Bert van het concert: Sam Amidon geruggensteund door Kamerorkest Brugge
Naast de wettige echtgenoot van singer-songwriter Beth Orton is Sam Amidon (°1981) ook een Amerikaanse zanger en multi-instrumentalist die al zestien jaar de deurwaarder van z’n erf weet te houden met het vertolken van herwerkte Amerikaanse traditionals. Zaterdag zal hij, in de rug gesteund door het Kamerorkest Brugge, een fijne selectie ‘Murder Ballads and Songs of Redemption’ voor het voetlicht brengen in de poepchique Brugse stadsschouwburg.
Sam Amidon «Ik ben al zo lang als ik me kan herinneren gefascineerd door murder ballads, en door het mysterieuze aura dat ervan uitgaat. ’t Zijn veelal erg gewelddadige verhalen over moord en doodslag, bijna als een film van Tarantino, maar tegelijk zit er vaak ook een spirituele, contemplatieve kant aan. Geen enkele van die ballades heeft één auteur: in de loop der jaren, of decennia, of eeuwen, zijn ze geleidelijk aan gevormd tot wat ze uiteindelijk zijn geworden. Daarom hebben ze vaak ook ongelooflijk veel strofes: altijd werden er maar nieuwe strofes bij verzonnen, net zolang tot er in sommige gevallen een epos à la Homerus’ ‘Ilias’ ontstond.
»Wat mij nog het meest bevalt aan murder ballads, is de poëtische manier waarop bepaalde elementen worden weggelaten. Zo zal ik in Brugge ‘How Come That Blood’ zingen, een stokoud Engels lied over een moeder die haar zoon blijft vragen waar dat bloed op zijn shirt toch vandaan komt. Telkens verzint hij iets nieuws – het komt van zijn hond, van zijn havik, van zijn paard – tot hij uiteindelijk met de waarheid op de proppen komt: het bloed op zijn shirt is afkomstig van zijn broer, die hij zonet heeft vermoord. Wanneer z’n moeder hem vervolgens vraagt waarom hij dat gedaan heeft, antwoordt hij dat ze ruzie hadden over het omkappen van een jonge hazelaar: ‘’Bout cutting down young hazelnut tree / Caused it for to be’. Ik hou van die regel, omdat je niet goed weet of de zoon daar de waarheid spreekt of niet. Maar als hij liegt, wat mij waarschijnlijk lijkt, wat is dan wel de reden waarom hij zijn eigen broer heeft vermoord? Dat mysterieuze aspect vind ik prachtig.»
HUMO Murder ballads zijn een genre op zich. Wat raad je de geïnteresseerde leek aan?
Amidon « Ik zou zonder meer het internetarchief van Alan Lomax aanraden. Ik weet niet of je hem kent: Alan Lomax was een Amerikaanse musicoloog die in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw verschillende tochten door de zuidelijke staten van Amerika ondernam, om zo veel mogelijk volksmuziek te registreren – hij liet de muzikanten in de achterbak van zijn pick-up plaatsnemen, waar een groot opnameapparaat stond. Zo heeft hij in de loop der jaren een enorm archief aangelegd, dat in z’n volledigheid op internet te beluisteren is. Wil je traditionele murder ballads horen, surf dan naar het Lomax-archief en tik simpelweg ‘murder ballad’ in als zoekterm. Een wereld zal voor je opengaan.»