null Beeld

Babel

In 'Babel' voeren regisseur Alejandro Iñárritu en scenarist Guillermo Arriaga het kunstje op waar ze in 'Amores Perros' en '21 Grams' al mee uitpakten: een ingewikkelde puzzel van drie verschillende en niet- chronologisch vertelde plotlijnen die ingenieus met elkaar verweven zijn en door één en dezelfde gebeurtenis in gang worden gezet.

Marc Van Springel

Om het voor zichzelf toch een béétje uitdagend te houden, gaan de heren dit keer nog een stapje verder en speelt de actie zich af op drie continenten en in vier talen. De trigger in 'Babel' is een schot dat in Marokko door twee Berberjongens wordt afgevuurd. De kogel treft de vrouw van een Amerikaans paar (Cate Blanchett en Brad Pitt) dat in de Noord-Afrikaanse woestijn een recente tragedie hoopt te verwerken. Het incident verwekt al snel een internationale mediastorm en heeft ook gevolgen in San Diego, waar de Mexicaanse nanny van het koppel (Adriana Barraza) het huwelijk van haar broer dreigt te missen en door haar heethoofdige neef (Gael García Bernal) in een gevaarlijk avontuur wordt gestort. We maken ook nog kennis met een zakenman in Japan en zijn opstandige, doofstomme tienerdochter. Hoe de gebeurtenissen precies met elkaar verbonden zijn, moeten we zélf maar bij elkaar zien te puzzelen. Nu mogen ze van ons ingewikkeld doen zoveel ze willen, maar het moet natuurlijk wél ergens toe leiden. Jazeker, 'Babel' steekt alweer knap in elkaar, op het acteerwerk valt weinig aan te merken en 'Brokeback'-cameraman Rodrigo Pietro schildert een paar onvergetelijke beelden op je netvlies, maar na een uurtje begint toch wel duidelijk te worden dat het geheel - zoals bij dit soort kaleidoscopische films toch de bedoeling is - niet méér is dan de som van de delen en begonnen wij ons alvast lichtelijk te ergeren aan de nodeloos gekunstelde vorm (en toen ging het snel), de van George Clooney afgekeken en op artistiek sérieux duidende baard van Brad Pitt (die tegenwoordig alleen nog in dit soort gewichtige films mag meedoen of hij mag thuis niet meer binnen), het gejammer van Blanchett, de lange tijd onduidelijke functie van de episodes in San Diego en Tokio en - toen kwam het einde gelukkig in zicht - de wieldoppen op Bernals auto en het lettertype van de ondertitels. Voor de ambitie van Iñárritu en Arriaga kan je alleen maar bewondering opbrengen, maar ze hadden hun boodschap - iets over het algemene gevoel van onbehagen dat na 9/11 in de geesten is blijven hangen en de talloze barrières die een harmonieuze wereld in de weg staan - toch wel op een minder pretentieuze manier kunnen verpakken. Of het duo ooit nog zal samenwerken, is overigens twijfelachtig. Kort na het voltooien van 'Babel' kregen de heren ironisch genoeg klinkende ruzie.

Extra's **1/2: Een liefst anderhalf uur lang videodagboek van de regisseur.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234