Bat For Lashes - The Haunted Man
Al sinds ons twaalfde hebben wij altijd een Marilyn Monroe-foto binnen handbereik ― als poster of bladwijzer. Een nummer met de titel ‘Marilyn’ maken, is dus om problemen vrágen.
Wat Natasha Khan of Bat For Lashesin haar ‘Marilyn’ op ‘The Haunted Man’ doet, is echter pure David Sylvian (goeie Sylvian, die van ‘Brilliant Trees’): experimentele eighties synthpop met gelijke delen arten emo.Een straffe oefening in het understatement ook, want op haar vorige bleek Khan niet vies van enig bombast.
‘The Haunted Man’ is over de hele lijn leniger en slanker, maar om van de plaat met de grote namen (o.a. Beck en Rob Ellis werkten eraan mee) en de naaktfoto (Khan poseerde voor de lens van Ryan McGinley) nu een meesterwerk te maken, zoals onze geliefkoosde Engelse zusterbladen dat doen: nee. Daarvoor zijn ‘The Haunted Man’ en ‘Horses of the Sun’ te veel Kate Bush light, en ‘Oh Yeah’ te premature Björk.
We kunnen ons ook niet van de indruk ontdoen dat de platenfirma Khan verplichtte om single ‘Laura’ met Justin Parker, coauteur van Lana’s ‘Video Games’, te schrijven. Waarom moet Natasha Del Rey worden als ze met ‘Winter Fields’ en ‘Rest Your Head’ van de pakkendste synthpopsongs sinds Eurythmics in de vingers heeft?
Nog zo’n vierentwintigkaraatspopsong is ‘All Your Gold’: een Kraut-achtige dansbeat met dramatische strijkers en een oersimpel refrein: méér moet dat soms niet zijn.