Ze wilden een operatie om gelukkiger te worden met hun lijf. Maar na een mislukte operatie wachtte er nóg een tegenslag: ze werden onder druk gezet hun slechte recensie in te trekken. Mijn huisarts zei: ‘Maar meissie, wat heb je nou toch gedaan!’  Beeld AP
Ze wilden een operatie om gelukkiger te worden met hun lijf. Maar na een mislukte operatie wachtte er nóg een tegenslag: ze werden onder druk gezet hun slechte recensie in te trekken. Mijn huisarts zei: ‘Maar meissie, wat heb je nou toch gedaan!’Beeld AP

blunderscosmetische chirurgie

Bedreigingen en intimidaties na kritiek op mislukte ingrepen: ‘Stop of ik zorg dat je stopt’

Vrouwen die mislukte cosmetische operaties hebben ondergaan, worden hard onder druk gezet om daar geen negatieve recensies over op sociale media te zetten. Een patiënt werd bedreigd, een ander moest van tevoren een zwijgcontract tekenen, anderen kregen een rechtszaak aan hun broek. Het kan fatale gevolgen hebben.

Dat blijkt uit gesprekken die de Nederlandse krant AD heeft gevoerd met zes Nederlandse vrouwen die cosmetische operaties ondergingen of wilden ondergaan. Enkele van hen ondervonden ernstige complicaties na onder meer buikwandcorrecties en borst- of bilvergrotingen. De vrouwen lieten de operaties uitvoeren in Nederland en (vooral) Turkije, een populair land voor medisch toerisme.

De vrouwen stellen dat ze in (besloten) Facebook- en WhatsApp-groepen schreven over hun negatieve ervaringen. In die groepen zitten honderden tot duizenden andere vrouwen die een cosmetische operatie overwegen of achter de rug hebben. Daarna werden ze onder druk gezet door de klinieken of Nederlandse bemiddelingsbureaus om die slechte recensies te verwijderen.

Contract

Een vrouw zegt een scheldende bemiddelaar aan de telefoon te hebben gekregen. ‘Die zei: je stopt hiermee, anders zorg ik dat je ermee stopt.’ Een andere Nederlandse vrouw, die in Turkije op het laatste moment afzag van haar operatie, moet woensdag voor de rechtbank verschijnen omdat het bemiddelingsbureau haar smaad en laster verwijt.

Vorige maand diende een vergelijkbare zaak. Een derde vrouw moest bij een Nederlandse kliniek voor haar borstoperatie een document ondertekenen dat ze niet zonder toestemming over de kliniek zou schrijven op sociale media.

Ook stellen de vrouwen dat klinieken op sociale media na een negatieve recensie direct andere patiënten oproepen positieve kritieken te geven. ‘Toen ik voor mijn operatie research deed, vond ik bijna alleen goede recensies en nergens slechte. Nu weet ik waarom’, zegt een van de vrouwen.

Research

De Nederlandse Patiëntenfederatie, een koepelorganisatie van 200 patiëntenorganisaties, waarschuwt voor dergelijke praktijken. ‘Als een kliniek je van tevoren al vraagt om niets over hen te schrijven zonder toestemming, dan kun je beter naar een andere kliniek gaan kijken’, stelt een woordvoerder. Hij adviseert patiënten die naar het buitenland gaan om goed hun research te doen. ‘We kunnen dergelijke trips niet verbieden, maar besef dat je misschien niet alle recensies ziet.’

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Riskant

Doodnerveus is Linda, afgelopen maart in een spreekkamer van een Turks ziekenhuis. Ze is vanuit Nederland naar Turkije gevlogen om een buikwandcorrectie te laten uitvoeren. Maar nu de cosmetisch chirurg haar voor het eerst in het echt ziet, twijfelt hij: ‘Hij zei dat de operatie complicaties kon hebben, dat het riskant voor me kon zijn, omdat ik net niet genoeg was afgevallen. En mijn lichaam had het zwaar omdat ik was gestopt met roken.’

Linda zegt dat ze een kwartier krijgt om te beslissen.

Ze twijfelt. Ze vindt zichzelf veel te dik.

LINDA «Ik had jaren voor deze operatie gespaard, het hele pakket kostte me meer dan 5000 euro. Ik wilde een ander mens worden, weer écht kunnen gaan leven.»

