null Beeld

Auke Hulst - Slaap zacht, Johnny Idaho

De Koude Oorlog markeerde hoogdagen voor de sciencefiction, alsof de atoomdreiging schrijvers stimuleerde tot de verbeelding van een wereld na de Bom, of van een alternatief universum voor de aardse apocalyptiek. In de huidige periode van crisis en onzekerheid wint de dystopische toekomstroman aan populariteit: met ‘The Hunger Games’ schreef Suzanne Collins één van de grootste successen van het afgelopen decennium, ‘De cirkel’ van Dave Eggers is al anderhalf jaar onophoudelijk actueel, en de voorbije weken publiceerden David Mitchell en Michel Faber sterke romans met sciencefictioningrediënten. Ook de Nederlander Auke Hulst creëert in zijn vierde roman, ‘Slaap zacht, Johnny Idaho’ (Ambo/Anthos), een parallelle wereld in de nabije toekomst.

De Archipel is een afgeschermde eilandstaat in de Stille Oceaan, na ‘de Grote Klap’ gesticht door multinationals. In die oase van de taal van het kapitaal komen de paden samen van de drie protagonisten van ‘Slaap zacht, Johnny Idaho’. De Nederlandse topbankier Willem Gerson valt ten prooi aan een onbekende ziekte die zijn cellen doet verstenen, en vecht voor zijn leven en zijn functie. De Amerikaanse tiener Johnny Idaho, administratief overleden bij de instorting van een flatgebouw, zoekt met ‘Moby-Dick’ van Melville onder de arm wraak voor ‘een carrousel van wansmakelijkheden’. De Japanse biochemica Hatsu Hamada jaagt via onderzoek naar de regenererende cellen van neteldieren niets minder dan de menselijke onsterfelijkheid na.

Elk van de drie voert zijn strijd, ook innerlijk, en komt in de problemen met de digitale transparantie van de nieuwe wereld en de kloof tussen zichzelf en hun ‘digitale afgietsel’. Hoe meer ze gezien worden, hoe eenzamer ze worden en hoe meer ze gezien zijn.

Het is bijzonder veel, allemaal: de constructie van de nieuwe wereld, met navenante technologie; de update van een maatschappij onder toezicht van Big Brother (‘Paranoia is de enige redelijke staat van zijn’); de achtergrond van sociale onrust, economische apartheid en milieuproblematiek; het verhaal van Johnny en het bezweken flatgebouw; het psychodrama van Hatsu en de verhouding met haar vader; de biecht van Gerson; en de bespiegelingen over literatuur en haar verbeeldingskracht.

Het is zo bijzonder veel, allemaal, dat het ritme van de vertelling er weleens onder lijdt en dat Hulst met z’n gevatte inzichten en stijlbloemetjes bijwijlen de lezer kwijt dreigt te raken. Dan raakt de doodsangst van Gerson, de wraakzucht van Johnny of de vertwijfeling van Hatsu niet meer, laat staan dat hun eenzaamheid nog tastbaar wordt. Maar ik verkies scherp te stellen op wat wél gelukt is, omdat Hulst heerlijk on-Nederlands is in zijn ambitie. In mijn parallelle toekomstwereld droom ik van meer romans als ‘Slaap zacht, Johnny Idaho’.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234