Average Rob: Onze Man bij de celebrity's

Populaire online hang-outs als Bored Panda, 9GAG en The LAD Bible, een Australische ochtendtalkshow en nu zelfs Hét Nieuwsblad: iedereen staat te springen om fotoshopper en Humo’s schermgezicht Average Rob aan de tand te voelen over zijn ontspringende wereldfaam. ‘De jokes zijn ten koste van mij, niet ten koste van de celebrity’s.’

'Alleen Gert Verhulst laat niet van zich horen'

HUMO Wij mogen Robert Van Impe zeggen, niet?

Robert Van Impe «Ja hoor. Humo heeft me wel een beetje gelanceerd in Vlaanderen. Mijn eerste fotoshopreeks over de Rode Duivels is heel veel bekeken. Daardoor had ik al snel mijn eerste 5.000 volgers op Instagram beet en dat heeft me gemotiveerd om verder te gaan, met die celebrityfoto’s waarin ik mezelf fotoshop. Het feit dat ik hier nu filmpjes kan maken en daar veel vrijheid in krijg, is ook heel leuk. Die mash-up van Kanye en ‘10.000 luchtballonnen’ van K3 een tijdje geleden, had ik gewoon ’s avonds laat in mijn bed gemaakt en doorgestuurd naar Humo. En toen was het plots het best bekeken filmpje!»

HUMO Dacht je op je 18de al: ‘Later word ik een internetfenomeen’?

Van Impe «Nee hoor, de eerste drie jaar na mijn midelbaar wist ik niet echt wat ik wou. Op mijn 18de was ik heel sportief en wou ik vooral graag blijven sporten. Daarom leek het me een goed idee om LO te gaan volgen aan de universiteit, maar dat bleek uiteindelijk toch een pak minder leuk dan ik had verwacht. Daarna ben ik event- en projectmanagement gaan doen, maar het was pas in mijn tweede jaar dat ik besefte dat marketing misschien wel iets voor mij was.»

HUMO Waarmee we nog niet bij de creatieve kant zijn.

Van Impe «Ik was niet echt een voorbeeldstudent. Tijdens de lessen was ik vaak bezig met tekenen of met fotoshop. Hele simpele dingen, puur voor mezelf. Ik gebruikte de inspiratie van het moment, dus vaak waren het medeleerlingen die ik wat bewerkte. Het was gewoon iets dat me interesseerde, ik heb het vooral geleerd door er veel mee bezig te zijn. In het begin waren de resultaten héél lelijk en nu zijn ze, euh... minder lelijk (lacht).»

HUMO En nu heb je meer dan honderdduizend volgers op Instagram. Gekocht?

Van Impe (lacht) «Nee jong, volgers kopen is voor losers! Twee weken geleden zat ik nog ‘maar’ aan 33.000 volgers en nu zit ik aan een dikke 100k. Ik had ooit wat foto’s naar de drukbezochte website Bored Panda gestuurd maar daar kwam niet echt reactie op. Ik besefte dat ik om viraal te gaan – excuses voor dat lelijke woord – verder moest denken. Ik had een rode draad doorheen mijn foto’s nodig, anders leek het veel te hard op schaamteloze zelfpromotie. Ik selecteerde enkele foto’s waarin telkens iets misliep, gaf het de titel ‘Guy Has the Worst Time Hanging Around Celebrities’ en stuurde het nog een keertje door. Met succes. Intussen maakte ik een tweede reeks, die werd opgepikt door The LAD Bible en toen heb ik mijn Instagram-notifications moeten afzetten. In de dagen die volgden kreeg ik er telkens 10.000 volgers per dag bij!»

HUMO Valt daar poen mee te scheppen?

Van Impe «Een echt businessplan zit er voorlopig niet achter, hoewel er zeker mogelijkheden zijn. Nu moet ik vooral veel bereik zien te creëren en er niet te snel geld willen uithalen, want dan doe je ’t omwille van de foute redenen. Maar als later blijkt dat merken oprecht geïnteresseerd zijn om op grote schaal samen te werken, ga ik daar uiteraard over nadenken.

»Nu, als Vans mij morgen een paar schoenen cadeau wil doen, ga ik dat natuurlijk niet weigeren, ik draag die al heel mijn leven. Skechers moet niet afkomen: veel te lelijk (lacht).»

HUMO Je bent wel meteen voor een internationaal publiek gegaan, getuige de Engelse taglines boven je foto’s. Dat wijst toch op een zekere ambitie?

Van Impe «In België heb je 11 miljoen mensen, en in de wereld dik 7 miljard. Zou het dan geen zonde zijn om al je moeite in die 11 miljoen te steken terwijl je ’t meteen voor veel meer volk kan doen? En eenmaal je de ambitie hebt om mensen te doen lachen op internationaal niveau, kun je niet anders dan voor het Engels kiezen. Ik ben ook begonnen met fotoshops van de Rode Duivels toen ze tegen Engeland speelden. Tel daarbij dat ik vaak in het Engels redeneer – ik heb er nog even gestudeerd – en je ziet dat het een heel logische keuze was om meteen in die taal aan de slag te gaan.»

HUMO Wanneer dacht je voor ’t eerst: ‘Deze fotoshop is de beste ooit!’?

Van Impe «Haha, ik denk dat eigenlijk bij elke fotoshop die ik maak. Twee dagen later besef ik dan meestal hoe slecht hij wel is. Nee, in ’t begin gebruikte ik verkeerde technieken, omdat het me ook weinig kon schelen. Toen iemand me de ‘Koning van Fotoshop’ had genoemd, kreeg ik meteen kritiek op mijn skills, en terecht. Ik snap dat mensen die daar dag in dag uit mee bezig zijn, dan gepikeerd reageren. Ik heb die naam nooit aan mezelf gegeven, hè, laat dat duidelijk zijn. En het gaat uiteindelijk ook over meer dan de fotoshop. Je moet het zien als een kort verhaaltje. Vaak is het erg herkenbaar, zoals op legoblokjes stappen of zonder wc-papier vallen.»

HUMO Zijn er ook mensen die je niet durft te fotoshoppen? Kim Jong-Un bijvoorbeeld, uit angst om een kruisraket op je kanis te krijgen?

Van Impe «Nee, niet echt. Ook omdat ik nooit iemand persoonlijk aanval met die foto’s. De jokes moeten koste van mij zijn, niet ten koste van de celebs. Ik krijg vaak berichten van mensen die me zeggen dat ze een kutdag hadden en dat ik die dag toch een beetje beter heb gemaakt. Daarvoor doe ik het. Ik haal mijn voldoening uit de appreciatie van mijn volgers.»

HUMO Hebben de sterren zelf al iets laten weten?

Van Impe «Nee, dat niet. Beetje teleurgesteld wel dat K3 indertijd niks heeft laten weten, ik heb hun ‘10.000 luchtballonnen’ mee op de kaart gezet, hè. Dus, Gert Verhulst, laat van je horen! (lacht)»


Bekijk hier één van zijn eerste fotospecials en hier zijn fotoshopspecial over de Rode Duivels tijdens het EK.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234