Maar ze heeft ook net een verhaal in deze krant gelezen over vier andere, Nederlandse vrouwen die allemaal vlak daarvoor ernstige complicaties opliepen na een cosmetische operatie in Turkije. Een van die vrouwen overleed.

LINDA «Dat was bij een andere arts, maar het lot van dat meisje spookte heel de tijd door mijn hoofd.»

De Nederlandse bemiddelaar, via wiens bureau ze in Turkije is beland, belt haar.

LINDA «Zij pushte me om dan maar een andere operatie te doen, een maagverkleining, want de operatiekamer was al gereserveerd Het was geen fijn gesprek.»

Linda zegt de operatie toch af en vliegt terug naar Nederland. Eenmaal thuis plaatst ze in een besloten facebookgroep een verhaal over haar ervaringen in Turkije. De groep is bedoeld voor Nederlanders en Belgen die een cosmetische operatie willen of hebben ondergaan en telt ruim 37.000 leden. Daarin oordeelt ze hard over het Nederlandse bemiddelingsbedrijf, dat ‘wilde haar dwingen tot iets wat ze niet wilde’. Ook schrijft ze dat het bedrijf over lijken gaat.

De bemiddelaar is furieus.

LINDA «Ze schreven in de reacties dat ze me niet gepusht hebben en dat het mijn eigen keus was om weg te gaan uit Turkije.»

De bemiddelaar daagt haar nu voor de rechtbank wegens smaad en laster. Als ze bepaalde delen van haar recensie niet verwijdert (of verwijderd houdt), moet ze tot 5000 euro betalen. ‘Deze mevrouw schrijft aantoonbare onwaarheden op. We zetten mensen niet onder druk. We wilden dit graag anders oplossen, maar dat wil mevrouw niet’, laat de advocaat van het bedrijf weten. Vorige maand won de bemiddelaar nog een soortgelijke zaak.

Onder druk gezet

De zaak van Linda staat dan ook niet op zich. Als in maart het verhaal gepubliceerd over de vier Nederlandse vrouwen die ernstige complicaties hebben opgelopen gepubliceerd werd, melden zich (los van elkaar) nog zes vrouwen met dezelfde ervaringen. Zij kampen allemaal met ernstige gevolgen van cosmetische operaties in Turkije en Nederland, maar ze vertellen ook hoe ze onder druk zijn gezet om hun negatieve ervaringen niet online te delen.

Zo vertelt een vrouw uit de Randstad dat een bemiddelaar haar opbelde toen ze haar verhaal had gedaan op Facebook. ‘Ze bleef maar schreeuwen: wie denk je wel dat je bent! Ik weet waar je woont, ik kom naar je toe! Je stopt hiermee, anders zorg ik dat je stopt.’ Dat gesprek heeft ze niet opgenomen. De vrouw had op Facebook verteld hoe ze na haar operatie (een maagverkleining) in Turkije wakker werd met buitensporig veel pijn en daarna niet goed geholpen werd met medicatie. Ook schreef ze dat het dossier wat in het Turkse ziekenhuis beschikbaar was ‘verzonnen was’. ‘Op mijn naam na was het exact hetzelfde dossier als dat van twee andere patiënten. Bij echte complicaties hadden ze mijn medische achtergrond dus niet gekend.’ In de Facebookgroep wordt al snel gereageerd door een vrouw die stelt in dezelfde periode dezelfde operatie te hebben gehad, zij schrijft dat ‘het een succesverhaal was’. Dat Facebookprofiel heeft maar één volger en lijkt verder nooit iets te posten. Als de Nederlandse vrouw suggereert dat het om een fakeprofiel gaat, wordt ze geblokkeerd.

null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Hetzelfde gebeurt, vertellen meerdere vrouwen, in speciale WhatsAppgroepjes die zijn aangemaakt voor ex- en aanstaande klanten van bepaalde bemiddelingsbureaus. De groepen hebben namen als Lovely Patients en er zitten soms bijna tweehonderd mensen in. ‘Als ergens een negatieve recensie verschijnt, dan worden daarin oproepen gedaan: ‘show the doctor some love’. En dan gaan al die vrouwen opnieuw positieve recensies plaatsen.’

