null Beeld

Battle on the bayou: de onmetelijke olievlek

Sinds de ontploffing van het booreiland Deepwater Horizon op 22 april zijn al tientallen miljoenen liters ruwe olie weggedreven in de Golf van Mexico. Vorige week probeerde BP een stop van modder en cement op het lek te duwen, maar het is nog onzeker of daarmee alle gaten gedicht blijven. En ook: niemand weet hoelang deze spill nog zal nawerken en uitdeinen. De eerste getroffenen zijn de vissers en kustbewoners van de regio onder New Orleans.

Jan Hertoghs

Drie locals geven een stand van zaken:

HUMO Vanaf 21 mei kwam er een algemeen verbod op de visvangst in een gebied van 124.000 km2. Voor de vissers is dat een ramp: mei is de belangrijkste maand van het jaar.

Wynell Martin (vrijwilligster in een visserijmuseum) «Ja, want dan hebben ze de beste vangsten, dan maken ze eigenlijk hun jaar goed. Maar nu kunnen ze alleen uitvaren om drijvende olieschermen in zee te leggen. Aan de wal arriveren zeven dagen per week trucks met schermen, en die worden dan overgeladen op de vissersboten.»

Stuart Guey (gemeenteraadslid in Plaquemines Parish) «Sommige van die schermen houden de olie gewoon vast, andere kunnen de olie opslorpen, en als ze verzadigd zijn, dan worden ze opgehaald en wordt de olie eruit gefilterd. Maar de meeste schermen zijn maar een goeie twintig centimeter hoog. Dus als er golven met olie overheen slaan, of als dunne oliesluiers eronderdoor 'zweven', dan kunnen ze dat niet tegenhouden.»

Martin «BP betaalt de vissers om die schermen te leggen, maar er zit een dikke adder onder het gras. Want als je als visser helpt om die vlek in te dijken, dan worden die werkuren afgetrokken van de schadeclaim die je nog moet indienen bij BP. Dat is toch perfide?! Je wordt in feite gestraft als je je inzet voor het milieu en voor je broodwinning.

»De vissers hebben gelukkig wel de brede steun van iedereen die aan de kust woont. In Grand Isle zijn er dag en nacht boten die met schermen vertrekken. En er is daar een groep vrijwilligers die vanaf drie uur 's morgens aan de slag gaat om ontbijt en warme maaltijden klaar te maken voor die mannen. Het eten zelf wordt betaald door het gemeentebestuur en de lokale horeca.»


HUMO Er is sprake van om met baggerschepen zand op te pompen en kunstmatige dammen aan te leggen.

Guey «Daar was al heel vroeg sprake van. Het plan komt van Van Oord, een gespecialiseerd Nederlands bedrijf. De bedoeling is om rond de olievlek 120 km dammen aan te leggen met smalle kanalen erin, waarlangs je de olie kan opvangen en wegwerken.

»Maar BP denkt nog na over de kosten, en de regering denkt nog na of ze daarvoor een vergunning kan afleveren. En intussen raakt de zandbodem die de baggerboten moeten opspuiten doordrenkt met olie. Nog een paar weken en dan is dat zand vervuild en is die oplossing hopeloos achterhaald.»

May Schmill (verpleegkundige en lid van een duikersclub) «Op zich zijn die dammen een goed idee, maar wie zal de factuur betalen als blijkt dat ze er ook moeten aanleggen voor de kust van Mississippi, Alabama, Texas, mogelijk Florida? Dan spreken we over honderden kilometers!»

Guey «Van dammen weet je tenminste hoe ze werken. BP wil altijd maar stoppen op dat lek duwen - nu weer eentje van modder en beton - maar dat is een techniek die ze alleen nog maar in ondiep water hebben toegepast, en nog nooit op anderhalve km diepte. Dat blijft dus gokken.» HUMO Het lek is zestig km ver in zee. Ruik je die groter wordende olievlek al?

Martin «Nog niet, maar ik merk dat de lucht zwaarder is geworden. Een week geleden zei mijn zoon dat er olie op zijn tuinvijver lag. Het komt met de regen naar beneden, het wordt uit de lucht gewassen. Wat dus betekent dat wij die oliepartikels inademen en dat ze zich in onze luchtwegen kunnen vastzetten. Vandaar dat ik buiten al enkele weken een mondmasker draag.»

U leest het volledige artikel op dinsdag 1 juni in Humo 3639/22.

Exxon Valdez

In januari 1989 loopt in de baai 'Prince William Sound' in Alaska de Amerikaanse tanker Exxon Valdez op een rif. Ruim 36.000 ton ruwe olie stroomt weg en veroorzaakt de tot dan toe grootste milieuramp in de Amerikaanse geschiedenis.

Voor de Franse kust slaat de Maltese olietanker Erika lek op een rots. Zo'n 30.000 ton ruwe olie stroomt weg; de Franse stranden raken over een lengte van 200 kilometer vervuild.

De Ixtoc I was een oliebron in de Golf van Campeche. Door een blowout veroorzaakte het platform Seco 135 in 1979 en 1980 de op één na grootste olievlek uit de geschiedenis. Volgende reportage vergelijkt die ramp met de ramp in de golf van Mexico.

In maart 1978 liep de Liberiaanse tanker Amoco Cadiz vast voor de kust van Bretagne en brak in tweeën. De complete lading van 228.000 ton kwam in zee terecht. Zo'n 360 kilometer Bretoense kust raakte vervuild.

In februari 1993 loopt de Liberiaanse olietanker Sea Empress vast op een rots aan de kust van Wales en slaat lek. 85.000 ton olie loopt in zee en raakt door een zware storm in het hele gebied verspreid.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234