique’ uit eigen ervaringen geput?

Diop «Mijn vader is een immigrant uit Senegal en het heeft even geduurd voor ik doorhad dat dit verhaal ook over mezelf ging. Eerst wilde ik graag een roman verfilmen, maar wat is daar uniek aan? Nu heb ik een film gedraaid die alleen ík kon maken.

»(Denkt na) Er is een dubbel gemis in ‘Atlantique’. Ten eerste zijn er de verloren levens van de Senegalese jongens: ik heb zulke jongens gekend, hun dood heeft een grote impact op me gehad. Het tweede gemis is van een heel andere orde: er zijn te weinig zwarte personages in de cinema. Ik vind het belangrijk dat wij vertegenwoordigd worden in fictie, dat ook jongens en meisjes met een kleurtje iemand hebben om naar op te kijken. Daarom ben ik blij dat ik hopelijk mag meedingen naar de prijs voor Beste Niet-Engelstalige Film bij de Oscars.»

‘Atlantique’ is vanaf 4 december te zien in de bioscoop.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234