Medische gegevens

Een vrouw uit Amsterdam vertelt hoe persoonlijke, medische gegevens worden gedeeld in die appgroepen. Zij ging naar Turkije voor een borstprothese, een liposuctie en een bilvergroting. Ze werd na de operatie meerdere keren onwel en belandde in Nederland weer in het ziekenhuis. ‘Toen ik dat in de appgroep deelde, zei de bemiddelaar dat ik loog en ze deelde medische gegevens over mijn operatie. Zonder dat aan mij gevraagd te hebben.’

Het werpt een licht op de schimmige wereld van de bemiddelingsbureaus. Die kleine, Nederlandse bedrijfjes staan vaak geregistreerd als reisbureau, maar doen veel meer. Zij leggen de contacten met de Turkse dokters, regelen de reis en doen intakegesprekken. Ze sturen ook de foto’s van de lichamen van de klanten door aan de arts en sturen het oordeel van de dokter weer terug. ‘Ze geven zelf ook medische adviezen, terwijl ze daar helemaal niet voor zijn opgeleid’, zegt een vrouw.

Hoeveel dergelijke bureaus bestaan, is niet duidelijk. Achter verschillende bedrijven zitten soms ook dezelfde mensen, blijkt uit gegevens van de Kamer voor Koophandel. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd kon eerder geen antwoord geven op de vraag of dergelijke bureaus onder haar toezicht vallen.

Ook is niet bekend hoeveel Nederlanders jaarlijks naar Turkije gaan voor cosmetische operaties. Maar alle vrouwen vertellen dat zij (veel) meer Nederlanders tegenkwamen. De reizen zijn populair omdat de behandelingen er (veel) goedkoper zijn dan in Nederland en Turkse artsen meerdere behandelingen tijdens een operatie mogen uitvoeren.

De Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie waarschuwde in maart voor medisch toerisme, de vereniging stelde in drie maanden tijd zo’n vijftig patiënten te hebben gezien die kampten ‘met complicaties na een behandeling in het buitenland’.

De intimidatiepraktijken blijven niet beperkt tot Turkije. Een Brabantse vrouw vertelt dat ze eerder dit jaar voor haar operatie bij een Nederlandse cosmetische kliniek een contract moest tekenen waarin onder meer stond dat ze zonder toestemming niet de naam van de arts en de kliniek mag vermelden op sociale media. Toen de vrouw dat wel deed, uit woede over haar niet goed verlopen borstoperatie, kreeg ze direct een brief van de kliniek waarin ze verantwoordelijk wordt gesteld voor alle kosten en schade die de post zouden opleveren. De vrouw en de kliniek zijn nog in gesprek.

‘Gevaarlijk’

De vrouwen stellen dat deze praktijken gevaarlijk zijn. Het zorgt ervoor dat patiënten de risico’s van cosmetische operaties, zeker die in het buitenland, niet goed kunnen inschatten. Op de Instagrampagina’s van de artsen is de wereld prachtig: op voor & na-fotocollages veranderen dikke buiken en hangende borsten in mooie nieuwe lichamen. Je kunt er vaak geen reactie onder achterlaten. ‘Alle horrorervaringen worden verdoezeld. Ik heb van tevoren research gedaan, maar zag alleen maar goede recensies. Nu weet ik waarom’, zegt een vrouw.

Daarnaast lijken de bemiddelaars, die geld verdienen aan de operatiereizen, niet altijd even eerlijk. In het eerdere verhaal in deze krant over vier vrouwen met complicaties, stelde de Nederlandse bemiddelaarster die bij die operaties betrokken was ‘dat eerdere operaties van deze arts altijd goed gingen’. Na dat verhaal melden zich twee vrouwen bij deze krant die al eerder door dezelfde dokter zijn geopereerd en daarna ook met zware complicaties kampten. Volgens hen wist de bemiddelaar daarvan.

Een van die vrouwen kreeg veel grotere en andere borstimplantaten ingebracht dan ze wilde. Omdat de hechtingen slordig waren gezet, scheurden haar borsten daarop open. ‘Toen ik bij de huisarts in Nederland kwam, zei hij: ‘Maar meissie, wat heb je nu toch gedaan’.’ Ze loopt nu bij een plastisch chirurg in een Nederlands ziekenhuis. ‘Ik ben er lang kapot van geweest, voelde me geen vrouw meer.’

null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Juridische mogelijkheden

De waarschuwingen en sommaties die de artsen en bemiddelaars op boze klanten afsturen, staan in schril contrast tot de juridische mogelijkheden die de vrouwen zelf hebben als ze actie willen ondernemen na complicaties. Meerdere vrouwen stellen heel graag een procedure tegen de betrokken arts te beginnen, maar daar het geld niet voor te hebben of niet te weten hoe het moet.

