null Beeld

Ben Watt: Botst het niet, dan klinkt het

Eén van de opmerkelijkste comebacks van de jaren negentig was die van Everything But The Girl. De groep van Tracey Thorn en Ben Watt (ook in het echte leven een koppel, nog steeds) scoorde in de jaren tachtig van Swing Out Sister en Sade met gevoelige jazzpop.

Katia Vlerick

Compleet vergeten waren ze toen de Todd Terry-remix van ‘Missing’ in 1995 een wereldhit werd: EBTG kreeg een tweede leven als elektronische groep, Ben Watt sloeg zelfs aan het deejayen. Anno 2014 keert hij op de mooie soloplaat ‘Hendra’ terug naar z’n eigenlijke roots: die van de Engelse folk.

De plaat komt gelijktijdig uit met ‘Romany and Tom’, een boek dat Ben Watt schreef over z’n ouders, de in 2006 gestorven jazzmuzikant Tommy Watt en zijn in 2009 dement geworden moeder Romany. De pageturner is een even ontroerend als genadeloos familieportret dat bitterheid, alcoholisme en depressie niet uit de weg gaat, maar evengoed een diepe mildheid kent voor ieders onvolkomenheden.Ook aan de basis van ‘Hendra’ lag een persoonlijk trauma.

Ben Watt over het verdriet achter ‘Hendra’: ‘Een jaar geleden, toen ik mijn boek ‘Romany and Tom’ eindelijk af had, gebeurde er een drama. De persoon die ik het liefst dat boek had zien lezen, mijn halfzus Jennie, stierf aan kanker. En ik realiseerde me dat ik nog een verhaal moest vertellen. Ik greep daarvoor naar mijn gitaar.’

Over z’n folkheld John Martyn: ‘Voor ik Tracey ontmoette, had de muziek die ik maakte, veel van John Martyn. In mijn vader zijn jazzstuff werd ik aangetrokken door Stan Getz en João Gilberto , vooral door Gilberto, die Braziliaanse gitaarfolksound. Toen ik vijftien was, speelde een vriend van school me ‘Solid Air’ van John Martyn en ging er een lichtje branden. Ik voelde de verbanden tussen de stijlen van Gilberto en Martyn: ze waren beiden erg rijk, met veel aandacht voor percussie. Vlak voor zijn dood vroeg iemand uit John Martyns entourage of ik met hem wou werken. Maar ik vond dat te intimiderend, ik wou gewoon fan blijven.’

Over z’n allereerste release in 1982, met Robert Wyatt: ‘Hendra’ is ik die opnieuw contact zoekt met de jonge versie van mezelf. Ik had een korte kleine solocarrière op mijn negentiende. Ik maakte een EP met Robert Wyatt (‘Summer into Winter’, 1982, red.) en een soloplaat. En toen nam ik de bewuste beslissing om met Tracey te werken. En we creëerden Everything But The Girl en dat duurde twintig jaar. Maar altijd sprak er dat stemmetje: wat was er gebeurd mocht ik die andere weg zijn ingeslagen?’

Over de machtige Van Morrison: ‘‘Hendra’ is een oud Cornisch woord dat ‘thuis betekent’, het was de naam van het weekendhuisje van mijn gestorven zus. Het effect van dat woord deed me denken aan dat van ‘Astral Weeks’ van Van Morrison: je weet ook niet wat dat precies betekent, maar het voelt goed – als aangenaam thuiskomen.’

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234