null Beeld

Bastille - Wild World

Bastille: u kunt uw eigen trendgevoeligheid afmeten aan hoe u hun naam uitspreekt – ‘Bastieje’ dan wel ‘Bestiel’. Hoe modieus Bastille zelf is, kunnen we dan weer afleiden uit het aantal keren dat we hen al tegen het lijf liepen sinds hun debuut uit 2013. Om ons geheugen op te frissen hebben we hun naam nog eens ingevoerd op humo.be: vijf concertrecensies waren het resultaat. En dan hebben we nog een paar beurten overgeslagen.

Tom Raes

Debuut ‘Bad Blood’ bestond – die heerlijke luxe van het achteruitkijken! – uit een vuistje singles en veel vulsel. Maar de singles bleven, en braken potten. Wie ze op een rijtje zette, merkte een formule: het opgeboende keelgeluid van Dan Smith, meezingbare klinkers als refrein, een bedje van donderdrums. Geen schande, elke bek zingt zoals-ie vogelt. Erger werd het als je doorhad dat die formule telkens dezelfde song opleverde, en dat de concerten van Bastille ook al volgens een vast stramien verliepen.

‘Wild World’ dan. Single ‘Good Grief’ kent u van de radio, en van hoe u hem niet meer uit uw kop geklopt krijgt. Maar voor de rest is hij onschadelijk, en dat bedoelen we als compliment. ‘The Currents’ doet qua titel en synth aan Tame Impala denken, maar het mierzoete refrein is vintage Bastille. Twee nummers ver en nog steeds geen man overboord. Maar dan verruilt Smith speelsheid voor pathos, en is hij ons kwijt. ‘An Act of Kindness’, ‘Glory’, ‘Power’, ‘Fake It’: sentiment op maat van de adolescent. En ja, de formule is lichtjes gewijzigd – meer synths, iets minder trommelgedonder – maar het blijft ook deze keer een formule, en ze wordt op een totaal van veertien tracks zo’n dertien keer aangewend.

Ook op ‘Wild World’ schurkt Bastille graag aan tegen alles wat geloofwaardig is, in de hoop dat er iets van blijft hangen. In plaats van ‘Twin Peaks’-verwijzingen zijn er nu samples uit oude films en radio-uitzendingen, en een track die Truman Capotes ‘In Cold Blood’ namedropt. Het is dat gehinkel tussen volstrekt onschadelijk klinken en tóch opzichtig edgy willen zijn dat ons nog het meeste verveelt aan ‘Wild World’, meer nog dan het gebrek aan songs met een gezicht. Op ballen hopen we al lang niet meer.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234