Belpop: dEUS XL en Jacques Brel

Niks waarover we zo weinig weten als de geschiedenis van de Belgische pop – over de wilde jaren van prins Filipis meer geschreven dan over de beginjaren van De Kreuners of Rock Werchter.

Al een geluk dat de archeologen van 'Belpop' zich af en toe met een aan Maurice De Wilde ontleende grondigheid over de materie buigen, en de gaten in onze kennis proberen te dichten aan de hand van ooggetuigen. Die het vaak ook niet meer helemaal precies weten, maar dat maakt net deel uit van de charme. In een aflevering van 'Belpop' komen we dus niet alleen te weten dat dEUS in 1994 genomineerd werd voor een MTV Award, maar ook dat Klaas Janzoons naast The Edge aan de toog stond op de avond van de uitreiking en er Björk probeerde te versieren.

Jaargang vijf opent met Jacques Brel – dat je de allergrootste zolang kunt opsparen, wil iets zeggen.

Griet Boulat (producer) «Tot dusver hebben we alleen levende artiesten belicht. Het grote voordeel is dat je met die mensen kunt spreken en meteen een rode draad hebt voor je uitzending. Portretten van overleden grootheden zijn van een andere orde, dus die wilden we samenbrengen in een aparte reeks.»

HUMO De broers Dewaele leven bij ons weten nog, hoor.

Boulat «Ja, uiteindelijk zijn we toch voor een mix van levende en overleden muzikanten gegaan, omdat Stephen en David Dewaele eindelijk hadden toegezegd. Ze waren al langer fan van het programma, maar ze vonden het ten tijde van de eerdere seizoenen nog te vroeg om terug te blikken. Na lang twijfelen wilden ze toch. Omdat ze zoals altijd met duizend-en-een dingen bezig waren, zijn we meteen beginnen te draaien. En aangezien vijf doden en één springlevend duo maar een vreemde combinatie is, hebben we Johan Verminnen en Toots Thielemans aan drie namen – Jacques Brel, Ann Christy en Louis Neefs– van het oorspronkelijke lijstje toegevoegd.»

HUMO In de vijfendertig jaar die al versteken zijn sinds de dood van Brel, zijn er misschien wel evenveel biografieën over de man uitgekomen – de ene al definitiever dan de andere. Valt daar eigenlijk nog iets aan toe te voegen?

Sandra Genijn (maakster) «Het bijzondere van onze documentaire is dat er eindelijk over Brel wordt vertéld. Lijkt evident, maar dat is het niet. Brels entourage heeft het contact met pers en media altijd gemeden. Een gevolg van de manier waarop de zanger op het einde van zijn leven door paparazzi werd belaagd. Zelfs de begrafenisondernemer werd een forse som beloofd voor een foto van het lijk van Brel. Hij zei gelukkig neen.»

HUMO Waarom heeft zijn omgeving nu een uitzondering gemaakt?

Genijn «Brel zou vandaag 83 zijn geweest. Zijn begeleiders zijn allemaal van dezelfde leeftijd en willen zo onderhand hun deel van het verhaal vertellen, denk ik. Zowel manager Charley Marouani als pianist Gérard Jouannest, die Brel de sleutel gaf tot 'Ne me quitte pas', hebben hun jaren met de man recent te boek gesteld. Toch heb ik vlak voor het interview nog een uur op Jouannest moeten inpraten. Het meest fascinerende is de verstómming die blijft nazinderen: Brel was een natuurfenomeen. Hij heeft iedereen die zijn pad kruiste voor een stuk veranderd – ook Charles Aznavour en Juliette Gréco, die zélf toch ook al behoorlijk charismatisch zijn.»

HUMO Aangezien we nog drie doden tegoed hebben, volgt er dus nog meer 'Belpop'.

Boulat «Het programma is een trage groeier gebleken: de ambities en omvang werden gaandeweg bijgesteld. We zijnondertussen al bezig met jaargang zes en zeven – het is de ambitie van Canvas om van 'Belpop' een blijvend huismerk te maken. Een 'De Pré Historie' van de nationale popmuziek, zeg maar.»

HUMO Het programma heeft ondertussen zélf geschiedenis geschreven. 'Belpop' is helemaal ingeburgerd als benaming voor 'Belgische pop'.

Boulat «We hebben het ook maar geleend hoor: radiomaker Gust De Costerheeft het woord in de jaren 80 bedacht. Het is de afkorting van 'Belgische Popkalender', de concertgids die hij wekelijks voorlas in het programma 'Vrijaf' op Radio 2. Het woord raakte later in onbruik, maar toen de nationale popmuziek een jaar of tien geleden begon te boomen, hebben we de vondst van De Coster weer opgevist.»

HUMO Waarvoor dank, Gust!

BELPOP: DEUS XL

Canvas, zondag 28 oktober, 21.40 u.

BELPOP: JACQUES BREL

Canvas, maandag 29 oktober, 20.40 u.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234