Auf der anderen Seite

De Duits-Turkse regisseur Fatih
Akin
verwierf in 2004 wereldfaam met
'Gegen die Wand', en ook opvolger 'Auf der anderen Seite' (2007) kaapte heel
wat prijzen weg, waaronder die voor het beste scenario in Cannes.

De film zit dan ook vernuftig in elkaar: de wegen
van de zes personages kruisen mekaar op noodlottige wijze, zonder dat ze het
zelf beseffen. De gepensioneerde weduwnaar Ali probeert aan zijn eenzaamheid te
ontsnappen door in ruil voor een maandelijkse vergoeding een prostituee in huis
te nemen, Yeter. Zijn zoon Nejat keurt de relatie af, maar krijgt sympathie
voor Yeter wanneer blijkt dat die een deel van haar zuurverdiende centjes naar
Turkije opstuurt om de studie van haar dochter Ayten te bekostigen. Wanneer
Yeter plots sterft, trekt Nejat naar Turkije, in de hoop die Ayten te vinden.
Enfin, het wordt nog veel ingewikkelder, dus één goeie raad: opletten vanavond!

Fatih Akin «Ik werd geïnspireerd door de schrijfstijl van Guillermo
Arriaga
, de scenarist van 'Amores Perros', '21 Grams'
en 'Babel', en ik wilde zelf ook eens experimenteren met een complexe
structuur. Ik heb het scenario eerst in chronologische volgorde geschreven, en
daarna heb ik alles door elkaar gegooid. Pas tijdens de montage heb ik besloten
de verhalen van de drie families afzonderlijk te vertellen, in plaats van
telkens over te schakelen op een nieuw verhaal wanneer de personages elkaar
toevallig kruisen. 't Is dan ook behoorlijk ironisch dat ik de prijs voor het
beste scenario gewonnen heb, aangezien het niet van meet af aan de bedoeling
was de film in drie hoofdstukken op te delen (lacht).»

- In de film toon je, net zoals in 'Gegen die
Wand', de omgekeerde emigratie: de personages verlaten Duitsland en trekken
naar Istanbul.

Akin «Ik voel me goed in Duitsland: ik ben er
geboren en opgegroeid. In Turkije ging ik elke zomer op vakantie met mijn
familie. Ik herinner me een uitstap naar de cinema met mijn broer: plots werd
de voorstelling onderbroken en stuurden militairen ons de zaal uit. Ik voelde
me als een personage in een avonturenroman! Die fascinatie voor het land is
gebleven.»

- Zie je jezelf als het boegbeeld voor de Turkse
emancipatie?

Akin «Eigenlijk heb ik een haat-liefdeverhouding met
het land. Vroeger was ik voor toetreding van Turkije tot de EU, maar de laatste
jaren weet ik niet meer wat ik ervan moet denken. Het nationalisme dat er
heerst, vind ik maar niks. De vraag blijft me wel intrigeren, ze is dan ook het
onderwerp van een hevige discussie tussen twee personages in de film.»

- In die film heerst er voortdurend onbegrip
tussen ouders en kinderen. Wat vonden jouw ouders eigenlijk van de lesbische
relatie tussen de Turkse Ayten en de Duitse Lotte?

Akin «O, die weten intussen wel wat voor zoon ze
hebben. Ik wilde niet het clichéverhaal vertellen van een jonge, behaarde Turk
die naar Duitsland komt en verliefd wordt op een onschuldige blondine. Dat leek
me te veel op 'King Kong en de blanke vrouw'. Dat lesbische element maakt het
net ganz geil.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234