null Beeld

Avatar

De computergame ligt al een tijdje in de winkels, en nu is ook de hoofdschotel eindelijk gearriveerd: 'Avatar', de film die volgens regisseur James Cameron - twaalf jaar na 'Titanic' eindelijk weer boven water - de loop van de filmgeschiedenis zal wijzigen.

Zoals 'The Jazz Singer' ooit de era van de geluidsfilm inluidde, zo zou 'Avatar' voor de definitieve doorbraak van de 3D-cinema moeten zorgen. Of Camerons nieuwste nu écht zo revolutionair is? Laten we het zo stellen: vooraf zijn we vijf volle minuten bezig geweest met het proper wrijven van een smerig, zichtbaar vol vieze microben zittend brilletje, en achteraf wervelde er slechts één gedachte in ons hoofd: is het dát maar?

Belangrijkste vaststelling: 'Avatar' biedt zeker níét die buitengewone, grensverleggende, hyperzintuiglijke sensatie die de geruchten (of was het de marketingmachine?) ons voorspiegelden. Ja, voor je ogen ontvouwt zich een prachtig fluorescerende, met wonderlijke fauna en flora volgestouwde junglewereld ('Jurassic Park' is nooit ver weg), maar wie de verwachting koestert om ook echt in de actie te zitten en tussen de personages te staan, zal zwaar worden teleurgesteld.

Het veelbesproken, ultrageavanceerde en miljoenen dollars kostende stereoscopische Fusion Camera System, door Cameron zelf bedacht en ontwikkeld, levert alles bij mekaar nauwelijks betere effecten op dan een ouderwetse Viewmaster. Bovendien is Cameron er niet in geslaagd om een oplossing te vinden voor het beruchte probleem van de helderheid: 't is alsof je door een zonnebril naar het scherm zit te turen. Of was ons kijkglas nóg niet proper genoeg?

Tweede vaststelling: het scenario, de acteurs en de ietwat simplistische groene 'Wij zijn één met de planeet!'-filosofie die uit het struikgewas van de planeet Pandora opkringelt kunnen de meubelen niet redden. Camerons welbekende obsessie met aliens, hitech-wapentuig en militaire outfits is weliswaar intact gebleven, maar de tijd dat hij duizelingwekkende actie feilloos wist te combineren met prikkelende ideeën ('The Terminator', 'The Abyss', 'Aliens') lijkt voorbij.

De plot (eigenlijk een doorslagje van 'Dances with Wolves'), de karaktertekeningen en vooral de dialogen zijn van een hemeltergende, 'Transformers'-achtige infantiliteit. Alles bij mekaar ontbreekt het 'Avatar' vooral aan een ziel ('t is meer een computergame dan een film), maar laten we ook weer niet té streng wezen: de kids zullen die azuurblauwe Na'vi met hun lieve puntoortjes en hun traditionele handbogen waarschijnlijk best wel cool vinden. Wij daarentegen gaan nu meteen 3 Duveltjes drinken: om de kater weg te spoelen.

Bekijk de trailer op YouTube

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234