null Beeld

Belpop: Jazz Bilzen

Bilzen: veel weten wij er u uit het blote hoofd niet over te melden, buiten dat het in Limburg ligt, dat Kim Clijsters er geboren is en dat, van 1965 tot 1981, Jazz Bilzen er plaatsvond, in weerwil van die naam het eerste pop- en rockfestival van Europa. Drijvende kracht achter Jazz Bilzen, althans vanaf ’67 (The Summer of Love!), was het u welbekende weekblad Humo en diens piepjonge pop- en rockredacteur Guy Mortier.

Guy Mortier «De belangrijkste reden waarom Humo in ’67 is gaan samenwerken met de organisatoren van Jazz Bilzen, tot dan toe een echt jazzfestival, lag voor de hand: al jaren schreven wij als enigen in Vlaanderen over pop- en rockmuziek, en in Bilzen konden we onze lezers eindelijk de kans bieden om de muzikanten aan het werk te zien die wij de hemel in prezen. Want vergeet niet: tot dan toe hadden die mensen altijd in een grote bocht om België heen gefietst.

»In ’67 hebben we meteen al Procol Harum naar Bilzen gehaald, toen wereldberoemd vanwege ‘A Whiter Shade of Pale’, en in ‘68 stelde de toenmalige popredactie van Humo praktisch de hele affiche samen. Die editie zou meteen legendarisch worden dankzij de jamsessie die losbarstte toen blueszanger Alexis Korner en Cuby and the Blizzards op het podium onverwacht het gezelschap kregen van Steve Marriott en zijn Small Faces plus de geweldige Chris Farlowe. Kippenvel per strekkende meter, ook al omdat het voor die tijd zo uniek was, grote popartiesten die spontaan met elkaar begonnen te jammen.»

HUMO Jazz Bilzen staat te boek als een testlabo voor alle andere festivals: organisatoren in spe konden er ook uit leren hoe het níét moest.

Mortier «Kinderziektes zát, maar al doende hebben we wel een ongelooflijke stoet van popreuzen live mogen meemaken. Je had er vaak wel geduld voor nodig, want het concept ‘stage manager’ kenden ze niet, en dus was het helemaal niet ongewoon dat de topact pas om drie uur ‘s nachts begon. De recordhouder was MC5 uit Detroit, die pas om vijf uur ’s ochtends begonnen te spelen, terwijl achter hen de zon opging. Sommige jaren werden ook overschaduwd door de brutaliteit van de 'security'. Vaak waren dat bodybuilders uit gemeenten in de buurt, die er op los dronken en niet aarzelden wie hen niet aanstond op zijn muil te slaan - Marc Didden kan erover meespreken.

»Nog veel erger was de war on drugs tijdens de editie van 1970, toen rijkswachters in uniform en in burger de wei overspoelden op zoek naar drugs - die ze overigens nauwelijks vonden. Ik zie nóg de beelden voor me van rijkswachters die met hun matrakken achter festivalgangers aanjoegen die door het prikkeldraad rond de weide probeerden binnen – of buiten- te geraken. En er was de apocalyptische editie van ’71: top of the bill Elton John en nog een paar andere grote namen daagden niet op, tot grote woede van het publiek.

»Tot overmaat van ramp had het de dagen vóór het festival oude wijven geregend. Vrachtwagens en bussen reden zich vast in de modder, en de tractoren die ze moesten komen bevrijden reden zich óók vast. Na die editie hield Humo het voor bekeken: we hebben de organisatie alle succes toegewenst, maar structureel hield de samenwerking op.

»Toen Herman Schueremans ons in ’74 kwam vragen of we mee wilden doen met Torhout-Werchter, heb ik hem eerst een heel lijstje voorwaarden voorgelegd waaraan zijn festival moest voldoen: beschaafde security, strakke timing, democratische prijzen, koud bier en betaalbaar eten, en natuurlijk artiesten waar we helemaal achter konden staan.»

HUMO Heb je Schueremans er ook op gewezen dat het inzetten van een zedenmeester misschien niet zo’n goed idee was?

Mortier «Vanaf toen liep ik er rond, dus dat hoefde niet meer (lacht). Maar Jazz Bilzen heeft inderdaad ooit een officiële zedenmeester gehad, om erop toe te zien dat er op de wei geen vuile manieren gebeurden. Tja, het was daar allemaal nog zeer katholiek en conservatief, wat wil je. Maar afgezien van alle groeipijnen heb ik er wel veel mooie momenten gekend, hoor. Blij dat ik het heb meegemaakt.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234