null Beeld

Belpop: The Pebbles

Hoefgetrappel, donderwolken, marihuanawalmen, en vooral een killer van een popsong, dat was 'Seven Horses In The Sky', in 1968 een hit voor The Pebbles. 'Belpop' wijdt haar tweede aflevering aan deze kleurrijke sixtiesgroep uit Hoboken rond de zangers-gitaristen Fred 'Bekky' Beekmans en Bob Baelemans, en schetst onderwijl een beeld van de muziekindustrie in de jaren zestig. Of preciezer, wat daarvoor moest doorgaan.

Katia Vlerick

Fred Bekky «Als je tegenwoordig aan een jonge gast vraagt 'Wat wil je doen met je leven?', en die antwoordt 'muzikant zijn', dan is dat een even normaal antwoord als 'brandweerman' of 'voetballer'. Maar toen wij begin jaren zestig zeiden dat we in een groepje wilden spelen, bekeken de mensen ons alsof we van een andere planeet kwamen.

»Muzikant worden, daar kon je toch je brood niet mee verdienen! Maar dat wil niet zeggen dat er in Vlaanderen geen muziek werd gespeeld hè, integendeel. Het krioelde van de groepjes,'s weekends stond er in elk zaaltje of café wel een orkestje covers te spelen. Ik herinner me ook nog een wedstrijd waar we met The Pebbles aan meegedaan hebben, en soort Rock Rally avant la lettre, en daar waren on-voor-stel-baar veel groepen voor ingeschreven.

»Ik heb daar toen een peperdure Fender-gitaar gewonnen. Dus: er werd hier heel veel muziek gespeeld, maar er was nog geen professionele omkadering, geen structuur.»


HUMO En toch liepen jullie al vrij vroeg de Amerikaanse producer Norman Petty tegen het lijf, coauteur van Buddy Holly zijn grootste hits, legendarische songs als 'Well... All Right' en 'Not Fade Away'. Hoe kwamen jullie bij zo iemand terecht?

Bekky «Norman Petty was op promotournee door Europa met een artiest van hem, Jimmy Gilmour, die toen een hitje had met 'The Sugar Shack'. Tijdens zijn doortocht door België had hij wat navraag gedaan over bandjes, en iemand had hem ons aangeraden. We hebben een paar singles opgenomen met Petty, en op zijn aanraden hebben we ook onze naam veranderd. Eerst heetten we nog The Fredstones, hij heeft er The Pebbles van gemaakt.»


HUMO Na de samenwerking met Petty, namen jullie Louis De Vries onder de arm als manager, en die bezorgde jullie een platencontract bij Barclay Records in Parijs. Wat voor iemand was die Eddie Barclay?

Bekky «Een flamboyante bon-vivant, een vrouwenzot (lacht). Ik weet nog dat het stikte van de mooie secretaresses en medewerksters toen we ons contract gingen bespreken. Maar dat we een persoonlijk onderhoud kregen met Barclay, is ook weer typerend voor de sixties. Marketing managers en consorten bestonden nog niet, je onderhandelde tenminste nog met de baas van de platenfirma.»


HUMO Even later, toen jullie met 'Seven Horses In The Sky' een hit te pakken hadden, stonden jullie in Olympia in Parijs in het voorprogramma van Jimi Hendrix. Het ultieme hoogtepunt?

Bekky «Och, ik herinner me véél hoogtepunten. Maar het had natuurlijk wel iets, backstage een joint roken met Jimi Hendrix. En de zaal zat vol VIP's, natuurlijk de Franse zangers en zangeressen die wekelijks in het popblaadje 'Salut Les Copains' stonden, maar uit Engeland waren ook The Faces overgekomen.

»Ik weet ook nog dat ik de gitaar van Hendrix eens vastpakte, en zag die hij van die hele dunne snaartjes had die je hier simpelweg niet kon kopen. (zucht) In België was er echt niks hé.»


HUMO Krijgen we van dat optreden in Olympia ook beelden te zien?

Bekky «Nee, en dat was hét probleem voor de makers van 'Belpop': er zijn amper opnames van ons, en het weinige dat er was, is vaak verloren gegaan. Het wordt dus een reconstructie op basis van gesprekken met ons, en vele anderen. Mimi Smith bijvoorbeeld, die nog als promomeisje bij onze eerste Belgische platenfirma CBS heeft gewerkt en ons in die hoedanigheid toen escorteerde naar de radio en televisie.

»Het mooie is, alle Pebbles zijn apart geïnterviewd, we zijn er niet voor samengekomen, en van wat ik al gezien heb blijkt toch dat we allemaal dezelfde herinneringen bewaren aan die tijd. Want het blijft natuurlijk de meest memorabele periode van ons leven. En ook de mooiste, onthoud vooral dat van al mijn gezeur (lacht)

Bekijk The Pebbles live op Jazz Bilzen 1967:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234