Back to front: Darlene Love

Darlene Love was in de jaren 60 één van de uitverkoren zangeressen van Phil Spector, als actrice aanwezig in 'Lethal Weapon' en alle drie de sequels en binnenkort zelf het onderwerp van een film – 'My Name Is Love', een biopic met Toni Braxton als Darlene. Klaar!

'Was Phil Spector geniaal? Absoluut. Gek? Gaan die twee niet altijd samen?'

‘Introducing Darlene Love’ is met zo’n cv misschien een wat vreemde plaattitel, maar dit is wel haar eerste popplaat in 27 jaar. In goede banen geleid door Steve Van Zandt van de E Street Band, en volgeschreven door onder anderen de volgende Songschrijvers – de hoofdletter is geen tikfout: Bruce Springsteen, Elvis Costello, Barry Mann en Cynthia Weil, Desmond Child, Joan Jett en Jimmy Webb. Aan de telefoon vanuit haar hometown New York: miss Darlene Love.

HUMO Mevrouw Love, men zegt dat elke plaat begint met een telefoontje. Wie heeft wie gebeld, en wanneer?

Darlene Love «Mijn God, wanneer? 35 jaar geleden ongeveer, eind jaren 70, begin jaren 80. Waren er toen al telefoons? (lacht) Ik speelde een concert in de Roxy in Los Angeles, een soort comebackshow. Omdat ik vreesde dat er niemand zou zijn, droeg ik mijn manager op om al zijn vrienden uit te nodigen. Twee van die vrienden bleken Bruce Springsteen en Steve Van Zandt te zijn. Na de show raakten we aan de praat. Steve zei: ‘Je moet naar New York verhuizen, dan bezorg ik je werk.’ En ook: ‘Ik wil een plaat met je opnemen, en ik wil ze producen.’ Het waren geen vrijblijvende voorstellen: Steve hééft me werk bezorgd in New York, een maand later al, en we hébben een plaat opgenomen... 35 jaar later (lacht). We zijn al die jaren goeie vrienden gebleven, maar er kwam altijd wel iets tussen: geen geld, geen middelen, geen tijd. ‘Darlene, ik moet nu even twee weken op tournee met Bruce, maar daarna…’ Die twee weken werden bijna altijd twee jaar. You know Bruce.»

HUMO En dan ging Steve eind jaren 90 ook nog eens acteren.

Darlene «Ik weet nog dat hij me belde om te zeggen dat hij in ‘The Sopranos’ ging meespelen: ‘Ik ga in jouw voetsporen treden, Darlene.’ (Lacht)»

HUMO Heeft hij in de jaren 90 niet al eens een song voor u geschreven en geproducet?

Love «Klopt, in 1992: ‘All Alone on Christmas’, voor de film ‘Home Alone 2’. Ze wilden dat ik ‘Christmas (Baby Please Come Home)’ opnieuw deed, van die Phil Spector-kerstplaat uit 1963, maar ik zei: ‘Niet wéér een song van Phil. Bel naar Steve Van Zandt, die zal wel iets gelijkaardigs schrijven.’ And he did.»

HUMO Steve heeft voor deze plaat de songwriters gekozen, klopt?

Love «Correct. Toen hij de namen begon op te noemen, verklaarde ik ’m gek – no way dat die gingen meedoen – maar ze hebben allemaal toegezegd. En zo snel dat ze gewerkt hebben! Van Elvis Costello had hij toen hij de telefoon neerlegde naar verluidt al vier songs (lacht). Zijn ‘Forbidden Nights’ vond ik zo mooi dat we er meteen de single van gemaakt hebben.»

HUMO In de clip laat Costello zien dat hij een aardig balletje kan trappen.

Love «Je zou ervan versteld staan waarin artiesten zich zoal bekwamen om on the road de tijd te verdrijven (lacht).»

HUMO Kunt u voetballen?

Love «Nee, darling, ik doe aan kickboksen. Niet op tournee, maar als ik thuis ben. Dan sta ik om halfvier ’s ochtends op, en om vijf uur sta ik te kickboksen.»

HUMO (korte pauze) Mijn God.

Love (lacht hard) «Ik heb jarenlang braaf mijn fitnessoefeningen gedaan om in conditie te blijven, maar toen mijn dochter ging kickboksen, ben ik gevolgd. Een geweldige manier om je dag te beginnen. Tegen acht uur, als de meeste mensen uit hun bed kruipen, zit ik al boordevol energie. Dat gezegd zijnde, ben ik tegen acht uur ’s avond ook klaar om weer onder de wol te kruipen.»

HUMO Even terug naar Steve Van Zandt. Jullie zijn allebei fantastische achtergrondzangers. Is dat één van de redenen waarom jullie het zo goed met elkaar kunnen vinden?

Love «Steve en ik hebben zo veel met elkaar gemeen. Hij is absoluut dol op Phil Spectors muziek – het beste wat ooit in de rock-’n-roll gemaakt is, zegt hij. En hij kan me niet alleen zeggen wat ik moet doen, hij kan het ook exact voorzingen: waar ik moet verbuigen, hoe mijn frasering moet zitten, alles. Hij weet perfect wat hij van me wil.»

