Belpop: New Beat

Move your ass and feel the beat: Belpop gaat vanavond over new beat, de enige muziek- en jeugdcultuur die België niet importeerde, maar volledig zelf verzon. Hoogdagen van deze Spartaanse synthesizermuziek, waarop het goed robots imiteren was: 1986-1988, met het gouden jaar 1987 ertussenin - in 1989 was new beat alweer dood en begraven. Danst u even mee?


Popcorn

In de jaren zeventig moest je op zondagmiddag in The Popcorn in Vrasene zijn. Het volk danste een variant van de bop, de garçons sjouwden met bakken Tuborg, de dj’s draaiden soul, Motown, ska, doo-wop en exotica. Belangrijker: de Popcorn-dj’s speelden hun plaatjes weleens vertraagd af, een truc die tien jaar later werd gekopieerd en geperfectioneerd in de new beat.


A Split-second

De legende wil dat het allemaal begon toen 'Flesh', een single van de Belgische Electronic Body Music-groep A Split-Second, door een dj op 33 in plaats van op 45 toeren werd afgespeeld. Op een nacht in oktober 1986 belandde Peter Bonne van A Split-Second na een etentje in de legendarische discotheek 55 aan de Gentse Kuiperskaai. Hij maakte een opmerking over het verkeerde tempo van zijn kraakverse single, maar de dj – de man was afkomstig uit Rijsel – zei alleen maar: ‘Mais c’est génial!’


Dikke Ronny

Illustere dj die in de Antwerpse discotheek Ancienne Belgique obscure platen – vaak vertraagd – draaide en z’n publiek in trance bracht met dramatisch opgebouwde dj-sets. Denk 'The Jezebel Spirit’ van Brian Eno & David Byrne en ‘Death Disco’ van PIL, gemixt met obscuriteiten uit filmsoundtracks. Eén van ‘zijn’ platen was ‘Elle et Moi’ van Max Berlin, gevonden op een zolder in Brussel.


Vrije Radio

Belangrijkste uitdagers waren Sven Van Hees en Paul Ward van het EBM-programma ‘Liaisons Dangereuses’ op de Antwerpse vrije radio SIS. Twee jaar deed het duo erover om de inhoud van Dikke Ronny’s platenbak te achterhalen. Hun show was toonaangevend, maar niet te ontvangen buiten Antwerpen. Dus reed men toen van overal tot in ’t Stad om het programma te beluisteren op de autoradio én op te nemen op cassette.


Gemaskerd Bal

Vele grootheden in de new beat, maar steevast onder een andere naam. Twee voorbeelden: Nux Nemo (van ‘Hiroshima’) was Jo Bogaert, die in '89 een wereldhit zou scoren met 'Pump up the Jam' van Technotronic. En Morton, Sherman & Belucci, het producersteam achter tientallen newbeatprojecten, stond voor Jo Casters, Herman Gillis (van de Sherman-filterbank) en Roland Beelen, die met de welbekende Maurice Engelen het Aarschotse newbeatlabel Antler/Subway runde.


Gemaskerd Bal 2

De zangeres van Erotic Dissidents gebruikte een dildo. Op het podium. Als micro, maar soms ook voor andere dingen: het gebeurde al eens dat de politie een optreden van Erotic Dissidents stil legde. Haar stem gebruikte ze dan weer niet: hun hit ‘Move Your Ass’ werd ingezongen door Nikkie Van Lierop aka Jade 4U. Je hoort haar stem onder andere ook op ‘Rock to the Beat’ van 101 en ‘I Sit On Acid’ van Lords Of Acid. Van Lierop was de onbetwiste Queen of New Beat.


Golf GTI

De meest populaire auto op de parking van danstempel Boccaccio in Destelbergen. Een echte new beater droeg rond zijn of haar nek bovendien een glimmend VW-teken, eigenhandig losgewrikt.


Uniform

Hoge kuiven, koersbroeken, Swatch-horloges, fluorescerende smiley’s en petten van BOY London. De sloganeske T-shirts van Katherine Hamnett en de lederen jassen van John Richmond. Maar er was ook Belgische mode: tegelijk met new beat staken de Zes Van Antwerpen hun neus aan het venster. Het duo Idriz Jossa en Bart Declercq bedrukte zwarte shirts met hun zogenaamde bommabadges, sepiakleurige ovalen fotootjes van oude dametjes zoals je ze op grafzerken vindt. Heel even een trend.


De doodsteek

De Confetti’s, 'Marina' van Rocco Granata, Frank Dingenen, Lange Jojo - zelfs de gloednieuwe vtm-nieuwsdienst nam een newbeatsingle op (‘Newsbeat’). RIP new beat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234