null Beeld

Atonement

Aangezien onze literaire horizon zich nu al enkele jaren uitsluitend beperkt tot F. Scott Fitzgerald, Jack Vance en Jommeke kunnen wij er niet echt over meepraten, maar lieden die het kunnen weten vertellen ons dat 'Atonement' van de Britse auteur Ian McEwan een meesterwerkje is.

Maar dát valt dan toch niet af te leiden uit deze hopeloos over het paard gehypete adaptatie van regisseur Joe Wright ('Pride and Prejudice'): wie Keira Knightley en James McAvoy in hun historisch correcte kostuums (we schrijven 1935) tegen mekaar op ziet schmieren, krijgt veeleer de indruk dat hij naar de poepdure verfilming van een luxeboeketroman zit te kijken.

Het spelletje met de flashbacks wil aanvankelijk nog wel intrigeren - erg knap hoe Wright het incident aan de fontein ontrafelt - maar in de tweede helft ontpopt de cineast zich tot een pedante mooifilmer die veel te haastig aan de essentie van het verhaal - zijnde: kan een mens ooit ontslagen worden van zijn zonden? - voorbijsnelt en liever loopt te pronken met allerlei ophakkerige decors en camerabewegingen.

Het bijna zes minuten durende, door duizenden figuranten bevolkte tracking shot over het strand van Duinkerken bijvoorbeeld is een sterk staaltje van cinematografisch vernuft, jazeker, maar het hele gedoe maakt - net als de vertolkingen trouwens - verdacht weinig emotie los. Maar goed, het boek ligt klaar.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234