null Beeld

Bert van het concert: Moss werd bevrijd in Antwerpen

Moss is een Nederlandse indiegroep uit Amsterdam. Al meer dan tien jaar zijn ze de lieveling van alle Hollandse critici en specialiseren ze zich in geraffineerde artrock. Kort door de bocht: Pavement meets Radiohead, met een vleugje Franz Ferdinand in een ernstige bui. Onlangs brachten ze met ‘Strike’ hun vijfde plaat uit, en die komen ze op 30 maart voorstellen in Trix in Antwerpen. Frontman Marien Dorleijn geeft tekst en uitleg.

HUMO De tour start in Antwerpen. Toeval?

Marien Dorleijn «Ja en nee. We hebben onze plaat grotendeels in Antwerpen opgenomen, in de Vantage Point Studio van dEUS. Arne Van Petegem, alias Styrofoam, heeft de productie gedaan. Een heel confronterende ervaring, die een andere plaat heeft opgeleverd dan we tot nog toe gemaakt hadden.»

HUMO Confronterend?

Dorleijn «Ja, absoluut. Het was de eerste Moss-plaat die we niet zelf geproducet hebben. Ik bemoeide me tijdens de opnames meestal met alles. Ik weet er ook veel van – hoe je een microfoon moet opstellen, enzovoorts. Nu moest ik het echt loslaten, en dat ging niet vanzelf. We hebben het eerst geprobeerd in Amsterdam, maar dat liep niet. Er was te veel afleiding.»

HUMO Afleiding uit de categorie ‘sex, drugs & rock-’n-roll’, of eerder de dagelijkse beslommeringen?

Dorleijn (lachje) «Dat laatste. Je bent gewoon dicht bij huis, en dan is er altijd wel iemand die je lastigvalt. ‘Kun je even dit doen, of kun je even dat meenemen onderweg naar huis?’ – dat soort dingen. Het hielp ontzettend om naar Antwerpen te trekken en gewoon te gaan spelen. Het werkte bevrijdend.»

HUMO Welke rol speelde Arne?

Dorleijn «Een belangrijke, controlerende rol. Aanvankelijk wilde ik hem alleen voor de preproductie: een extra paar oren om mee te luisteren naar mijn songs. Maar langzaam werd hij dus de producer, en hij was het die ons naar Antwerpen sommeerde. Hij nam ook beslissingen in onze plaats: ‘Nu is het goed,’ zei hij bijvoorbeeld, als hij vond dat een nummer af was. En dan moesten we het laten gaan. Dat was in het begin heel moeilijk voor mij, tot ik begon in te zien dat het de juiste weg was. Als je als muzikant een zekere ervaring hebt, wordt het verleidelijk om alles kapot te professionaliseren. Op deze plaat klinken we ontzettend vrij.»

HUMO Heeft dat ook een invloed op jullie liveset?

Dorleijn «Het is eerder zo dat onze manier van concerten spelen een invloed heeft uitgeoefend op deze plaat. Bij onze vorige platen was het soms lastig om ze live te brengen – het was bijna niet reproduceerbaar. Nu hebben we zo veel mogelijk live ingespeeld.»

HUMO Tot besluit: jullie vroegere bassist Koen van de Wardt maakt nu furore met Klangstof. Hij staat zelfs op Coachella. Jaloers?

Dorleijn «Nee hoor. Koen is een stuk jonger dan ik: hij kan zich nog volop in zo’n buitenlands avontuur storten, dat waarschijnlijk ook nog eens poen kost. Ik word 40 dit jaar, ik heb een hypotheek en twee kinderen (lachje). Verder is Koen een geweldig talent. Zijn succes komt hem volledig toe.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234