Bert van het concert: Muziek houdt Timber Timbre in leven

De groepsnaam van het Canadese Timber Timbre roept niet alleen beelden op van een dichtbegroeid woud, frontman Taylor Kirk maakte zijn eerste duistere platen ook létterlijk in een hutje in het bos. Voor het nieuwe ‘Sincerely, Future Pollution’ trok de groep echter naar de idyllische La Frette-studio nabij Parijs, waar ze op een batterij synthesizers stuitten. Het resultaat klinkt nog steeds als een kruising tussen Bill Callahan en David Eugene Edwards, alleen laten ze nu af en toe horen dat ze weleens een aflevering van ‘Miami Vice’ meepikken.

HUMO Was Frankrijk de logische keuze voor een groep Canadezen?

Taylor Kirk «Nee, ik woon in Montréal en werk met Franstalige muzikanten, maar ik spreek geen woord Frans (lacht). Maar vrienden waren enthousiast over die studio, dus gingen we kijken. Toen zag ik die verzameling synthesizers en begon ik meteen te dromen. Na onze ‘Hot Dreams’-tour had ik ook zin om vrolijker liedjes op te nemen. Maar het was een risico: niemand wist what the fuck we aan het doen waren. Voor hetzelfde geld hadden we een plaat vol lelijke gothic rock gemaakt.»

HUMO Je teksten zijn nog steeds niet bepaald vrolijk. Of zie ik dat verkeerd?

Kirk «Ik heb geprobeerd om neutraler te klinken, maar dat was onmogelijk, met de wereld die leek te imploderen. We zaten in de crypte van de kelder van een afgelegen landhuis in Frankrijk en toch konden we niet aan de informatiestroom ontkomen. Als artiest ben ik altijd apolitiek geweest, maar nu is bijna iedereen gepolitiseerd.»

HUMO Is een song als ‘Grifting’, ‘oplichting’, een verwijzing naar Trump?

Kirk «Niet alleen dat. Achteraf gezien had dat de titel van de plaat moeten zijn, omdat die song álles bevat. Hij slaat een brug tussen het persoonlijke en de politiek. Als muzikant kan ik me wel verplaatsen in iemand die misleidt of zich voordoet als een expert, maar eigenlijk een amateur is.»

HUMO Bedoel je dat je een zwendelaar bent?

Kirk «Absoluut. Voor een muzikant die mijn soort muziek maakt, is er maar een kleine markt, ze heeft geen economische noodzaak. En daardoor voelt wat wij doen op een bepaalde manier als misleiding aan. Optreden, platen maken: het lijkt zo vluchtig.»

HUMO Is iemand als Beyoncé, die wél veel mensen bereikt, dan meer waard?

Kirk «Dat denk ik weleens. Er is geen variatie meer: ofwel ben je reusachtig groot, ofwel hoor je bij de rest. Door die polarisatie zal er in de toekomst steeds minder ruimte zijn voor dingen die niet iederéén leuk vindt. Live-muziek zal altijd blijven bestaan, maar voor platen is het einde in zicht.»

HUMO Waarom doe je het dan nog?

Kirk «Muziek maken is het enige wat me in leven houdt. Dat blijkt niet altijd uit wat ik vertel, maar ik ben geen groot communicator (lacht).»

HUMO Let op je bindteksten in de Botanique!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234