null Beeld Brunopress
Beeld Brunopress

Royalty

BBC bedroog Lady Diana met vervalste documenten

Een journalist van de BBC heeft Lady Diana met vervalste bankafschriften en leugens overgehaald om in 1995 een vernietigend interview te geven. Dat komt naar voren uit een nieuw onderzoek.

Geen Brits medium durft de vraag hardop te stellen, maar na de publicatie van een onderzoek over een wereldberoemd interview van de BBC met Lady Diana in 1995 ligt die op ieders lippen: had de Princess of Wales zonder het gesprek met journalist Martin Bashir van het programma ‘Panorama’ nog geleefd? De uitzending, waarin ze de vloer aanveegde met het koninklijk huis, vormde het startpunt van een uiterst turbulente periode.

De publicatie van het onderzoek van Lord Dyson geeft geen antwoord op die macabere kwestie, maar brengt de BBC in grote verlegenheid. Om in het gevlei bij Lady Diana te komen, zocht Bashir contact met haar broer Earl Spencer. Met gefabriceerde bankafschriften wekte hij de indruk dat lakeien werden betaald door de geheime dienst om informatie over zijn zus te verzamelen.

Earl Spencer gaf aan zonder de valse documenten Bashir nooit toegang te hebben verleend tot Lady Diana. De reporter hield haar vervolgens voor dat ze werd gevolgd en dat mensen uit haar naaste omgeving in het complot zaten. Dankzij deze psychologische druk verleende de moeder van prins William en prins Harry haar medewerking. Het leidde tot een gesprek waarmee ze zich onmogelijk maakte binnen het paleis.

Drie personen

De toenmalige vrouw van prins Charles gaf toe een buitenechtelijke affaire te hebben gehad. Over de relatie van Charles met zijn minnares Camilla Parker Bowles, met wie hij nu getrouwd is, zei ze dat ‘ons huwelijk uit drie personen bestaat’. Ook gaf ze aan te twijfelen aan het vermogen van Charles om koning te worden. Diana beschuldigde zijn staf ervan een smeercampagne te voeren om haar zwart te maken in de Britse pers.

Het interview, bekeken door een miljoenenpubliek, leidde tot een verwijdering van het koninklijk huis. Queen Elizabeth droeg het paar op een scheiding aan te vragen. Gelijktijdig nam de media-aandacht exponentieel toe. Diana, die worstelde met problemen met haar geestelijke gezondheid, werd een prooi van paparazzi. Haar noodlottige auto-ongeluk in een tunnel in Parijs in 1997 was indirect het gevolg van een achtervolging van fotografen.

Rapport

De BBC onderzocht de werkwijze van Bashir in 1996, maar schoot volgens het rapport van Lord Dyson ernstig tekort. De onethische werkwijze van de journalist werd in de doofpot gestopt, iets wat toenmalig directeur-generaal Lord Birt betwist. ‘We weten nu dat de BBC een verslaggever zonder principes bij ‘Panorama’ onderdak bood,’ zei Birt over klaarblijkelijk valse getuigenissen van Bashir aan de publieke omroep.

‘Iemand met een gedetailleerde en ingenieuze maar totaal in elkaar geflanste versie van zijn contacten met Earl Spencer en prinses Diana,’ vervolgde hij. ‘Ik bied mijn nederige excuses aan Earl Spencer aan en allen die hierdoor zijn getroffen.’ Onder hen bevindt zich prins Harry, die een bijna obsessieve afkeer van Britse media heeft ontwikkeld en hen verantwoordelijk stelt voor de dood van zijn moeder.

Martin Bashir. Beeld AFP
Martin Bashir.Beeld AFP

Vraagtekens

Earl Spencer, een schoolvriend van premier Boris Johnson, zette vrijwel direct vraagtekens achter de rol van Bashir, die eerder in de week ontslag nam bij de BBC. Hoe kon deze vrijwel onbekende journalist de scoop van het decennium binnenhalen? Met ‘leugens en bedrog’ meldt het rapport van Lord Dyson. De BBC ging diep door het stof over de ‘schandvlek’ van 25 jaar geleden.

Bashir bood eveneens zijn excuses aan, maar gaf aan dat Lady Diana haar medewerking ook zonder de vervalste documenten had verleend. De bevindingen in het rapport wijzen op het tegendeel. Als Earl Spencer, de poortwachter van zijn zus, hem niet had geïntroduceerd, had het interview waarschijnlijk nooit plaatsgevonden. Zonder de uitzending had het leven van de Queen of Hearts mogelijk langer geduurd.

Althans, dat is de conclusie van haar broer. ‘Twee jaar later, toen ze overleed, had ze geen enkele bescherming,’ zei hij. Daarmee doelde Earl Spencer op het verliezen van beveiligers van het paleis na haar scheiding van Charles.

William en Harry reageren op bedrog BBC: ‘Het droeg bij aan de angst en paranoia van Diana’

De prinsen William en Harry hebben vernietigend uitgehaald naar de BBC. ‘Het heeft de relatie van mijn ouders veel slechter gemaakt en daarna vele mensen pijn gedaan,’ zegt William. ‘De cultuur van uitbuiting en onethische praktijken kostte haar uiteindelijk het leven,’ zegt zijn broer Harry.

De zonen van de in 1997 overleden Diana laten van zich horen in twee verschillende verklaringen. De 38-jarige William zegt in een door Kensington Palace gedeelde videoboodschap dat het bedrog van de BBC bij heeft gedragen aan de gevoelens van angst en paranoia bij zijn moeder en dat het het huwelijk van zijn ouders verder verslechterde. ‘Het stemt me onbeschrijfelijk verdrietig om te weten dat de mislukkingen van de BBC aanzienlijk hebben bijgedragen aan haar angst, paranoia en isolement die ik me herinner van die laatste jaren bij haar.’

De oudste zoon van Diana en Charles beweert verder dat ‘de bedrieglijke manier waarop het interview werd verkregen, een substantiële invloed had op wat mijn moeder tijdens het gesprek zei’. De hertog van Cambridge stelt dat zijn moeder had kunnen hebben geweten dat ze was voorgelogen als de BBC de eerste zorgen die in 1995 – twee jaar voor Diana’s dood – over de voorbereidingen van het betreffende interview werden geuit, naar behoren had onderzocht. Hij is van mening dat zijn overleden moeder niet alleen slachtoffer is geworden van ‘een malafide verslaggever’, maar ook van ‘falende’ BBC-bazen ‘die de andere kant op keken in plaats van lastige vragen te stellen’.

Zijn jongere broer Harry (36) noemde de kwestie van het bedrog groter dan alleen de BBC. Uiteindelijk was het ‘een cultuur van uitbuiting en onethische praktijken die haar (Diana, red.) het leven kostte’. Harry liet verschillende media weten het onderzoek te zien als een ‘eerste stap naar gerechtigheid en de waarheid’. Maar de prins waarschuwde ook dat slechte mediapraktijken nog steeds aan de orde van de dag zijn. ‘Wat me grote zorgen baart, is dat praktijken als deze – en nog veel ergere – tegenwoordig nog steeds wijdverspreid zijn. Toen, en nu, is het groter dan één medium, één omroep of één publicatie.’

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234