Belgen over Bowie

Ohm staat deze week volledig in het teken van David Bowie, in alle mogelijke gedaanten en outfits: op elf maart verschijnt 'The Next Day', zijn eerste nieuwe plaat in tien jaar, en dat vieren we in stijl. Deze Belgen vieren mee.


Bent Van Looy: 'Mijn Bowie, de alien'

Bent Van Looy «Eerlijk gezegd: van mij mocht hij wegblijven. Zijn oeuvre is zo indrukwekkend, daar hoeft niets meer aan toegevoegd te worden. Aan de andere kant: bij het horen van 'Where Are We Now' werd ik wel nostalgisch. Knap hoe hij zijn breekbaarheid en leeftijd in de strijd gooit. Laten we hopen dat het vervolg even goed is.

»Ik heb Bowie het liefst avontuurlijk, als hij risico's neemt. Hij toont dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Als geen ander geeft hij beeldende kunst bijvoorbeeld een plaats in zijn werk, zoiets is revolutionair. Door zijn muziek ontdekte ik ook hoe goeie songs in elkaar zitten.

»Ik heb Bowie één keer live gezien, als een gezellige oom op de festivalweide. Jakkes, weg met dat beeld! Dan zie ik hem liever als een alien die iedereen in een soort van extase brengt.»


Jasper Steverlinck: 'Mijn Bowie, het eiland'

Jasper Steverlinck «Zowel de muziek als de tekst van 'Where Are We Now' is fenomenaal. De videoclip past bij de donkere en bizarre sfeer van het nummer. Het is leuk dat Bowie er zelf allesbehalve flatterend in voorkomt: altijd goed om jezelf af te vragen waar je eigenlijk mee bezig bent.

»Bowie is een eiland tussen alle andere muzikanten. Zijn muziek is tijdloos. Hij vindt zichzelf keer op keer opnieuw uit en volgt zijn eigen weg, wars van alle trends. Een echte muzikant kan zijn muziek nooit loslaten, maar Bowie heeft de luxe om te wachten tot hij iets te vertellen heeft. Voor het geld moet hij het alleszins niet doen (lacht).»


Lees ook: Bowie: Cherchez les femmes
Belgen over Bowie: Johannes Verschaeve en Dries Van Noten

Johannes Verschaeve (The Van Jets):'Mijn Bowie, het bodemloze vat'

Johannes Verschaeve «Ik heb Bowie pas ontdekt op mijn achttiende. Sindsdien is het geleidelijk aan gegroeid, en nu ben ik een superfan - tot grote irritatie van velen (lacht).

»Het opvallendst aan zijn nieuwe single is zijn ouder wordende stem, wat het nummer erg breekbaar maakt. Bowie heeft in zijn carrière altijd weer nieuwe dingen gedaan, wilde altijd verrassen en choqueren. Nu lijkt hij zijn rimpels te aanvaarden.

»Zijn oeuvre is een bodemloos vat vol inspiratie. Ik ben wel bang dat mijn beeld van zijn muziek gaat vertroebelen als er deze keer minder geniale dingen insluipen. Ik blijf hem nog altijd graag zien als een buitenaards wezen.»


Dries Van Noten: 'Mijn Bowie, het stijlicoon'

Dries Van Noten «Hoe hij de grenzen tussen het mannelijke en het vrouwelijke, tussen kunst en kitsch opzoekt, spreekt me erg aan. Hij durft te mixen. Het is fascinerend hoe hij zichzelf keer op keer opnieuw uitvindt, zowel in zijn muziek als in zijn look. De manier waarop hij werkt, lijkt enorm op die van een ontwerper: zijn muziek en persoonlijkheid evolueren. Soms transformeert hij volledig en toch blijf je Bowie erin herkennen. Hij is nu eenmaal een stijlicoon.

»Op 'Station To Station' (1976) introduceerde hij een nieuw en controversieel personage, The Thin White Duke. De elegantie die hij toen uitstraalde, hebben we vertaald naar de mannencollectie van 2011.

»Voor mij spreken we niet van een comeback, maar van een voortzetting van zijn carrière. Hij heeft een hele tijd niks nieuws gemaakt, en toch bleef hij aanwezig.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234