HUMO Kunt u kort uitleggen waarom lead- en backingzang compleet verschillende disciplines zijn?

Love «Als backingzanger moet je goed kunnen zingen, terwijl dat voor een leadzanger niet altijd noodzakelijk is (lacht). You know what I mean? Je moet de techniek onder de knie hebben, kunnen versmelten met iemand anders zijn stem. Een leadzanger moet bij voorkeur iets afwijkends hebben, maar bij backings ben je daar helemaal niets mee. Bob Dylan: geweldige zanger, maar een grote backingzanger is aan hem niet verloren gegaan. ’t Verbaast me niks dat er op zijn platen zo weinig backings staan: probeer daar maar eens mee te blenden (lacht). But I love Bob Dylan, sure do.»

'In de studio was Phil de ster, dat was meteen duidelijk' Over Phil Spector

HUMO U liet zijn naam al een paar keer vallen, nu is het mijn beurt. Als men het over Phil Spector heeft, vallen bijna per definitie de woorden gek en geniaal. Terecht?

Love «Werken met Phil was erg… ongewoon. Ik was al een jaar of vier als achtergrondzangeres aan de slag toen ik hem voor het eerst ontmoette. Ik had al met producers in de studio gezeten, wist hoe ze werkten, hoe ze praatten, hoe ze eruit zagen, wat voor kleren ze droegen. Jeans, namelijk. Werkkleren, comfortabele, makkelijk zittende spullen. Phil kwam binnen in een pak, en ik wist: ‘We got something different here.’ En als ik zeg een pak, dan bedoel ik een pák: hemd, das, gilet, jasje, smalle broek, zonnebril, spanish heels. Phil was de ster, dat was meteen duidelijk. En in de studio werd hij pas helemaal een ster. De arrangementen had hij op voorhand altijd al uitgewerkt met Jack Nitzsche, maar in de studio ontmantelde hij de songs helemaal, en begon hij ze weer op te bouwen. Phil was de eerste die de studio als instrument gebruikte.

»Was hij geniaal? Absolutely. Gek? Gaan die twee niet altijd samen? Als je een genie ben, betekent dat vaak dat je met weinig andere dingen bezig bent dan met datgene waar je een genie in bent. Phil was een genie in de studio, daarbuiten was hij een ramp. Ik kon goed met ’m overweg, omdat ik een goed oor had voor wat hij wilde.»

HUMO U koestert geen wrok tegenover hem? Financieel heeft hij u een paar keer een stevige spanish heel gezet.

Love «We hebben het over dingen die vijftig jaar geleden zijn gebeurd, ik heb genoeg tijd gehad om te ontwrokken (lacht). En laten we eerlijk zijn: ik heb mijn carrière te danken aan Phil Spector. De vraag is zelfs of ik al die beroemde vrienden en bewonderaars – Steve, Bruce, Bette Midler, Elton John, Stevie Wonder… – had gekend als ik de liedjes van Phil niet had gezongen.»

HUMO Een andere grote ster, zij het van iets minder flamboyante strekking, die voor uw nieuwe plaat een song geleverd heeft: Jimmy Webb.

Love «De grote Jimmy Webb: hij was blij dat iemand ’m nog eens belde voor een song, kun je dat geloven? ‘Wat wil je dat ik voor haar schrijf?’ vroeg hij, waarop Steve: ‘Een nieuw ‘MacArthur Park’.’ (Lacht) In plaats daarvan heeft hij ‘Who Under Heaven’ geschreven, een ongelooflijk prachtig lied, als je het mij vraagt.»

HUMO Laatste vraagje. In Amerika is uw naam bijna synoniem voor Kerstmis, hoe is dat zo gekomen?

Love «De kerstkoningin noemen ze mij hier. Allemaal begonnen met die plaat van Phil – weer hij – waar ik het net over had: ‘A Christmas Gift for You from Phil Spector’. Weeral hij. De eerste rock-’n-rollkerstplaat ooit. David Letterman was er grote fan van, en van mijn ‘Christmas (Baby Please Come Home)’ in het bijzonder. Toen hij met zijn ‘Late Night’-shows begon, vroeg hij me om het op Kerstmis te komen zingen, en dat ben ik 29 jaar lang blijven doen. In New York voer ik ook elk jaar mijn eigen kerstshow op.»

HUMO Blijft er wel nog een beetje tijd over om zelf te vieren?

Love «O ja, we’re big on Christmas. Op kerstavond komt de hele familie samen bij mijn dochter in Los Angeles. Allemaal rond de boom, gezellig kletsen, eten, drinken, tot een stuk in de nacht.»

HUMO En dan om halfvier weer op om te gaan kickboksen?

Love «Hahaha, nee hoor, op kerstdag blijven we de hele dag in onze pyjama’s – kerstmuziek op de radio – en gaan we gewoon verder waar we de avond tevoren gestopt waren. Neenee, op kerstdag wordt er niet gekickbokst. Don’t worry (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234