'Belgium's Got Talent': begrotingsevenwichtskunstenaars

De waarlijk getalenteerden binden de strijd aan tegen kanker of bekokstoven de revolutie die ons zal bevrijden van het juk der kapitalisme, racisme en seksisme, maar wie wil daar nu naar kijken? Vorig jaar kwam een paaldanser als winnaar uit de bus van ‘Belgium’s Got Talent’.

'Ik heb maar één keer gesnotterd'

Dan Karaty «Niemand die dat had zien aankomen, maar dat is net wat er zo great is aan deze show: iedereen, met welk talent ook, krijgt enkele minuten de kans om dat te etaleren. Soms levert dat aangename verrassingen op – mensen die voorheen enkel op familiefeestjes een microfoon ter hand namen, en van wie je denkt: ‘Wauw, ze hadden dit al veel eerder moeten proberen!’ – maar soms ook minder aangename (lacht).»

HUMO Het woord ‘talent’ wordt nogal ruim opgevat in de ‘Got Talent’-reeks: in de Amerikaanse versie toonde een man vorig jaar trots dat hij 120 rauwe eieren naar binnen kon spelen.

Karaty (lacht luid) «Tja, als dat toevallig is wat je het beste kan... Die variatie houdt het programma fris: aan de ene kant heb je 8-jarigen die je, zonder ooit zangles gevolgd te hebben, omverblazen met een geweldig operastuk. Daarnaast heb je dans en variété, gymnasten of, welja, crazy acts.

 »Nu, in de jury wordt er onderling vaak gefluisterd: ‘Gosh, waarom heeft niemand die tegengehouden?!’ Want je staat daar wel voor 1.500 man te blinken, natuurlijk. Binnen de tien seconden weet je meestal al wat voor vlees je in de kuip hebt. Zodra ik denk: ‘Hier hoef ik niet noodzakelijk méér van te zien,’ druk ik gewoon op m’n rode buzzer. Dat is één van de dingen die deze show zo plezierig maakt: we kunnen zelf een einde maken aan teleurstellingen. En gezien er vaak onenigheid heerst tussen de juryleden, mogen we tijdens de auditierondes elk één keer gebruik maken van de gouden buzzer: daarmee wordt een act meteen naar de liveshows gekatapulteerd. Niet simpel om te beslissen wanneer je die zult gebruiken, hoor: zal er de volgende auditieronde iets tussenzitten waar je nog meer van ondersteboven bent, of niet?»

HUMO Levensvragen! De audities zijn ondertussen al achter de rug: werden je verwachtingen ingelost?

Karaty «Ik hoop altijd iets te zien dat ik, met mijn jarenlange ervaring in de dans- en entertainment-

industrie, zelf nooit zou kunnen bedenken. En dat is voorgevallen, jawel: op een keer werd er een meters-hoge kartonnen doos op het podium gezet, met de boodschap ‘Open here’. Waarna Koen Wauters (die samen met Laura Tesoro de presentatie op zich neemt, red.) die openscheurde, en er een danser uitsprong die er meer uitzag als een alien dan als een mens. Later kwam de rest van de dansformatie Baba Yega erbij, en werd het een mix van comedy, horror en dans: geweldig.»

HUMO Nu Karen Damen niet langer jurylid is: heb jij je tranen de vrije loop gelaten?

Karaty «Ik zit naast An Lemmens, die vaak geprobeerd heeft me tranen te ontlokken. Maar ik moet zeggen: in al die jaren dat ik dit werk al doe – ik jureer ook in de Amerikaanse en Nederlandse ‘Got Talent’ – heb ik hoogstens twee keer tranen in de ogen gekregen. Eén keer daarvan tijdens deze audities! Het verhaal achter de act was zo mooi en krachtig, dat we daar alle vier zaten te snotteren. Ik steek het op het vaderschap: sinds ik kinderen heb, gebeurt het weleens dat ik naast m’n vrouw naar een flauwe film zit te kijken, en plots begin te huilen. Dan kijkt ze me vreemd aan: ‘What are yóú crying about?’ (lacht)»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234