null Beeld

Beastie Boys - Hot Sauce Committee, Pt. 2

Voor de uiteindelijke lancering van 'Hot Sauce Committee, Pt. 2'
- opgenomen en voor release klaargelegd in 2009, maar door de keelkanker van Adam Yauch
twee jaar op het schap blijven liggen - draaiden de Beastie Boys
een dertig minuten durende persiflage op hun 'Fight for Your Right'-debuutclip, waarvoor zowat heel Hollywood werd opgetrommeld.

In die clip zit een 'Back to the Future'-grap die veel steek houdt. De oude Beastie Boys worden vanuit de toekomst teruggeflitst naar het midden van de jaren tachtig, waar ze de jonge Beastie Boys ontmoeten, en de oude Ad-Rock
het woord richt tot de jonge Ad-Rock: 'You gotta understand, we're from the future. What's about to happen here is gonna affect humanity for a long time'. Negenentwintig jaar intussen, en still counting.

Niemand die de Beastie Boys ernstig nam toen ze een paar jaar voor de rest van het peloton metal in hun rap mixten. Slechts een enkeling die kon volgen toen ze soundtracks in reepjes rapten, hun eerste liefde punk opnieuw binnendeden, of - zoals op 'The Mix-Up' uit 2007, een soort 'Shaft' op nederwiedewiedewiet - gewoon zwegen en de muziek het hoge woord lieten voeren.

Hun laatste waarop werd gerapt, het naar Beastie-normen misschien net iets te ernstige post 9/11-eerbetoon aan NYC 'To the 5 Boroughs'
, dateert alweer van 2004. Steekt u met ons dan een paar vreugdevuren aan (of op) als we u vertellen dat de vorm waarin we de Boys op 'Hot Sauce Committee' aantreffen doet denken aan die waarin ze op klassiekers als 'Check Your Head' en 'Ill Communication' verkeerden?

Misschien wel voor het eerst in hun carrière serveren Yauch, Mike D
en Ad-Rock volstrekt niets nieuws, maar laten ze de opwinding van hun wonderjaren schaamteloos heropflakkeren. En laat net dat het meest verrassende zijn wat ze hadden kunnen doen.

Kijk, zie, nog maar song nummer drie, en twee keer al hebben wij oncontroleerbaar midkamers staan dansen. 'What's going on in my head?' vraagt een bij Daft Punk
geleende robotstem zich af. Uitstekende vraag, en loop maar heen met dat antwoord!

Iets verderop, met Nas
aan de mic in 'Too Many Rappers'
, lijkt naast de basdrum de hele kamer meer gewicht en swing te krijgen. Gek ook hoe die paar maten aan 'Also Sprach Zarathustra' van Strauss
schatplichtige paukenslagen – bestaat er in de pop en aanverwanten een meer uitgemolken bombasttrucje? – in Beastie-handen toch weer geenszins hun effect missen als intro bij 'Don't Play No Game That I Can't Win'
, veel meer dan zomaar een hap-slik-kassa!-weg-samenwerking met Santigold
.

'Lee Majors Come Again'
is grotendeels een remake van 'Time For Livin'', en 'Multilateral Nuclear Disarmement'
de song waarvoor we daarstraks preventief de joint hadden klaargelegd. Zullen we afronden vooraleer we ons de veiligheidsdiensten op de hals halen?

Yauch, Mike D en Ad-Rock zijn op 'Hot Sauce Committee, Pt. 2' na bijna dertig jaar trouwe dienst nog steeds helemaal zichzelf en daarom nog steeds volstrekt uniek. Midveertigers aan de top!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234