De Nederlandse Kimberley die in 2017 in Turkije een buikwandcorrectie en een borstlift liet uitvoeren, heeft, samen met zo’n dertien Britse vrouwen, al jaren een zaak lopen tegen de arts die hen opereerde. Zij stellen dat er grote fouten zijn gemaakt door de chirurg.

KIMBERLEY «We zijn nu vier jaar verder en ik heb nog steeds geen gevoel in mijn buik en borsten. Er zitten bobbels in mijn borsten en mijn navel ziet er ook niet uit. De zaak sleept zich voort.»

Ook de Amsterdamse vrouw is een procedure gestart. Zij werd in 2019 geopereerd, kreeg veel complicaties en wil nu (onder meer) weten welk merk borstprotheses de Turkse dokter bij haar heeft ingebracht. De arts weigert dat vooralsnog te vertellen. ‘Om een procedure in Turkije te beginnen, moet je een Turkse advocaat hebben. Je moet ook meerdere keren samen met een tolk naar het Turkse consulaat in Nederland om documenten te ondertekenen. Het heeft me nu al 3000 euro gekost en als we doorzetten komen daar nog duizenden euro’s bij. Maar ik wil gewoon weten wat er in mijn borsten zit.’

De vrouwen in dit verhaal wilden alleen (gedeeltelijk) anoniem hun verhaal doen. Hun namen zijn wel bekend bij de redactie. Ook hebben ze inzicht gegeven in documenten die hun beweringen onderbouwen.

Linda moet review over cosmetische operatie aanpassen

Het bemiddelingsbureau spande een kort geding aan vanwege smaad en laster, de zaak diende gisteren in de rechtbank in Den Haag.

In het geval van Linda eiste Unique Zone dat ze zo’n tien zinnen uit haar facebookpost zou verwijderen, op straffe van een dwangsom van 5000 euro. ‘Er staan onwaarheden in en dat is schadelijk voor mijn cliënt’, stelde advocaat Van Bekkum namens Unique Zone. ‘Linda wilde het bedrijf niet beschadigen, ze wilde wel andere mensen waarschuwen: laat je goed voorlichten voordat je naar Turkije gaat!’ stelde de verdediging van de Haagse.

Over één ding waren de partijen het wel eens: het BMI van Linda was eigenlijk nog te hoog toen ze naar Turkije vloog. Ze ging toch. Mede omdat een medewerker van de bemiddelaar appte: ‘Kom maar deze kant op, het komt wel goed’. Ook ontkende het bemiddelingsbureau niet dat haar, direct nadat de dokter een buikwandcorrectie afraadde, werd aangeboden dan maar een andere operatie te doen: een maagverkleining. Over die optie was nooit eerder gesproken. Linda voelde zich onder druk gezet en schreef er later over dat ze ‘werd gedwongen’ en dat haar een andere operatie werd ‘aangesmeerd’.

De rechter stelde dat het bemiddelingsbureau ‘best een risico neemt’. ‘U zit in Nederland, de dokter in Turkije en die ziet de patiënte daar pas?’ Dat is toch anders dan de foto’s die vooruit worden gestuurd. ‘Ik heb al meer dan driehonderd klanten gehad en dit is de eerste keer dat het zo verloopt’ , reageerde de bemiddelaar.

‘Het is een lastige zaak’, vond de kortgedingrechter. Hij oordeelde dat de vrouw wel mag schrijven dat haar ‘een andere operatie werd aangesmeerd’. ‘Want u werd er door overvallen.’ Maar Linda moet weghalen dat ze ‘werd gedwongen’. De uitlating dat het bedrijf ‘over lijken gaat’ had ze zelf al weggehaald. ‘En die mag u ook niet meer terugzetten.’ Als ze dat wel doet, moet ze de bemiddelaar 250 euro per overtreding betalen.

(AD)


Heb je ervaring met een cosmetische ingreep die niet goed ging, waarna je onder druk werd gezet of weet jij meer over een misstand? Laat het ons weten:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234