null Beeld

Belpop: Kleinkunst

‘Weet je nog die nacht, Rozane, dat we samen op de stoep / Dat we lachten omdat huilen zo veel meer pijn doet dan geroep.’ Het is één van de langst echoënde regels uit de Belgische muziekgeschiedenis, maar geen hond onder de dertig die ’m kent.

vvp

Of misschien toch: twee weken geleden was er een ‘Belpop’-aflevering om Wim De Craene weer op zijn voetstuk te hijsen, vanavond komt er eerherstel voor het genre waarin hij zo nu en dan zijn ziel goot: de kleinkunst.

Kevin De Belder (redacteur) «Eerherstel? Goh, dat weet ik nog zo niet. Vind jij dat er wordt neergekeken op kleinkunst?»

HUMO Het is toch een terminaal onsexy genre…

De Belder (denkt na) «Heel veel mensen, waaronder Jan De Wilde, Della Bosiers en Kris De Bruyne, hebben in ieder geval een probleem met de term ‘kleinkunst’ op zich. Het woord minimaliseert het genre al meteen, vinden zij. Zij hebben het liever over het luisterlied of Nederlandstalig chanson. Maar ik heb zeker niet de indruk dat het genre tegenwoordig scheef bekeken wordt. Eigenlijk was een eerherstel dus niet meteen de bedoeling (lacht).»

HUMO Het is alleszins een ietwat ouderwets genre. Terwijl: in de jaren 60 was het fris, spannend en nieuw.

De Belder «Welja, we schetsen de hele geschiedenis van de kleinkunst en eigenlijk begint die al midden jaren vijftig, met Will Ferdy. Will Ferdy was de man die voor het eerst uit de Ancienne Belgique trad en een poging ondernam om een Nederlandstalig nummer te brengen met een betere tekst; alles daarvoor was schlager, zeg maar.

»De kleinkunstenaars die naast Will Ferdy bestonden, waren allemaal mannen met baarden en slobbertruien; ze baseerden zich nog op het Franse chanson – in tegenstelling tot de cabaretiers in Nederland. Maar dan was daar in de jaren 60 opeens Bob Dylan, en toen kwam er een tweede generatie aan, met Miek en Roel voorop. Zij werden echte supersterren.»

HUMO In de jaren 70 werd kleinkunst hier in Vlaanderen enorm populair.

De Belder «Ja, vooral Zjef Vanuytsel, hè: zijn plaat ‘De zotte morgen’ sloeg in als een bom. Daarnaast had je Jan De Wilde en consorten. Maar de jaren 70 was ook een scharnierpunt in de Belgische muziekgeschiedenis: naarmate het decennium vorderde, werd kleinkunst stelselmatig vervangen door stevigere muziek, met als speerpunten Johan Verminnen en Raymond van het Groenewoud. De Vlaamse polderrock schoot pijlsnel uit de startblokken…»

HUMO … en het luisterlied verdween?

De Belder «Ja, dat was ongeveer het einde van het genre. Na de jaren zeventig valt er niet zo veel meer te vertellen.»

HUMO Ironisch wel: het verdwijnen van de kleinkunst versterkt nog de weemoed die in de liedjes zit.

De Belder «Dat is absoluut zo. Al is kleinkunst wel wat verdwenen, maar niet vergeten: we denken er toch allemaal graag aan terug en leggen af en toe nog eens een plaatje van vroeger op?»

HUMO Ik ben een twintiger en ik denk dat niemand van mijn generatie dat doet…

De Belder «Da’s waar: het is een nostalgisch gegeven, en mensen die opgroeiden in de jaren 90 zullen geen nostalgie voelen naar die muziek… Als je de muziek niet van kindsbeen hebt meegekregen, zal je er ook niet naar teruggrijpen. Maar wie niks van kleinkunst kent, kan ik zeker aanraden om vanavond te kijken. Het genre is een muzikale schatkamer, volgestouwd met prachtige, tijdloze klassiekers die stuk voor stuk de moeite waard zijn.»

HUMO Voor alle non-believers: wat is het ene kleinkunstnummer dat je tóch moet beluisteren?

De Belder «Da’s heel persoonlijk en best een moeilijke vraag, want er zijn er ook zo veel. Ik denk dat ik sowieso ga voor Zjef Vanuytsel. Veel mensen zouden kiezen voor ‘De zotte morgen’ maar doe mij maar ‘High Society’, da’s mijn persoonlijke favoriet.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234