'Au-delà des murs': Veerle Baetens jaagt je de stuipen op het lijf
Mocht u alle Halloween-tips uit de vorige Humo al achter de kiezen hebben: vanaf 31 oktober is op Play More ook ‘Au-delà des murs’ te zien, een splinternieuwe driedelige reeks van Hervé Hadmar (‘Signature’, ‘Les témoins’). Veerle Baetens speelt daarin Lisa, een jonge vrouw die een behekst huis erft – we verklappen u enkel dat er lekker te schrikschijten valt, maar vooral dat Baetens alweer op ontroerende wijze een door het leven getekend vrouwmens neerzet.
VEERLE BAETENS «‘Au-delà’ is geen echte horror, hè:
’t ligt meer in de lijn van ‘Les revenants’, fictie die zich afspeelt in een wereld die nog nét herkenbaar is, maar die toch bevreemdend genoeg is om je de stuipen op het lijf te jagen. Toen Hervé Hadmar me vroeg, heb ik geen seconde getwijfeld: ik vond ‘Signature’ en ‘Pigalle, la nuit’, twee andere series van ’m, echt geweldig.»
HUMO Klopt het dat je er de hoofdrol in ‘De premier’ voor hebt laten schieten?
BAETENS «Helemaal niet. Ik heb ‘Au-delà’ gedraaid tussen het schrijven en opnemen van ‘Tabula rasa’ door (de fictiereeks die in 2017 te zien zal zijn op Eén, red.), en ik zag het niet zitten om daarna recht in ‘De premier’ te duiken, hoe geweldig ik het scenario ook vond. Bovendien was de planning om ze te combineren te strak. ’t Zijn alle drie heftige verhalen, en ik moest even op mezelf letten. Met volle overgave angst en verdriet vertolken zuigt je leeg. Tijdens de opnames van ‘Rabbit’, onlangs in Australië, kon ik het eens als toerist meemaken: ik zag de hoofdactrice ermee worstelen, net zoals ik het zelf vaak heb gedaan. Er zijn vast acteurs die het makkelijker van zich kunnen afzetten, maar bij mij kruipt zoiets diep onder de huid.»
HUMO Hadmar was vol lof: ‘Veerle was Lisa voor de volle 100 procent. Eén van de beste actrices met wie ik ooit heb gewerkt.’
BAETENS (glundert) «Tja: ik heb mij gesmeten, hè. Maar het is een groot compliment: ik heb Frankrijk altijd gezien als een magisch cinemaland, eentje dat mijlenver van mij verwijderd was. En nu krijg ik daar voet aan de grond: een fantastisch gevoel.»
HUMO Eveneens indrukwekkend, maar ook angstaanjagend in ‘Au-delà’: Geraldine Chaplin, dochter van.
BAETENS «In het begin was ik een tikje bang van haar. Gelukkig bleek Geraldine de zachtste vrouw die je je kunt voorstellen, en toen ze vertelde dat ze de buurvrouw van mijn grote jeugd-idool Michael Jackson was geweest, hing ik aan haar lippen (lacht). We hebben maar een dag of drie, vier samen op de set gestaan, maar het was een memorabele ervaring.»
HUMO Tot slot: je personage Lisa doolt rond in het kelderlabyrint van een oude villa, maar ik neem aan dat jullie dat in meer dan één huis hebben gefilmd?
BAETENS (blaast) «Dertig? Veertig? Alleszins genoeg om de tel kwijt te raken. Hervé wilde eerst in Frankrijk draaien, maar daar zijn alle oude villa’s pico bello gerestaureerd: het was te duur om ze weer in halve ruïnes te veranderen. Dankzij een boek van een Belgische urban explorer kwamen we te weten dat het bij ons búlkt van de vervallen huizen – geen idee wat dat over België zegt (lacht).»